Sadelväskor till långtur?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare scesar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 164
S

scesar

Hur packar ni? Har ni ryggsäck, eller sadelväskor? Funkar billiga nylon-sadelväskor? Känns som om väskor i läder "ligger" bättre på hästen? Någon som har erfarenhet?

Sv: Sadelväskor till långtur?

Jag har i ärlighetens namn inte hittat några mer avancerade sadelväskor. Önskar att det fanns i lite sportigare material - läder känns inte som det optimala materialet med tanke på regn mm. Vadderade väskor vore inte heller fel, för hästens komfort...

Jag har använt vanliga billiga nylonväskor för 79:- från B*rjes, de var bra förutom att spännet till bandet som skulle sitta runt sadelgjorden var uselt, så jag sydde en ögla av bandet istället som jag kunde trä sadelgjorden genom.

Dock har jag bara varit ute på endagsturer, och till det fungerade de fint.

Jag har i ärlighetens namn inte hittat några mer avancerade sadelväskor. Önskar att det fanns i lite sportigare material - läder känns inte som det optimala materialet med tanke på regn mm. Vadderade väskor vore inte heller fel, för hästens komfort...

Väl insmort läder är något av det mest vattentäta som finns! Dessutom vad gäller komfort så andas läder och vill man ha "vaddering" så är nog inte det så svårt att fixa. ;)

Arméns sadelväskor i läder är jättebra. De är också rejält rymliga så man får plats med mycket. De borde gå att få tag på på något överskottsbolag. Det finns ett speciellt ÖB som har mycket från armén, men jag minns inte namnet just nu. Återkommer med det.

Låter ju toppen, gör gärna det!

Älskar min sadelväska jag har.
Tror inte det är nylon men det är ett regntätt
material i alla fall. :) Hade med den på en endagarsritt...
...mitt i ösregn hela dagen och när man kom fram så var alla kläderna torra i sadelväskan. Köpte min på b*les.
Har fått lånat en sadelväska i läder...men det tyckte jag inte riktigt så mycket om...stel osmidig. :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·
Skola & Jobb Jag är på jakt efter en ny jobbväska, och det känns som en djungel... Väskan jag har nu är en ryggsäck från Fjällräven, vilken snart...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Angel
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka