sadelproblem?

höstmåne

Trådstartare
gick runt i stallet och jämförde lite. det verkar som alla hästar har en öm punkt på ryggen längst bak i svanken. det var som att knäa alla hästarna :(
vad kommer detta av?
har jobbat lite med detta med min häst. bytte sadel ( western) för nåt halvårsen. den gamla knep där framme och den nya trodde jag (?) passade helt perfekt.
nu är han fruktansvärt öm i ryggslutet, kickar efter mig när jag trycker och är väldigt spänd i sina muskler.
jag är dock inte säker på att det är sadelns fel. jag VET att han belastar fel, använder sig dåligt av bakdelen och spänner sig mycket med för hög nacke. då spelar det kanske ingen roll vad man han för sadel? det mesta är ondska.
han protesterar vid skarpa sidvärtsrörelser, galoppombyten, det mesta där han behöver använda bakdelen och blir väldigt lätt framtung.
jag själv masserar och tycker han blir lite mjukare av det, men efter ridning med sadel är han spänd och har ont igen.
håller på att leta efter kiroprakror osv. känner att någon måste kika på honom.
men innan dess..
försöker rida så avslappnat jag kan och på lös tygeln så han kan slappna av och hitta sig själv. inte så lätt när jag ofta behöver ta i honom för att rätta till form och tempo. dessutom är han ofta väldigt framåt.

min fråga var väl egentligen. hade en engelsk sadel varit bättre? den kommer ju troligtvis inte trycka på det ställe där han har ont i musklerna, en engelsk har ju tryckpunkter lite längre fram.
försöker dessutom rida så mycket som möjligt barbacka.
alla tips om ridning och sadel är varmt välkomma :smirk:
//ANNA

Jag tror att vilken sadel du än har, oavsett om det är en "engelsk", western eller nån annan så är det ju inte bra om den sitter dåligt. Det bästa är att ta ut sadelutprovare för att vara säker på att sadeln sitter bra. Ändrar din häst form är det ju inte säkert att sadeln som satt jättebra för ett halvår sen sitter bra nu. Lycka till!

nej självklart, jag håller med dig.
men i min häst fall så är ju redan skadan skedd.
har nu fått tid till behandling men började spåna lite om en engelsk sadel inte trycker där han har ont så borde jag kunna rida med en sådan?

Jo, det låter ju bra, och som du sa där att du rider barbacka, det är ju skitbra. Och kul :)
Det är ju så noga med sadlar, mitt sto hade en dåligt tillpassad sadel, fick ledinflammationer av det, och är idag i hästhimlen.... nu fattar man ju hur grymt viktigt det är med bra sadlar, och då är hon ju redan borta.... :(

Vad har du för häst?

Ledinflammationer? låter läskigt.
jag har en korsning. cob/fbl/arab. han är 13 år och min älskling :)

Länden tar stryk när de bär sig fel så som du beskriver. Saden får inte ens nuda dem där, bra är luftasadlar tex.
Varför göra tvära sidvärst och galoppombyte ännu? Lär honom bära sig i skritt först, sen i trav och sen i galopp.

Min totto hade problem med ryggen och då menar jag problem... man fick inte ens lägga handen på ryggen utan att hon sjönk ihop.. Tog genast ut en vet.. och han konstaterade att hon hade ont.. och att hon var spännd i ryggen pga tandvärk!!! Och att hon blivit kall och gått och spännt sig! så vi fick plocka bort en tand och ta ut en massör och nu är hon helt bra igen!!! Så ett gott råd är att kolla munnen och kolla om totton har någon hälta! ta ut en vet och en massör vettja!

Colombia Girl :bump:

Rekomenderar att ta ut en kiropraktor. Min häst ahr haft välidga problem...nu her jag en helt annat häst. Rider dessutom numera i en bomlös sadel och både hästen och jag formligen avgudar den!

Varför rida när hästen har ont? Jämför sadeln med dina skor, passar dom inte gör det jvulskt ont!
Ta ut en kiropraktor och en vetrinär, när dom sagt sitt utgår du från det, under tiden kan man göra mark arbeten för att hålla igång.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 391
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 086
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 872
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka