Sadelproblem!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fight
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 075
F

fight

Kan nån hjälpa mig??

Har ett fullblod med hög och lång manke som sedan slutar vid en bred och platt rygg. Jag vet inte var jag ska börja jaga sadel??? Har ngn ngt bra tips på en modell som passar en sådan häst. Det är en dressyrsadel jag är ute efter.

Har haft en wellington elite som jag älskade, men den låg inte bra då han hade ändrat sig. Nu har jag en Isabell werth, men tycker inte om den och den ligger inte speciellt bra den heller. Var inne på Mustang och provade ca 10 dressyrsadlar och tom sadelutprovaren sa att dom nog inte hade ngn som passade. :( Och nej.....han har inte ont i ryggen ;)

Inte att de inte passade, för det såg ut som dom låg bra, men han är duktig på att visa när ngt inte ligger som det ska och det gjorde han med alla sadlar vi provade.

Hjälp mig....ngn som är duktig eller vet ngn bra sadelmakare som har lust att åka ut till Drottningholm.

Är det ngn som vet ngt om Amerigo sadlarna?? Är dom bra??

All hjälp är önskvärd!!

Sv: Sadelproblem!

Har du varit inne hos Pia på Sadelkammaren, hon är jätteduktig. Hon lyckades hitta en sadel till min häst och det var minsann inte lätt.

Om han har väldigt RAK rygg, prova Albion.

Annars tycker jag du ska köpa en Prestige, min häst har också hög och lång manke, och Prestige är den ända sadeln han har tyckt om! Dom har inga stora kilbossor som trycker ned ryggen, och dom har tillräckligt med höjd under framvalvet för en rejäl manke, även i dom vidaste bommarna.

De franska dressyrsadlarna brukar ligga bra på den typen av häst alltså Forestier, Devocoux, Butet bla

Japp, var där igår, ska nog prova den nya globus hon fått in. Har du köpt din sadel där??? Kanske var min gamla Wellington?? Får åka in där och kolla lite mer.

Tack för alla svar, då vet jag vad jag ska leta efter. :bow:

Jag köpte en ny Globus på Sadelkammaren, det var den enda som låg perfekt på min häst, lite kul med tanke på att den är så billig.
Lycka till!

Min förra hade jag en kieffer på och den låg bra fast jag hade fårskinnspadd i mellan då den annars låg löst :P vid manken.. det funkade helbra men bästa är att kontakta en sadelkunnig människa tex sadelkammaren :)

Var det en globus klick eller vad dom hette? Ligger på runt 9000 tyckte jag hon sa. Tyckte inte den såg så hög ut fram, men alltid värt att kolla. Jag provsatt den och älskade dom suuuuperstora knästöden. Har provat en annan globus, men den låg direkt på hans manke. Får kika i varje fall.

Jag köpte en Globus Esperanza men det är ju en hoppsadel, jag tänkte mest på att Pia är duktig på att hitta en sadel som passar, annars är ju som sagt var Kieffer en skön sadel som passar hästar med hög manke.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 668
Senast: morgaine
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 203
Senast: super
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 082
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka