sadelproblem

ullass

Trådstartare
Har problem att hitta sadel till vår D-ponny (146cm)
Alla sadlar vi provat åker bakåt och hamnar mitt på ryggen.
Han har en ganska hög och lång manke(fullblodsmanke).
Där manken slutar är ryggomfånget smalare och blir sen bredare och bredare.Han har en lite svängd rygg.
Vi har provat Morris and Nolan,Zaldi star,Kieffer och en Derby.Bomvidden har varit normal mot vid.
Alla sadlarna åker bakåt.Tyvärr så behöver min dotter en 17 tums sadel för att få plats för sina långa ben men då blir sadeln för lång för hästen när sadeln åker bakåt.Nu har vi varit och provat en Bates Caprilli 16.5 som dottern sitter jätte bra.Jag undrar om någon vet om den sadeln skulle kunna passa vår D-ponny.Eller vet du någon annan sadel som skulle kunna passa?Det behöver vara framskurna knäkåpor så att hon kan korta stiglädren vid hoppningen för att inte knäna ska sticka ut utanför sadeln.

Sv: sadelproblem

Ingen av dom sadlar ni provat passar en svängd rygg med hög manke..... Prova Jaguar, Prestige, Cobra, Röösli, kanske County. Bates har kilbossor och kommer antagligen vara för rak, förutom i väldigt breda bomvidder...

Om det är hoppsadel ni söker så går Prestige att beställa med +2cm eller +4cm extra framskjutna kåpor.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 286
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 330
Senast: Aifos
·
Utrustning Hej! Jag är helt fast i djungeln av sadlar och behöver lite hjälp. Vår lilla b-ponny har svängd rygg och mycket manke, något som jag...
Svar
1
· Visningar
1 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka