Sadelvärlden hjääälp!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Gazzan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 785
G

Gazzan

Får hem min ena häst nu som har varit ute på foder i 4 år.. nu är han helt omusklad över ryggen och nu till frågan

Hur skulle ni göra med sadlar, ska man köpa en som passar nu? men då kommer den ju att bli för trång sen när han musklat upp sig.

Ska man köpa en något för stor och ha padd under nu?..

Eller köpa en som passar nu och köpa en annan sadel sen igen när han musklat upp sig?

Jag är såå dålig på sadlar=(

Sv: Sadelvärlden hjääälp!

jag hade ett hlb för en del år sedan som vi tog till utprovaren, han hade fallit ur en del efter skada, vi köpte en prestige till honom, en vidd större än vad han hade då, paddade med fårskinn, han musklade på sig o breddade ur sadeln o vi värmde om den till en storlek större o sen låg den som en smäck under resten av tiden som vi hade honom.

S en sadel med ställbar vidd skulle jag statsa på.

Ooo det låter ju superbra... .. Ska genast börja leta efter en sådan=)

Jag skulle satsa på att inte rida under den första perioden om hästen är omusklad. Promenader, tömkörning och annat arbete från marken till att börja med, när musklerna har kommit kan du börja leta efter sadel. Det är inte säkert att den sadeln som passade (men var för vid) när hästen var omuklad passar när hästen musklat om sig.

Nja han är ju inte helt omusklad men så pass att man kan rida han.
Men jag tror jag gå efter tidigare inlägg köper en sadel som har ställbar bom=)

om det är den "lilla" bruna som du visat på gnägg så ser den ju absolut ridbar ut :)
hoppas du hittar en bra sadel som passar.
Både prestige o keiffer har ställbara bom beroende på vilken ryggprofil hästen har, de finns många modeller till väldigt bra priser på beg marknaden :)

Tänk då på att ta en bom vidare än vad han behöver just nu. så att han få plats att bygga muskler. ta en fårskinnspadd under tills musklerna är sin plats.

Ja det är den "lilla" bruna saken:D

Mjo ska börja kolla efter en sådan sadel till han...

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 272
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 590
Senast: Idaw83
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka