Sv: Sadelutprcvning på Sharpman
när jag var där med kompisen o hennes unghäst gick vi direkt ner till ridtältet. vi hade dom gamla sadlarna med oss, så utprovarna la på dom och tittade hur dom låg etc (ifall de skulle bytas in var det väl mest för), och de pratade lite om hur hon såg ut i ryggen, vad ägaren ville ha för sadel, pris etc etc.
sen gickd om upp till affären medan jag gick runt med hästen, de kom tillbaka med 2 vagnar fulla med sadlar, och sen var det bara att prova.
på med sadel, kolla hur den ligger, eventuellt justera något. ägaren fick sitta upp, skrittaoch trava ett par varv och känna efter. utprovaren "kommenterade" även hur hon tyckte att man hamnade i sadeln och om storleken var rätt etc.
provade alla sadlar och sen provade hon (om jag minns rätt) de "bästa" igen, hämtade någon fårskinnspad för att lägga under hoppsadeln (var en bates cair med utbytbara bomjärn) och pratade om hur hon skulle "gå vidare", dvs kunna ta bort padden senare, byta järn etc.
sen var det klart, hästen släpptes i rasthage, vi shoppade loss inne i affären, och sen åkte vi hem, trötta och (iaf ägaren) femsiffrigt fattigare i plånboken...