Sadlar, en djungel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lilla_busan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 292
L

lilla_busan

Söker ny hoppsadel till pållan. Hon har inte markerad manke, relativt rak rygg. Får lätt problemet att sadlarna glappar baktill.

Vad kan ni säga om dessa sadlar (passar rak/svängd rygg, kvalitet, sköna att rida i osv)

Passier, Albion, Butet, Devouseaux, Prestige (endast Paris D), Morris&Nolan, Amerigo, Dominus.

Vad för sadel är att rekommendera? Andra märken? (pris oviktigt)

Sv: Sadlar, en djungel

Jag gillar Frank Baines! Skulle verkligen rekommendera dig att se på deras sadlar! Man sitter stadigt i dem, får ett bra grepp och de är extremt sköna! Jag tror de skulle passa din häst också.

Tror de kostar mellan 10-20'000:- nya! Begagnade kan du hitta dem mycket billigare. Det är en sadel som håller länge, länge!

Lycka till!

Förra pållan hade en Frank Baines Capriole dressyrsadel och den låg inte bra på min nuvarande häst! För svängd i bommen.

Prestige är väldigt svängda i bommen. Supersköna att sitta i dock.

Rekommenderar inte Morris & nolan.
Sadlarna är sköna att rida i men det tar väldigt tid att få hem sadeln och glöm att reklamera ngt.
Affärerna runt omkring mig har slutat ta in grejer från Morris & Nolan speciellt sadlarna just för att de är så krångliga att ha och göra med. Att beställa en sadel tar minst 6 veckor och som längts året. (Min väninna fick vänta 4 månader)

Själv har jag en Pessoa Blyht Tait. Otroligt skön med en bred anläggningsyta som passar min häst ypperligt. Hon är ganska "normal" i ryggen.

Innan det så var det en luftstoppad Bates sadel. De kostar inte så mkt runt 12-13 tusen som ny. Min pessoa kostade 14 ny.

Lycka till

Åk till en sadelutprovare som har alla dessa sadlar du kan provrida i. Risken finns att det ändå bara är en eller två som passar in häst och då har du inget val! :)

Min häst har bred omarkerad manke och har haft jätteproblem med sadlar. Jag fick rida utan i ett halvår innan jag hittade en som passade, och då blev det en Amerigo. Som tur var satt jag bäst i den också. Den är bland det skönaste jag suttit i!

Dominus är ju av samma modell som Amerigo (samma som gör dem) fast lite billigare. En kompis som också har en häst utan så mkt manke har en Dominus som hon trivs jättebra med.

Innan hade jag en Prestige som också funkat bra.

//C

Passier - ingen erfarenhet själv. Men även om din häst har lite rakare rygg ska du nog se upp med alltför stora kilbossor. När din häst arbetar rätt höjer han ryggen och det finns risk att kilbossor ger tryck.
Butet - Jag ska beställa en ny Butet till min häst som ser liknande ut som din. Passar som handen i handsken.
Det är en nätt sadel som "sätter" sig på hästar som kankse inte har så bra sadelläge.
Devoucoux - Har en sån nu. Den har legat bra. Också en nätt sadel som tyvärr har blivit för smal i bomvidden.
Prestige (endast Paris D)- passar antagligen inte din häst. Svängd i bommen. Personligen tycker jag att det är en lite klumpig sadel. :o Morris&Nolan- har relalativt raka bommar. Skulle kunna passa. De har kommit med en ny hoppmodell som heter slim. Ska vara smalare i midjan för ryttaren.

Kanske har du redan hittat en sadel.
Vad blev det för någon i så fall? :)

Cyllene skrev:
Åk till en sadelutprovare som har alla dessa sadlar du kan provrida i. Risken finns att det ändå bara är en eller två som passar in häst och då har du inget val! :)

Min häst har bred omarkerad manke och har haft jätteproblem med sadlar. Jag fick rida utan i ett halvår innan jag hittade en som passade, och då blev det en Amerigo. Som tur var satt jag bäst i den också. Den är bland det skönaste jag suttit i!

Dominus är ju av samma modell som Amerigo (samma som gör dem) fast lite billigare. En kompis som också har en häst utan så mkt manke har en Dominus som hon trivs jättebra med.

Innan hade jag en Prestige som också funkat bra.

//C

det som skiljer amerigo familjen från dominus är bommarna de ser inte likadana ut och då passar de olika hästar..

amerigo sadlarna tillverklas i italien och dominus i argentina, handgjorda är dom också.

Är lite sugen på Albion. Har aldrig ridit i en sådan hoppsadel men dressyrsadlarna är sköna. Nån som vet hur hoppsadlarna är att rida i?

nipa: Vad kostar devoucoux resp butet sadlarna nya?

Min ponny har också rak rygg.. Och typ ingen manke och nu har han en butet men den är inte bra.. Han har fått värsta skaven och är öm i ryggen =( Likadant vet 2 andra hästar som har blivit jätte ömma i ryggen av den.. Så att den ligger bra på det flesta hästar är ju en myt..

Så vi ska köpa en ny nu.. Förut hade han en Paris D och en devoucoux(Vet inte hur det stavas) och då var han hur bra som helst i ryggen(De sadlarna som har varit bäst)! Men folk här säger att paris D inte ska ligga bra på hästar med rak rygg..

Kan rekommendera Albion och Globus (kostar mellan 7300-10 000). Båda passar helt rak rygg, kanske lite mer svängd också men det kan jag inte säga säkert. Båda är bra kvalitet, men Globus sämre, men är halva priset liksom.... Väldigt bra kvalitet till det priset iaf!! Stubben har bra hoppsadlar (speciellt stubben Artus är rakare i bommen) som är för lite svängd rygg. kostar typ 11000. Ken Taur, Pfiff och Kieffer passar nästan rak rygg kostar mellan 5-16 000. Kieffer tycker jag är bra sadlar med bra kvalitet.
M&N: Skitbra sadlar, kostar runt 16-17 000 beroende på modell, passar nästan rak till rakj rygg. Jättebra läder.

Albion passar spikrak rygg.... Min häst är ganska rak, och han blev jätteöm av Albion.

Okej, har aldrig sett hur den ligger på en häst med ganska rak rygg så njag visste itne säkert. Vet bara hur den ligger på min som har helt rak ryg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 280
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
879
Senast: Jeps
·
Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: Time Lord
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 328
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår