Sadelläge och "western-sadlar"

Ponnytant

Trådstartare
Hej alla "westernmänniskor".
Var finns info att hämta ang sadeltillpassning/-utprovning av "westernsadlar"? På ngn clinic jag var på sa föredragshållaren att vi är gräsligt dåliga med tillpassning av utrustning i Europa (alltså inom "western") och angav som exempel att sadarna "ligger ann" för långt bak och att vi "slänger på sadlar och fyller ut med paddar".
Jag har inga synpunkter på detta - men jag blev triggad att lära mig mer!
Alltså - var hittar man mer och PÅLITLIG information om detta?

Senast ändrad:
Sv: Sadelläge och "western-sadlar"

Bra fråga.. Går du till en sadelutrovare får du ett svar och en sadel som passar "skitbra" om du sen tar med den sadeln till en annan utprovare är det inte uteslutet att denne dömer ut den sadeln som rent skadlig för hästen..

jag vet faktiskt inte vad man ska tro.. :confused:

Vill du lära så är det till å lägga ner sig och utbilda sig, men om du ska "in i svängen" krävs det lite efterforskningar och det är oftast deolika märkena som håller i utbildningar, och då måste du vara återförsäljare för dem.

PL ska ha en sadelclinic senare i vår hos sig. Sen vet inte jag hur bra han är på sadlar, men man kan ju kanske lära sig nått... :idea:

*puttar upp tråden lite*

Om du fortfarande vill veta mer om sadeltillpassning så kan jag "puscha" för en kväll som SWR ska ha i slutet på mars.

En sadeltillpassnings"kurs" med Per Larsson.
Ser du bor i VG men om du inte har långt till Madängsholm så kanske det vore nåt?

Tänkte själv åka....

Hahaha.........och ser nu i efterhand att det var fler som redan skrivit om den.

Hej alla "westernmänniskor".
Var finns info att hämta ang sadeltillpassning/-utprovning av "westernsadlar"? På ngn clinic jag var på sa föredragshållaren att vi är gräsligt dåliga med tillpassning av utrustning i Europa (alltså inom "western") och angav som exempel att sadarna "ligger ann" för långt bak och att vi "slänger på sadlar och fyller ut med paddar".
Jag har inga synpunkter på detta - men jag blev triggad att lära mig mer!
Alltså - var hittar man mer och PÅLITLIG information om detta?

Den har kan hjälpa dig.
http://www.western-saddle-guide.com/fitting-the-horse.html

Om det är non som kan hjälpa mig lädda hit bilder kan jag sätta in några som vissa hur man kan få en nära tillpassning med en tumstock, och lita sadel filt vekning för att balancea sadeln.
Az

KL.
Vad säger då ni som är mer erfarna - ÄR vi dåliga på detta i Europa? Eller är det "elakt förtal" av en tränare (from over there) som ofta tycker om att provocera lite när han har clinics....?

KL.
Vad säger då ni som är mer erfarna - ÄR vi dåliga på detta i Europa? Eller är det "elakt förtal" av en tränare (from over there) som ofta tycker om att provocera lite när han har clinics....?

När det gäller Western Sadlar då har America ett försprång med över 100 år, men jag kan säger att det finns gott om häst äger därborta med illa tillpassenda sadler.
Jag vet inte om det är elakt förtal?
Jag vet inte vad han menär, "våra sadler ligga för långt bak?"
En Full Double Rig´d Roping Saddle hamner bak på ryggen där den ska vara.
En 3/4 Rigging hamna upp på bogerna.
Så enkel är det.
Padding, det måsta man har för att skida hästens rygg och en vikt filt för att balancera upp sadeln.
Az

Vad han (nog) menade var att vi ser "westernsadlar" som EN sort och slänger på första bästa så att säga. Det finns ju femtielva typer/varianter/modeller - här liksom i andra "ridformer".

Jag är inte "westernryttare" (även om jag tilltalas av mycket har jag för dåligt med egenupplevda erfarenheter och kunskaper) - men jag är mycket intresserad av olika dicipliner och försöker suga åt mig så mycket jag kan av de som verkligen KAN. Här hittade jag en stor kunskapslucka att fylla!

Aha, han mena dom olika typ av sadler? Ranch/Roping, Trail, Cutting, Pleasure? och alla dom olika uttformning på dom olika typer?
Andra hand information är svårt att svara på.

Om du har ett stor tom rum i din Western Kundskap, fråga, vi hjälpa dig så gott vi kan.
Az

*Litet knapplån*

Vilka sadelutprovare finns inom westernsfären? Den som inte vill skriva här får gärna PM:a!

Är man välkommen som icke medlem också ? :confused:

Hittade en bok som gav svar på alla mina frågor och funderingar kring tillpassning av westernsadlar, den heter "The Western Horse's Pain-Free Back and Saddle-Fit Book" och är skriven av Joyce Harman. Mycket bra!

Det där har jag funderat mycket på på sista tiden.

Fick en sadel utprovad för ca ett år sen. Jag tyckte det såg bra ut och kändes bra, så jag la en massa pengar på den.
Men nu har jag börjat fundera...
Enligt provaren var det ingen större risk att hästens kropp skull ändra sig så radikalt att sadeln skulle ligga illa. Hästen är under bantning och har många kilo som måste bort, så jag var lite extra noga med att poängtera det.
Sen dess har jag kollat runt lite och insett att sadeln kanske inte längre ligger optimalt. Hästen har tappat ett par kilo, så sadelgjorden blev för lång och jag fick gå ner två storlekar!
Det känns inte bra att vara tvungen att göra om hela proceduren (var sadellös i fyra månader innan vi hittade något som passade), och som student har man det inte fett ställt direkt. Och om allt går som jag hoppas kommer jag vara student många år till (forskare i etologi är planen i dagsläget). Så på pengafronten ekar det tomt.
Vad bör jag göra?

Ska jag prata med en annan utprovare? Eller samma?
Behöver jag byta sadel, eller kan jag mixtra med lite filtar utan att hästen tar nån skada? Sadeln ligger ju inte dåligt, bara inte lika perfekt som i början..
Han har extremt kort rygg, kräver stor bogfrihet och bred bom. Att hitta en sån sadel som jag har råd med är inte det lättaste..

Liknande trådar

Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil... 2
Svar
37
· Visningar
6 946
Senast: IngaLena
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att... 2
Svar
31
· Visningar
4 505
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈