Sadelkunniga - hjälp! Tänker jag fel..?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare oki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 564

oki

Trådstartare
Hej alla sadelkunniga. Försöker hitta en passande dressyrsadel till unghästen men går verkligen bet på det. Hästen växer fortfarande så jag lär ju få byta sadlar fler gånger, så köper gärna en äldre sadel. Han kommer ridas i sadeln 1-2 pass i veckan, övrig tid med allroundsadeln (äldre Passier France som ligger riktigt bra) eller köras med vagn.
Han har väl markerad manke, en ryggprofil som jag tyckt varit ganska svängd men har nog lurat mig själv eftersom ryggen sluttar upp mot korset? Rygglinjen är ju eg ganska rak. Vid arbete kommer han upp ganska mycket med ryggen. Han är inte heller så bred.

När jag lägger på en sadel så jag får 2-3 fingrar mellan bogbladets bakre kant och sadelns ortspetsar och sadelgjordsstropparna då hänger rakt ner, ser det ut som att jag skulle få spänna gjorden mitt under magen :meh:
Jag kan se (och känna) ganska bra om en sadel ligger hyfsat bra men just nu vet jag inte alls vad jag ska leta efter. Har testat flera olika sadlar men ingen har känts helt okej, passar den pålle hyggligt så har den inte alls passat mig. :banghead:

Så snälla ni som kan det här med sadlar, jag blir jätteglad för alla tips och råd jag kan få!
Bilder nedan:
https://www.dropbox.com/sc/o2p9it125n3h6cf/Is3PRQVrKY

https://www.dropbox.com/s/rvj7wacnjly0aar/DSC_0029%20%282%29.jpg

https://www.dropbox.com/sc/ojr3dqfja600z5u/BxIRFA-xkD

https://www.dropbox.com/sc/wtani1uk9cjtt1e/tGo6KlsjII

https://www.dropbox.com/sc/ehebirzfp59tfoa/TZ-E_dK0S_

Sv: Sadelkunniga - hjälp! Tänker jag fel..?

*Puttar*
Nästan 100 visningar och ingen (!) som har nån idé? :confused:

Ingen idé om passande sadel. Men bilderna gör mig nyfiken på om hästens bakhovar är längre än framhovarna, eller om den är högre bak pga att den fortfarande växer. Bara en fundering... Min häst hade längre bakhovar och hade då en uppåt sluttning bakåt och toppighet över höften. Han fick en mycket finare rygglinje när hovarna blev fixade. :)

Nej, han har inte längre bakhovar :) Nån bild kan vara lite missvisande då den är tagen snett bakifrån. Korset är inte högre än manken, dock sluttar ju ryggen uppåt mot korset och han växer fortfarande.

Problemet är ju mer att hitta en sadel med rätt bomform och en som jag kan lägga tillräckligt långt bak (för att inte hämma bogbladets rörelser) utan att sadelgjorden hamnar mitt på magen.

Senast ändrad:

Men om Passier passar fint, leta efter en sådan beg i dressyrmodell med rundbossor, beroende på modell och år kan du nog komma riktigt billigt undan. Leta efter en med PS-bom, bra kvalitet på dessa och ändringsbara.

Jo, precis så tänkte jag också men inte en enda Passier av äldre årsmodell som jag provat har liknande passform tyvärr. Det enda exemplar av franska Passier som jag kommit över att prova hade något slags permanentstoppning som var stenhård, och låg inte bra alls.

För egen del vill jag ha en sadel med mjukt säte, smal midja och gärna höga knästöd. Men viktigast att den passar hästen.

Någon som vet om nån modell av Kentaur kan vara värd att prova? Santa Cruz?
Gissar att Stubbensadlarna blir för svängda och Prestige för dyra...:banghead:

Kentaur är rätt raka, passar även överbyggda.
Santa Cruz normalböjda.
Prestige till rätt pris kan du absolut prova. Har djupaste punkten långt fram.
Stubben... Kan funka med lite tur. Santa

Passier France var inte de bättre sadlarna, billigare med permanentstoppning. , de tysktillverkade har en annan bom. PSL-modellen är en av de rakare i sortimentet även med rundbossa. De med kilbossor är ännu rakare men även längre.

Okej tack !

Min Passier France är dock ullstoppad och ser helt annorlunda ut än de andra sådana jag sett. De har varit permanentstoppade, sett hemska ut och den jag provade hade konstig passform .
Min sadel är riktigt mjuk och fin och faktiskt en riktigt trevlig sadel. Den kanske var något "specialexemplar" haha

Har tidigare provat en Prestige Golden Star, den var alldeles för svängd. Liksom Stubben Siegfried. Men dessa märken kanske har modeller med rakare bom..

Kentaur är rätt raka, passar även överbyggda.

Om det finns plats för manke och den är ganska rak och passar en överbyggd häst så låter det ju som att det vore värt att leta en och testa?
Hur breda är de sadlarna? Alltså över ryggen. Pållen är ju lite av en slimmad typ :p

Stubben Edelweiss är rätt rak, som passar breda platta ryggar. Övriga mer svängda.

Kentaur finns i 4 bomvidder, fit 1: smal - fit 4:extravid.
Hyfsat raka, ullstoppade, öppen bom med cutback passar även hästar med en del manke. Påminner väldigt mycket om Passier i sin utformning.

Tänker du bossor och kanal när du undrar hur breda de är? Skulle säga normalvida med plattare bossor : passar platta ryggar.

Kentaur finns i 4 bomvidder, fit 1: smal - fit 4:extravid.
Hyfsat raka, ullstoppade, öppen bom med cutback passar även hästar med en del manke. Påminner väldigt mycket om Passier i sin utformning.

Tänker du bossor och kanal när du undrar hur breda de är? Skulle säga normalvida med plattare bossor : passar platta ryggar.

Ja, tänkte bossor och kanal där. Hästen är nog kanske lite mer takformat än platt och bred över ryggen men är ändå inte kantig på något sätt.
Låter ju bra om Kentaur liknar Passier, lite lättare hitta begagnad i min prisnivå... Kan ju vara värt leta någon att prova då kanske.
Om du tittar på hans rygg på bilderna tror du att det kan vara värt ett försök med Kentaur? Eller dömt att misslyckas pga för smal och sluttande i ryggen??

Och det måste vara en bomsadel? Annars finns ju både Star Trekk dressyr eller maxflex :)

Absolut inte! Jag tror faktiskt att min egen kropp skulle må bäst i en bomlös. Dessa två som du nämner ser ju dessutom riktigt trevliga ut, men blir tyvärr lite för dyra för mig. Dessutom svåra att hitta i mina trakter (vill ju gärna ha möjlighet att prova innan köp).
Har tidigare provat en Fhoenix Vogue, skön sadel dock upplevde jag den som väldigt stor och klumpig på hästen.

Kentaur har diskuterats i tråden, och även jag tycker det är värt att prova. Något som inte nämnts men som iaf Kentaur Medea har och som du nog är behjälpt av är ett väldigt trevligt gjordsystem. Som gör att det kan vara liten diff mellan var stropparna hänger om de hänger rakt ner och hästens naturliga sadelgjordsläge. Min har rätt rejält med bogar och dessutom rör de sig som attans. Kombinera det med en lång, hög och bred manke och det är lite spännande det där med att placera sadeln ;)

Min herre har ganska lik rygg som du beskriver, men han är bred med iofs. På honom har Kentaur Meda legat finfint(tills han växte ur den, jättekul att stå m ed en sadel som köptes ny, riden i 3 månader och nu bara är att sälja. Nej han är ingen unghäst...), även Crown Aragorn och Crown Jessica har legat bra i dressyrväg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 337
Senast: Aifos
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 411
Senast: caballus
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
2 004
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka