sadelproblem

bigganl

Trådstartare
Undrar om någon haft ett liknande problem och hur det löste sig?
Min unghäst har det varit en hel del problem med när det gäller inridningen. Efter mycket om och men var han hos en duktig westerntränare i en månad och efter det gick det äntligen att sitta upp på honom.
Jag red lite 4 gånger i veckan i 2 månader under hösten. Det gick hyftsat, men han ville inte riktigt gå fram i traven och vi fick hålla på en stund innan han släppte i överlinjen. Under vintern har han vilat från ridning och bara promenerat och arbetats på lina. (satt upp någon gång var tredje vecka för att han inte skulle glömma bort det) Sadeln som innan verkat passa bra låg inte lika bra när han fått lite mera muskler. Tyckte att min gamla dressyrsadel låg bättre och provade rida med den. Första gången ville han inte låta mig sitta upp och det tog en stund innan jag satt i sadeln. Nästa gång tog det ännu längre tid och tredje gången kom jag inte upp innan han kastade sig iväg och jag for som en projektil i backen. (helt mörbultad för tillfället)
Equiterapeuten var här i går och tittade då på båda sadlarna. Hon ansåg att hoppsadeln hindrar bogbladet och gör att han spänner sig i ryggen. Dressyrsadeln tyckte hon först låg väldigt bra, men sedan kände hon att den klämde på bakre delen av manken. Nu har jag ingen sadel jag kan använda. Hon trodde de flesta hästar skulle ha accepterad detta utan problem, men inte en häst som är så känslig och med så mycket vila.
Hästen blir som tokig om han har sadel på och jag närmar mig den på vänster sidan. Jag måste få tag på en perfekt tillpassad sadel.
Hästen är otroligt känslig och van att fly när han inte vill vara med.
Har någon varit med om något liknande? Hur löste det sig och vilken typ av sadel blev aktuell? Att sadlar inte passar och ridproblem uppkommer är väl inte helt ovanligt, men jag tror inte jag hört om en häst som inte ens släpper upp ryttaren i sadeln.
p.s
hoppsadeln är kollad av flera instruktörer som ansett att den låg bra.

Vad tror ni?

Sv: sadelproblem

Jag har inte varit med om det med egen häst, men känner till likande fall, så jag spånar lite. Ta det för vad det är, jag kanske är helt ute och cyklar.

Det verkar som om hästen tycker att den har fått dåliga erfarenheter av uppsittning. Det kan t ex bero på att den förknippar uppsittning med smärta pga dåligt passande sadel, något medicinskt fel, att någon har burit sig klantigt åt ur hästens perspektiv utan att vara medveten om det eller att hästen har blivit skrämd av något annat. En annan möjlighet kan vara att ni bytte sadel - kanske trivdes inte hästen med gjorden på denna? Att det nöp åt på något sätt när det kom vikt i stigbygeln?

Jag tror att ni behöver angripa problemet i flera steg. Förslag:

1. Jobba med hästen från marken så att den blir mindre känslig för störningar, mindre flyktbenägen och får ett större förtroende för er. Jag menar naturligtvis inte att ni ska ta bort lyhördhet och uppmärksamhet, utan successivt lära hästen att acceptera olika läbbigheter och använda energin till rätt saker. Det är möjligt att westerntränaren jobbade med detta och ni kanske kan ta en ny kontakt med henne/honom? Som en del i markarbetet kan också ingå att ni lär hästen att acceptera att ni t ex hoppar bredvid den vid sadelläget, står på en pall eller staket jämte hästen, rör vid hästen uppifrån med hand, jacka eller vad som helst - alltså att hästen blir helt bekväm med att ni finns på alla möjliga ställen och accepterar att ni "klänger" på den. Allt detta bör göras i små steg så ni inte "överfaller" hästen. Kräver tålamod...

2. Prova olika sadlar tills ni hittar en som ligger bra på hästen.

3. Jobba hästen från marken med sadel på så att den tycker att det är helt OK att röra sig med sadeln med gjorden spänd för ridning, se 1 + dra i stigläder, häng i stigbyglarna, vicka på sadeln hit och dit osv.

4. Börja om med uppsittning väldigt successivt. Backa tillbaka ett steg så fort ni märker att hästen verkar bli orolig. Ni kanske kan jobba med detta ihop med westerntränaren?

Senast ändrad:

Nu står min pålla still vid uppsittningarna, åtminstone numera annat var det förr när hon var yngre. Däremot har det även på senare år hänt att pålla sprungit iväg vid eller i samband med uppsittning, då har det visat sig att sadeln har blivit för trång och alltså ett byte.

Detta har skett vid två tre tillfällen, och jag har alltså bytt sadel 3 gånger och alltid med samma resultat när vi har hittat en passande. Pålla blir som förbytt och kolugn vid uppsittning, så jag känner mig inte alls främmande till att det kan handla om sadeln. Men se upp bara så att hästen inte blandar ihop sakerna igen, just med tanke på att den har en historia bakom sig med orolighet vid uppsittning av andra orsaker.

Det var skönt att höra att andra har haft liknande erfarenhet. Din häst är antagligen lika känslig som min. Är din också väldigt dominant till sitt sätt?
Jag kan ju göra allt annat med honom och det fungerar utmärkt. Han arbetar väldigt bra på lina med sadeln på sig, men upp ska jag inte tycker han. Då kommer hans flyktbeteende fram och han flyr verkligen i panik. Han har ju som sagt en trasslig historia bakom sig och det gör ju saker mycket svårare. Innan jag köpte honom har har gått och varit i stort sett ohanterad i två år och sedan ett år hos en ägare som han dominerade totalt. Vi har haft mycket att jobba med och lyckats bra med allt utom just detta.
Sadelutprovaren kommer till oss om en vecka och jag hoppas verkligen vi hittar en sadel som ligger bra på hans rygg.
Jag kan ju hoppas att jag får samma resultat som du fick av sadelbytena.
Tack för ditt svar
Biggan

Min pålla är mycket dominant mot andra, men inte mot mig numera. Hon har en stor pondus gentemot andra hästar, släpper man in henne i en hage med nya hästar så kommer de fram en bit men sen vänder de och går igen. Det är inte särskilt ofta någon har utmanat henne, det har hänt vid två tillfällen men inget mer de har sen varit tvungna att ge sig efter en stund.

Men hon är känslig för dessa saker, hon berättar snabbt som ögat när något är tokigt så signalsystemet är det inget fel på. :angel:

Det låter som om våra hästar är ganska lika varandra. Det är underbara djur när man får dem med sig och vi behöver i alla fall inte vara oroliga att hästen "tiger och lider".

Jag har varit med om ett riktigt skräckexempel.
Ägarna till hästen X kom på att det skulle vara roligt att rida in den. Hästen var då 6 år och inte speciellt välhanterad (ledd till och från hagen). Dom fångade hästen, slängde på en sadel och drog åt. Hästen blev helt chockad, slet sig och sprang ut i hagen. Där gick h*n i tre dagare med sadeln på :eek: utan att dom fick tag i den. Sen hämtade dom vet som fick droga ner hästen så att den gick att fånga och sadla av.

En av mina kompisar tog sedan hästen på foder och jag hjälpte henne att rida in den. Hästen hade hemskt sadeltvång och flög i luften så fort man petede den under magen. Tog väl ca 1 ½ månad att vänja den vid att ha sadel utan att h*n fick total panik. Började sedan att sitta in den (barbacka) och efter dryga tre månader så fick h*n forfarande anfall ibland när man drog åt gjorden men på slutet så var h*n riktigt trevlig så det finns nog inga hopplösa fall. Tid och tålamod kan nog lösa det mesta så länge hästen inte har ont.
Lycka till.

Jag har varit med om något liknande. Däremot inte så extremt kanske...
Först av allt tycker jag att du ska tänka efter hur du närmar dig hästen med sadeln. Du ska inte gå bestämt eller aggressivt utan se undergiven ut. Hästen förknippar uppenbarligen sadeln med smärta och obehag. Närma dig hästen med sadeln med blicken neråt. Om hästen blir helt psycho bara den ser en sadel bör du vända och gå iväg. Sedan kommer du tillbaka igen och låter den lukta på den osv. (Ta också reda på om sadeln har orsakat några skador på hästen! Hästen kanske inte accepterar nya sadlar pga att h*n har ont!) Låna en sadel av någon annan eller köp en billig inridningssadel som du inte är rädd om. Låt nån hålla i hästen istället för att ha den uppbunden så att h*n kan gå åt sidan om h*n får fullständig panik. Upprepa att gå fram till hästen och sedan få iväg om h*n blir livrädd. När du väl har fått på sadeln tycker jag att du borde longera hästen med den eller låta hästen springa i paddocken/ridhuset och vänja sig vid den. Och inte förräns hästen inte reagerar på att bli sadlad ska du hoppa upp. Genom att hoppa upp förvärrar du smärtan och rädslan och gör alltså ingen nytta....

Jag tycker du bör rådgiva med en kunnig person som träffar hästen personligen och som är vanb vid dessa typer av problem. Jag berättar bara hur jag gjorde med min häst, och det funkade hur bra som helst.

Du har väldigt bra tankar kring detta, men jag har nog inte förklarat mig tillräckligt tydligt. Hästen är lätt att sadla, reagerar inte när gjorden spänns. Han longeras med ´sadel och arbetar bra då. (han har varit sadelvan i 1,5 år) Det är bara när man vill sitta upp som han får panik och flyr.
Dressyrsadeln klämde ju baktill på manken upptäckte vi och troligen var det vad som behövdes för att han skulle fly. Han har ju blivit skrämd av ryttare tidigare och det här med uppsittning och ridning är han fortfarande misstänksam emot. Även om han har accepterat det ett tag så är det inte befäst än. Han hemföll nog åt sin tidigare vana att fly problemet och troligen blev han påmind om att detta varit obehagligt tidigare.
Sadelutprovaren får hålla på tills vi hittar en sadel som ligger riktigt bra på honom, sen är det inte så noga om jag tycker det är skön. Den ska passa hästen så vi kommer över detta. (förhoppningsvis)

Låter som att hästen har problem med uppsittningen men verkar gilla sadeln när du sadlar. Kan ju vara (som redan sagts) att hästen har ont eller så att den inte gillar snedbelastningen vid uppsittning eller att se ryttaren i bakre delen av synfältet.
Du kan ju testa att rida barbacka för att se om det är sadeln eller ryttaren som hästen reagerar på.

Jag är ganska säker på att det är sadeln och att det har klämt honom just vid uppsittning. för när jag väl kommer upp i sadeln går det bra. Jag bytte sadel och det var då uppsittningarna blev svårare och svårare. Jag fattade inte att det var sadeln då han haft perioder med sånt beteende tidigare och trodde han fallit tillbaka i gammalt beteende.
Han har ju inget emot sadeln vid arbete på lina.

Okej... Då var det ju väldigt knepigt.. :( Hästar jag har träffat på som har tyckt det har varit skrämmande/obehagligt med sadlar har tyckt det har varit obehagligt så fort man lägger på den och tycker själva sadlingen är minst lika läskig som själva ridningen...

Hm... Tyvärr har jag faktiskt ingen aning om vad du kan då.. :( Annat än försöka hitta en sadel han trivs med....

Det KAN också ha varit så att han av någon anledning tyckte dressyrsadeln kändes läskig och reagerade på det.

Min valack blev nypt av en sadel när han reds in, gick bra tills man med ryttare i sadeln bad om steg framåt, då exploderade hästen. Sedemera kom de på att bommen var knäckt.

Nåväl, sju sorger och åtta bedrövelser senare reds hästen in och strax därefter kom den till mig. Han var ganska nervös och spänd vid uppsittning men slappnade av när han insåg sadeln inte skulle bita honom. Sen blev hand ock 2 veckor senare skrämd, exploderade och jag for som en projektil in på ortopedakuten och låg inbäddad i morfondimmor ett bra tag. Sen tog det ännu längre innan jag kunde ta mig tillbaka till hästen (jag skadade ryggen svårt).

När jag första gången sen olyckan ska sadla honom, med samma sadel innan, som passar etc så flippar hästen ur TOTALT. Jag kämpad epå och efter ett tag så kunde jag sadla honom hyfsat. Dock så ville JAG ha en annan sadel så jag köpte en annan, och bara jag la på den så exploderade hästen in absurdum. Inte för det var något fel på sadeln/Passformen utan för den KÄNDES annorlunda än den förra. Sen tog det 1½ år att sakta och försiktigt jobba sig tillbaka till att jag junde sitta upp på honom igen. Och det tog flera år till innan han var helt trygg med uppsittning. Även idag (6 år senare) kan han om han vilat en längre tid återfalla lite, samma sak med när mans adlar.

MEN, det som triggade den extrema sadelreaktionen efter olyckan finns det ingen riktig förklaring till, mer än att han helt tappade självförtroendet och koncepterna. Men han lyckades ändå hyfsat snabbt komma över det för den gamla sadeln, men när jag bytte sadel (från en syntet till en läder btw) så var nya sadeln livsfarlig.

Och det ÄR skillnad på en dressyrsadel och en hoppsadel och med en häst som tidigare haft sadelproblem så kan tilliten till sadeln vara så skör att han reagerade på att det var en DRESSYRsadel, och inget annat. Och det blev naturligtvis inte bättre av att den inte passade optimalt, men passformen behöver inte vara grundproblemet.

Min herre har i sitt liv sagt JA TACK till TVÅ nya sadlar. Dvs med dessa har han utan åsikt accepterat. åtskilliga andra har han bedömt som hemska, hästätande monstersadlar. TROTS att de passat.

Det är inte roligt för dig att du haft problem, men jag måste erkänna att det känns skönt att inte vara ensam om ett sånt här problem.
det har varit så många turer fram och tillbaka och i höstas när jag äntligen kunde sitta upp själv.(red i 2 månader) då kände jag att äntligen har allt arbete burit frukt. Det tog ett år från att vi startade inridning till att jag kunde sitta upp.
Nu är vi tillbaka på noll och jag vet inte om jag har ork kvar att komma tillrätta med detta. Jag har konstiga arbetstider som gör att jag oftast rider på förmiddagarna när ingen annan är hemma. Jag måste ha en häst jag kan lita på. Hade jag haft honom i ett stort stall där det alltid finns folk/hjälp att få hade det varit enklare.
Just nu vet jag inte vad jag ska göra.
Själva sadelbytet tror jag inte påverkar honom ändå. Det som lyckades sitta in honom hade ju westernsadel och det var han inte alls van men reagerade inte på den.
Det kanske trots allt är bättre han är hos någon som har mera tillgång till hjälp än jag har?
Jag får fundera mera på hur fortsättningen ska bli. Det är ju en otroligt härlig häst annars.

Läs det jag skrev en gång till och fundera. Ta reda på hur westerntränaren tränade hästen.

Jag vet hur han tränade hästen eftersom jag givetvis var där och lärde mig göra likadant. Enda skillnaden är att han använde en westernsadel och jag har en vanlig engelsk sadel.
Självklart måste jag göra på samma sätt. Hur skulle det annars kunna fungera?

Det framgick inte av dina tidigare inlägg. Men det var ju bra att du gjorde det. Många gör inte det. Då är det kanske bara den dåligt passande sadeln och hästens negativa erfarenhet av den som spökar.

Ja, troligtvis är det så, men det gör inte problemet lättare. Hoppas det ska gå bättre med en ny sadel.

Nu är en ´ny sadel införskaffad. Han är bara longerad i den än så länge och jag har dragit i stigläder mm. Ingen reaktion. Till helgen kommer en som ska försöka sitta upp. Det är bara att hoppas att det går bra. Tyvärr får jag inte sitta upp själv eftersom min rygg blev skadad.
Jag håller tummarna nu.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
867
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 195
Senast: super
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: liiinnea
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
560
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka