Sadelstorlek till shettis

Kusen1

Trådstartare
Letar bra sadel till shettis, har hittat en Knights Robin Hood 14” men tror ni den blir för liten till barn på 7 år? Vill gärna att den räcker till i storlek så länge hon kan rida shettis. 🙂 är rädd att 15” blir för stort på ponnyn.
tacksam för input
 
Letar bra sadel till shettis, har hittat en Knights Robin Hood 14” men tror ni den blir för liten till barn på 7 år? Vill gärna att den räcker till i storlek så länge hon kan rida shettis. 🙂 är rädd att 15” blir för stort på ponnyn.
tacksam för input
Beror ju helt på hur stort/litet barnet är.
Tycker inte det finns så bra sadlar till shettis.
Kanske @ameo har något bra tips på sadel annars om 15” blir för stort.
 
Jag har nyss köpt och fått en 14” Tekna jumping pony utprovad till vår shettis. Men då är hans ryttare bara drygt 4 år och jag räknar med att byta sadel längre fram om hennes intresse håller i sig.

Vi provade även en Tekna 15” på honom och den blev för lång. Men kanske ett annat märke hade varit annorlunda? Hon hade även en superfin Pessoa, men den var dubbelt så dyr som Teknan.
 
Senast ändrad:
Ok, då kanske jag borde leta efter en 15” ändå. Tack för svar!
Det beror ju på vad din ponny får plats med?
15 tum var alldeles för långt för vår ponny, men till slut hittade jag en Piab 14 tum med rymligare säte som passade både ponny och ryttare.

Knights tyckte jag var mindre i sätet :)
 
Jag har nyss köpt och fått en 14” Tekna jumping pony utprovad till vår shettis. Men då är hans ryttare bara drygt 4 år och jag räknar med att byta sadel längre fram om hennes intresse håller i sig.

Vi provade även en Tekna 15” på honom och den blev för lång. Men kanske ett annat märke hade varit annorlunda? Hon hade även en superfin Pessoa, men den var dubbelt så dyr som Teknan.
Ja det är minst sagt svårt med sadlar till dessa små. Har en märkeslös sadel 14” nu som har funkat ok fram tills nu men nu börjar den bli något liten i sitsen samt att ryttaren har för dåligt stöd nu när hon rider mer, även börjat galoppera lite smått.
hur stor ponny har ni, tänkte när Teknas 15” blev för stor? Anläggningsytan varierar mycket från olika modeller har jag märkt också.
 
Det beror ju på vad din ponny får plats med?
15 tum var alldeles för långt för vår ponny, men till slut hittade jag en Piab 14 tum med rymligare säte som passade både ponny och ryttare.

Knights tyckte jag var mindre i sätet :)
Ja nu verkar ju anläggningsytan variera en hel del mellan olika märken, gör det hela ännu svårare...
Piab har jag inte hört talas om tidigare. Var ligger de prismässigt?
 
Ja det är minst sagt svårt med sadlar till dessa små. Har en märkeslös sadel 14” nu som har funkat ok fram tills nu men nu börjar den bli något liten i sitsen samt att ryttaren har för dåligt stöd nu när hon rider mer, även börjat galoppera lite smått.
hur stor ponny har ni, tänkte när Teknas 15” blev för stor? Anläggningsytan varierar mycket från olika modeller har jag märkt också.
Vår är 104 cm hög och har 90 cm i täcken.
 
Sadlar till shetlandsponnyer är ingen rolig historia. Det finns inte särskilt mycket att välja mellan som har både vettig passform, rätt storlek och bomvidd.
Jag har hittills aldrig sett en märkeslös sadel ligga bra på en shetlandsponny (eller annan hästrygg heller, för den delen). De brukar ligga uppepå bogarna, även om det används svanskappa, eftersom passformen är fel. Och dessutom är sitsen felkonstruerad, så att man sitter långt bak i sadeln och hamnar i stolsits oavsett hur man gör (utöver att det ger punkttryck på ponnyns rygg)

Man måste i de flesta fall jämka lite hit och dit för att få det att funka. Kanske får ryttaren stå ut med en aning för liten sadel? Hur det funkar beror till stor del på hur sadeln är uppbyggd.
Jag har svårt att tänka mig att en 14" sadel skulle vara för liten för en 7-årig ryttare. Här har vi använt 14"-sadel betydligt längre än så.
Min valack är ca 100 cm, nätt och kort modell, på honom är 14" det största som funkar. Mitt ena sto har gått med en 15,5"-sadel, som varit gränsfall till för lång men det har funkat eftersom hon är ganska lång i bålen. Båda dessa sadlarna är Maxam-sadlar (modellen med kantigt bakvalv) med flera år på nacken.
(jag ska ta mig in i min gamla dator och visa bilder...)
 
Sadlar till shetlandsponnyer är ingen rolig historia. Det finns inte särskilt mycket att välja mellan som har både vettig passform, rätt storlek och bomvidd.
Jag har hittills aldrig sett en märkeslös sadel ligga bra på en shetlandsponny (eller annan hästrygg heller, för den delen). De brukar ligga uppepå bogarna, även om det används svanskappa, eftersom passformen är fel. Och dessutom är sitsen felkonstruerad, så att man sitter långt bak i sadeln och hamnar i stolsits oavsett hur man gör (utöver att det ger punkttryck på ponnyns rygg)

Man måste i de flesta fall jämka lite hit och dit för att få det att funka. Kanske får ryttaren stå ut med en aning för liten sadel? Hur det funkar beror till stor del på hur sadeln är uppbyggd.
Jag har svårt att tänka mig att en 14" sadel skulle vara för liten för en 7-årig ryttare. Här har vi använt 14"-sadel betydligt längre än så.
Min valack är ca 100 cm, nätt och kort modell, på honom är 14" det största som funkar. Mitt ena sto har gått med en 15,5"-sadel, som varit gränsfall till för lång men det har funkat eftersom hon är ganska lång i bålen. Båda dessa sadlarna är Maxam-sadlar (modellen med kantigt bakvalv) med flera år på nacken.
(jag ska ta mig in i min gamla dator och visa bilder...)
Tack för ditt svar!
Nej 14” tror jag säkert funkar till henne, hon är smal och väldigt liten rumpa. 😀 Men vill helst hitta en som hon kan ha några år, ända tills hon inte kan rida shettisen pga sin storlek för övrigt.
Har läst många som använt Maxam sadlar till sina små men svårt att hitta då det var ett tag sedan de såldes.
 
Man får hålla ögonen öppna och hugga snabbt om man hittar en Maxam-sadel i rätt storlek och vidd. Så himla synd att de inte tillverkas längre!

Jag kommer inte åt den bilden jag tänkte visa, men här är en annan på samma ekipage, där det dock inte syns lika tydligt hur stor sadeln är i förhållande till ryttaren. Ponnyn är den jag nämnde tidigare, ca 100 cm, och både nätt och kort i modellen. Ryttaren är 10 år på bilden och lång för sin ålder.

1618697454499.png


Jag hittade för ett tag sedan några sadelmodeller på ebay som såg lovande ut, men det framgick inte hur vida de är i bommen.
 
Man får hålla ögonen öppna och hugga snabbt om man hittar en Maxam-sadel i rätt storlek och vidd. Så himla synd att de inte tillverkas längre!

Jag kommer inte åt den bilden jag tänkte visa, men här är en annan på samma ekipage, där det dock inte syns lika tydligt hur stor sadeln är i förhållande till ryttaren. Ponnyn är den jag nämnde tidigare, ca 100 cm, och både nätt och kort i modellen. Ryttaren är 10 år på bilden och lång för sin ålder.

Visa bifogad fil 68081

Jag hittade för ett tag sedan några sadelmodeller på ebay som såg lovande ut, men det framgick inte hur vida de är i bommen.
Vilket fint ekipage! Ser ut att ha riktigt bra sits där. 🙂 Är det 14” sadeln på bilden?
 
Ja nu verkar ju anläggningsytan variera en hel del mellan olika märken, gör det hela ännu svårare...
Piab har jag inte hört talas om tidigare. Var ligger de prismässigt?
Jag råkade bara hitta den på nätet, sadelmärke från England som tyvärr inte tillverkas längre.
 
Jag har en shettis modell större, han har samma täckesstorlek som min welsh mountain hade (105), och han har även fått ärva hans sadel i 15", tror det är en Knights faktiskt (sadeln köptes 2000 begagnad, så den har några år på nacken). Jag red i den sadeln, på welshen, så länge jag red honom, då var jag nog 17-18 år. Men jag är ganska liten för att vara vuxen och har en 16,5" idag. Har haft en fjortonåring modell mindre och en tolvåring modell "normal" som båda ridit shettisen i den sadeln (de var nog ungefär lika stora då eftersom det äldre barnet var mycket mindre till växten sett till sin ålder), och båda har suttit bra i den. Men då är min ponny som sagt större och har bredare/längre rygg än en mindre shettis.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är på jakt efter säkerhetsvästar till mina barn, och har letat igenom gamla trådar på ämnet men förstått av dessa att utbudet...
Svar
6
· Visningar
824
Senast: Kristall10
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 105
Senast: JennyLz
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 761
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 091
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp