Sadeltips?

W

Wentona

Har ett fullblod med lång manke. Sadlarna passar inte! Har någon tips på sadlar som är "rätt modell" för detta (dressyr)??? Behöver tips att utgå ifrån i letandet då det verkar vara en djungel där ute....
 
Sv: Sadeltips?

Kieffer kanske...?
Eller den nya Anky sadeln,,, med STS bossa. Ta någon sadelprovare till hjälp, en som jobbar med alla märken.
 
Sv: Sadeltips?

På mitt fullblod ligger Lemetex, modell Bettina, superbra. Det är en scheizisk sadel, läder med ganska stora knästöd. Skön att rida i och man sitter bra. Kostade ca 11.000:- ny, men jag har sett begagnade runt 8000:-
 
Sv: Sadeltips?

har tidigare haft ut sadelprovare för mina andra hästar och killen hade "alla märken" - alla utom en som passade mig och hästen..... ;)
det är därför jag vill ha en liten vink om vart jag ska börja leta....
min "guru" på det här området som hjälpt mig förut- en viss uppsalabo bor så långt bort numera när jag flyttat....:(

vill gärna ha "flatbackmodell", ej för mkt putor och grejor...
 
Sv: Sadeltips?

lång manke som ligger långt bak (iaf jämfört med halvblod)´.. kraftig bogmuskulatur som behöver plats.
 
Sv: Sadeltips?

Jag har en jessica crown till min ena häst som har en väldigt hög o lång manke. Ett av de få märkena som fungerar på honom. Kieffer funkar bra just med manken men sämre i övrigt på honom.

För att crown ska passa krävs dock att de har en någorlunda rak rygg.

Crown finns med både luft- och ullstoppning. Och det är just luftstoppningen som gör att sadeln fungerar så bra m manken. Går förvisso att uppnå samma effekt med ull också men inte lika enkelt.

I övrigt ger de väldigt mkt plats framtill att röra sig i. Så jag tycker enormt mkt om sadeln.
 
Sv: Sadeltips?

Jag provade Crown på mitt fullblod, men antingen var det för smala eller när man ökade vidden landade sadeln på manken. Kan visserligen vara just den modellen, vet inte vad den hette, möjligen Jessica? Däremot passar Kieffer md cutback väldigt bra på honom.
 
Sv: Sadeltips?

Vi har också fullblod, som till råga på allt är sadelkräsen. Det enda som funkat på honom är Röösli. Men å andra sidan ligger den som en smäck och låter den långa manken få gott om plats. Hästen dansar fram och ser bara glad ut när sadeln kommer fram.
 

Liknande trådar

Dressyr Det är ganska få topphästar som går ute i stora hagar med kompisar. De finns absolut men är verkligen inte vanligt. Är inte helt med på...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 585
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 834
Senast: Unafraid
·
Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
928
Senast: Gulis
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp