Sadlar för breda hästar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Britta68
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 5 924
B

Britta68

Kanske den här frågan varit uppe förr, hoppas nån kan hänvisa mig till den tråden i så fall.
Ni som har riktigt breda hästar, kallblod, vad har ni för sadlar? Skulle vilja veta märke, modell, storlek och förstås kommentarer / erfarenheter! (och gärna bilder om det finns..)
Jag har en bred häst och vi har nu en Wintec Isabell Cair dressyrsadel, med bredaste järnet. Det verkar som om den ligger an framme och bak, men inte på mitten, alltså att den är som en "brygga"på hästens rygg, inte bra...
Min häst är väldigt bred över manken och halsen, typ arbetshäst. Han har låg manke. Man kan gott duka till middag på hans rygg :D ...

Är mest intresserad av dressyrsadlar.

Sv: Sadlar för breda hästar?

Du behöver då en sadel som är lite mer svängd i bommen.
Vet du ungefär vilken bomvinkel han har?

www.arabiansaddle.com är bra!
Leta efter Arabian så får du upp några av mina trådar där du kan läsa lite om dom.

Tack för ditt svar.
Nej, bomvinkeln vet jag inte, hur mäter man den?

Har har en Kieffer Lech dressyrsadel med normal mot vid bom på mina fjordingar, funkar kanon!

Du lyfter upp hästens ben och trycker bak det. Sedan känner du avr bogbladet går och markerar det med en tejpbit ca 15-20 cmnedanför manken. Gör samma på andra sidan. Sen tar du en stålgalje (som man får från kemtvätt osv, klipper av den understa stången som är rakast) eller nåt annat som är ganska fast men böjbart. och formar det där. Du lägger föremålet över manken och formar det som hästen. Det måste vara minst 30 cm långt.
Sen tar du av det och ritar på ett papper, tar en gradskiva och kollar.
90 är normalt, 100 är vid och 110 + är minst x vid. Och allt över 105 är svårt att hitta sadel till....

Tack för det, skall mäta ikväll om jag hinner! Kan knappt bärga mig!

Jo jag har ju läst om bomfritt här och det finns i bakhuvdet som ett alternativ. Men vet inte om jag är mogen för det, har fått uppfattningen att det käver mycket av ryttaren och hans/hennes sits och jag är inte så himla skicklig ännu.

Det finns väl nån som rider på typ ardennerhästar, shire etc här? Vad har ni för sadlar? Min häst är alltså en finnhäst modell XL, runt 165 cm i mankhöjd och grov (och ganska fet för tillfället efter betet.... :crazy: ).

Innan du dömer ut din egen balans så testa en bomlös! Se om någon i din närhet har en som du kan prova. Var bor du, förresten?

Jag skulle nämligen tro att på en bredryggad häst är det lättare att hålla balansen än på en smalryggad, oavsett hur bra balans man har. Det beror också förstås på sadelläget och hur rund den är över ryggen, men jag tycker att det är lättare att rida barbacka på grövre hästar än de som är smala.

Sen kanske din häst inte har så stora rörelser? Det spelar ju också in och körhästtyper brukar ju vara mer markbundna.

/Camilla

Går det att hoppa upp från marken i en bomlös???
Har en barbackasadel nu och den är helt gudomlig till min MYCKET breda häst.....hehee
Det är inte svärt att hålla balansen där inte. Men man kan inte sitta upp från marken utan det är pall som gäller.....
Är det någon som har ett svar till mej??

Jag har en kallblodstravare, mkh 159 cm och mycket grov. Det fanns inte en enda "färdig" sadel som passade henne, så jag måttbeställde en Jensen Amiral. Förutom att den är måttbeställd efter hästen så är den också måttad till mej. Underbar sadel!

Immer

Har en Globus till våran Nordlandshäst , bra pris,bred kanal den passar jättebra

Jaha, nu har jag mätt och mätt igen. Fick bomvinkeln till nåt mellan 110 och 115. Svårt att veta exakt var bogbladet slutar dock, det var så mycket fläsk (eller muskler?? :D ) emellan....
De av mina kompisar som suttit på honom säger att de sällan eller aldrig suttit på en så bred häst. Han är som liksom bred hela vägen, endel blir ju breda först efter manken men här är det jämntjockt...våra lokselar som används länge åt många olika finnhästar är också för små. :crazy: . Det är verkligen inte roligt längre då inget passar!!!

Till Camilla H:
Och jo, det går bra att rida barbacka på honom, man sitter som i soffan :D . Han har också jämn och skön trav
Jag bor i Finland och här har inte bomlöst slagit genom ännu så jag råkar inte ha nån i min närhet som jag kan låna en bomlös av. Man får kanske bli pionjär :cool:

Tack ni andra också för tipsen!

Senast ändrad av en moderator:

Har Globus en hemsida eller var hittar jag mera info?

Min häst har det likadant, han är jättebred upptill, också runt 110 grader uppskattningsvis. Jag har nu en Globus på honom, men den är väldigt rak i bommen så den passar nog inte din häst. Har nu enm 34 bom som är för smal, han behöver mellan 36 och 38.

Finns det mera info om Jensen Amiral sadlar på nätet? Googlade men lyckades inte hitta nåt.

Liknande trådar

Utrustning Okej hörni, jag behöver hjälp av er som har riktigt breda hästar. Min nyförskaffade "coblet" är ca 120 grader vid bakom skulderbladen... 2 3
Svar
56
· Visningar
6 826
Senast: Oknytt
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 955
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 572
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hästen (Islandshäst) behöver en ny sadelgjord. Hon har lättare sadeltvång och en husse som är väldigt svag i armarna. Jag söker därför...
Svar
13
· Visningar
3 608
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka