sadelproblem?/ryggproblem?...

M

magdaliaros

Är det någon mer än jag som har en häst som "piper" när jag drar åt sadelgjorden? Så ska det normalt inte vara och jag tror inte att det kan bero på att pälsen klämmer. Dessutom har han börjat få vita stickelhår där sadlen ligger. Detta kanske kan bero på hans ålder dock? Han är 22år.

Om du känner igen att du suttit i samma situation, skriv! Jag behöver lite råd.

Jag är medveten om att det kan vara sadeln och ska kolla upp detta.

:confused:
 
Efter många år börjar hästen få nog??? Han försöker ju tala om något för dej - kanske sadeln, kanske ont?? Kanske ont pga sadeln?

Det är bara att köra igång o undersöka vad det kan vara!

Lena
 
Jag tycker definitivt att du gör rätt i att kolla upp hästen och sadeln.
 
När sadelgjorden dras åt drar du åt en bukmuskel som delvis används när hästen andas. När du drar åt den muskeln får hästen svårare att andas, därav pipljudet. Jag har aldrig varit med om det själv men jag kan tänka mig att det beror på detta. Dra sadelgjorden försiktigt och i omgångar så kanske det blir lättare för hästen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
468
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 545
Senast: Honey07
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp