Sadelpassning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 332
B

**BORTTAGEN**

Hur mycket "glapp" (när man inte sitter i sadeln) baktill är ok på en syntetsadel som är helt ny? Det är en Wintec med CAIR. "Sätter" sig dessa sadlar precis som nya lädersadlar gör? :confused: :confused:

det beror på hur det blir när du sätter dig i sadeln. Tanken med sadeln är ju att den ska fördela trycket över en så stor yta som möjligt vilket den inte gör om sadeln glappar. Glappar sadeln mycket kan det bero på att bommen inte passar din häst. Det kan cokså bero på att den är för smal och inte kommer ner i framvalvet ordentligt och därmed glappar i bak.

har en likadan... min glappar också... ska byta den för det funkar inte. På min pålle är den lite liten i bomvidden men har även provat på en annan häst där den var perfekt fram men glappade så jag fick in hela handen där bak...

När min glappar så mycket så glider sadeln fram, och den lägger sig helt fel - vilket medför att man sitter helt konstigt. Jag använder pad under min nu för att det ska gå att rida överhuvudtaget.
Men som sagt var ska jag byta sadel snart, måste bara hitta nått som sitter bättre och hitta köpare till den jag har...

En sadel ska ligga lika bra utan ryttare som med, glapp är inte ok!
Och nej, syntet sätter sig inte som läder gör..

Det är knappt så man kan kalla det ett glapp, men sadeln ligger inte an lika mycket bak under bossorna som under resten av sadeln, man känner det snarare med handen än att man ser ett tydligt glapp. Kan inte detta lilla "glapp" kompenseras av att sadeln är luftstoppad?? Jag har inte köpt sadeln än, har den bara hemma på prov. Tyvärr så har jag inte någon sadelutprovare i närheten som kan hjälpa mig... :(

Vad händer om du pressar lite framtill i sitsen då?
Jag tycker att det låter som om kanske kanalen är lite smal, så sadeln inte kommer ner över hästen ordentligt, eller så kan bommen vara lite vid så att sadeln tippar framåt... Sadeln kan också vara balanserad för en rygg som inte ser ut som den som din häst har...
Sadeln ska först och främst ligga som en smäck utan ryttare, gör den inte det så passar den inte. Så fick iaf jag lära mig när jag blev diplomerad sadelinprovare...
PM:a mig om var du bor, så ska jag kolla om jag hittar någon sadelinprovare...

Du har nog rätt. Det känns inte riktigt ok med denna sadeln, ska nog ha en med lite rakare bom till min rakryggade häst, dessutom så passar den inte riktigt mina långa ben heller... :( Så det blir till att testa en annan modell, någon som har tips på sadlar som har en rakare bom än Wintec?? Gärna under 10 000 för att passa min plånbok...

"Det kan cokså bero på att den är för smal och inte kommer ner i framvalvet ordentligt och därmed glappar i bak".

Det kan även bero på att sadeln är för vid och hamnar i "framstupa läge", även då glappar den bak :smirk:.

Det är bra att ta ut ett proffs.

Den sitter bra fram men inte bak... Har prövat med olika bomvidder men det ser ungefär likadant ut baktill, tyvärr...

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
896
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka