Sadellistan 3.0

trofé

Trådstartare
Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå samman med annan tråd om det behövs!

Har en varmblodstravare med ganska rak rygg, som jag klurar över sadel till. Han har en santa cruz celine (den ljudbruna) extra vid idag, den upplever jag för vid, men han är nöjd med den. Dock ger den mig ridsår då han har väldigt stor skritt.
20170428-112648-resized.jpg
20170428-112648-resized.jpg
[/URL]

Har testat Crown Classic Herald medium wide, den upplever jag ev lite smal men också att den kanske är för svängd, den släpper bak när jag drar gjorden.

En Wintec dressage pro, blått järn (medium/wide), verkar bli för vid. När jag rider i den faller den fram väldigt mkt och glappar bak. Svart järn (medium) löst lagt på ryggen ser ut att passa. Med fårskinnspad under ser det bättre ut (bara testat på stallgången än).



Ska testa med det svarta järnet i en Wintec hopp/allround som jag har på lån nu, den har rött järn nu och är alldeles för bred.

Har funderat på Tekna dressyr, de ser trevliga ut, men jag har aldrig sett någon live och vet inte om formen skulle passa hästen.

Har en bomlös sportsaddle som han verkade gilla, men skulle gärna ha en engelsk bomsadel att rida på bana med också. Tips och förslag mottages tacksamt! Jag är inte så stor så en 16,5" räcker bra, 17" fungerar.
 
Har en semi- bomlös sadel från Saddleoutlet som jag är nöjd med, hade svårt att hitta en sadel som passade. Ser ut som en klassisk bomsadel med utbytbara koppjärn. De har flera olika modeller.
 
Har en häst med väldigt rak rygg, normalhög, lång manke. 4 år och växer.
Tänker mig att Crown Arwen, Albion K2 Legend kan funka, då i MW eftersom han är för bred för M på den Albion Legend jag provat.

Någon som har tips på fler märken i liknande bomvidder?
Återkommer med bilder på Pållens rygg imorgon.
Rider just nu i en Amerigo Vega hopp, +1,5 och den är på gränsen till för tight samt hamnar nästan på manken.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 301
Utrustning Ja, jag har använt sökfunktionen till förbannelse så nu lägger jag upp en egen tråd och hoppas på lite samlade tips :). Jag har nyligt...
Svar
12
· Visningar
2 079
Utrustning Hej alla sadelkunniga! Hoppas ni kan ge mig några synpunkter på mitt näst intill helt oplanlagda sadelköp. Jag är ingen ryttare...
Svar
8
· Visningar
4 211
Senast: oki
·
G
Utrustning Nu behöver jag er kloka bukares hjälp! Har fått hem min nya Star Trekk Dressage för någon dagar sen. Tog ett ordentligt dressyrpass med...
Svar
2
· Visningar
3 468
Senast: theresesandberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp