sadelproblem?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare boxergirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 818
B

boxergirl

är lite brydd på min sadel...eller rättare sagt min häst...undrar om det kan uppkomma av sadeln? han har en väldigt hög manke ,sadeln som jag har nu ,sitter ganska tätt ,men det blir inga märken,problemet är att han går runt vid uppstigning (har ej gjort det förrut) blir "lite"( har ej varit så förrut) hoppig och skättig innan man ridit han en stund fast sen blir han lugnare ,antingen lite het eller test ,men nu har jag börjat funderat om det kan va sadeln.....för han va mager tidigare och har nu gått upp i vikt..har ni nån ide hur man kan kolla ???

Sv: sadelproblem?

Sadeln kan ha blivit för trång. Om du lägger på han sadeln utan o spänna fast den tar höger hand och trycker på framvalvet medan du med vänster hand drar från framvalvet och ner(mellan sadel o häst) så skall det vara lätt jämt tryck att dra. Är det trögt, nest in till omöjligt att dra så är den för smal.

sadelutprovare ,,om det vore så lätt finns ingen sån i närheten , är så när man bor långt bort från stan,,,ska prova det där med handen ...lär väl ändå köpa ny sadel då den ändå inte är spec skön..vad ska jag tänka på när jag köper sadel,fick höra att jag skulle köpa en western sadel för att han har så hög manke ,är det nåt som stämmer

Westernsadlar har inte mer plats för hög manke än andra sadlar.

Var bor du?
Om du vill kan jag hjälpa dig via mail... (ej pm) Skicka det genom Bukefalos så jag ser vem det är som skickar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 156
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 332
Senast: Liten
·
Hästvård Min häst behandlades i januari 2020 för en mindre inflammation i SI-leden (det var otydligt om det fanns pålagringar) samt för...
Svar
2
· Visningar
1 290
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka