Sadlar, många säljs billigt

Rialavargen

Trådstartare
Hejsan
Jag sitter ibland och kikar på westernsadlar i olika annonser. Jag slås av hur billiga dessa begagnade sadlar säljs. Många sadlar ligger runt 2000-5000.
Är det mycket skrotsadlar ute på annonsmarknaden?
Informationen om sadeln i annonsen är ofta bristfällig. Har man tur så går det att läsas i annonsen om måttet mellan bladen, men väldigt sällan om det är en rak bom, eller svängd bom. Det kan stå i annonsen att sadeln har legat på en viss typ av häst, men det säger mig inget, då man inte vet om den är som bestämt att hästen skall ha just den sadeln är kunnig eller ej...

När jag har kikat på engelska sadlar brukar jag se hur lädret har åldrats. Små repor eller dyligt är inge större problem för mig. Jag brukar också känna på om bommen känns stabil, samt att alla mekaniska funktioner fungerar (fäste för stigbyglar etc). Det sitter lite i fingertopparna när jag gör min inventering av sadeln, om den är intressant.

Hur kontrollerar man statusen på en begagnad westernsadel? Vilka märken är god kvalité (får man fråga detta, om inte så strunt i att ta upp det)?
Min tidigare arab hade en Arabian Rocking R, tror jag att modellen hette. Det var en fin sadel, minns jag.
 
Allt för det priset är inte skräp, men mycket av det är. Är det en nyare sadel som säljs till det priset så kan du räkna med att det inte är någon kvalitet alls, är det en äldre sadel så kan det vara värt att kolla på.

Finns flera trådar här där folk har skrivit upp märken på sadlar som de anser är av bra kvalitet. Dessa ligger i nypris från c.a 14.000:- och kan bli i stort sett hur dyra som helst.

Kan skriva upp några exempel på märken som ska hålla bra kvalitet. Frågar du en sadelmakare så brukar de propsa väldigt mycket för att man ska leta efter en sadel med råhudsklädd träbom, men de brukar vara svåra att få tag på till ett "vettigt" pris.

Här kommer iaf lite förslag på märken som ska hålla bra kvalitet, men jag har blivit varnad för Ralides flexbommar. De styva ska vara helt okej.


Bob's Custom
Dale Shavez
TomGus
McCall
Old Timer
Premier
Crates
Deuber&Partner
Courts
Circle Y
Tex Tan
Billy Cook
Rocking R
Pools
Vissa Simco (dock inte alla så här gäller det att ha lite koll)
Double C


Finns säker fler ändå men det var dessa jag själv kom på.

Dock ska man tänka på att det är en väldig variation på märkena här ovanför. Som exempel kostar en ny Tex Tan c.a 15.000:- medan en ny Dale Shavez ligger runt 40.ooo:- .
 
Kort svar: Ja det är mycket skrotsadlar ute, men inte alla beg sadlar i den klassen är skrot. Har man tid och adressen till google så kan man göra fynd, sen får man be till valfri gud att den passar din häst- det är den verkliga utmaningen!

Informationen i annonsen är ofta bristfällig för att säljarna inte vet vad de säljer (de har inte adressen till google... ;)), de skulle vinna mycket på att googla innan de satte ut sin annons... Man ser regelbundet sadlar som annonseras ut till priser högre än nypris! :banghead:

För övrigt så anges ju måttet mellan bladen som mått mellan conchos, vilket inte säger så mycket eftersom conchosen sitter på olika plats och hamnar på olika höjd på hästens rygg beroende på passform av sadeln. Men folk mäter det ändå eftersom det är det enda mått som kan mätas på en sadel utan att ta sönder den (det ligger ungefär till som att mäta gullet with, men det görs på naken bom). Har man en märkeslös sadel eller inte kan googla så är det enda måttet man kan erbjuda..

Sen pågår en diskussion om det finns svängda och raka bommar i westernsadlar, den diskussionen får jag ont i huvudet av bara från den dåliga vetenskapligheten i den (inget kritiskt tänkande tillåts... O_o) Men basen är att eftersom sadeln inte ligger an på ryggraden, så spelar ryggprofilen ingen roll. det som är viktigt är hur ryggen ser ut där sadeln kommer att ligga för att den ska passa (och passar den dåligt kommer den att ligga på ett annat ställe, kan den då ändå passa? :confused:)
Inte meningen att smitta min virrighet, eller påpeka saker som är obvious heller, men såhär virrar jag omkring i sadeldjungeln!


Du har fått en bra lista av Jannice! Flera av dessa går att fynda för strax över 5000 begagnade om man har tålamod och tur (sålde just själv en Deuber& partner för 5500:-).

Vissa simcosadlar är populära att sälja för över nypris, gärna under fel modellnamn -Google is your friend here! Har hört att ju äldre desto bättre gäller på Simco..
 
Kort svar: Ja det är mycket skrotsadlar ute, men inte alla beg sadlar i den klassen är skrot. Har man tid och adressen till google så kan man göra fynd, sen får man be till valfri gud att den passar din häst- det är den verkliga utmaningen!

Informationen i annonsen är ofta bristfällig för att säljarna inte vet vad de säljer (de har inte adressen till google... ;)), de skulle vinna mycket på att googla innan de satte ut sin annons... Man ser regelbundet sadlar som annonseras ut till priser högre än nypris! :banghead:

För övrigt så anges ju måttet mellan bladen som mått mellan conchos, vilket inte säger så mycket eftersom conchosen sitter på olika plats och hamnar på olika höjd på hästens rygg beroende på passform av sadeln. Men folk mäter det ändå eftersom det är det enda mått som kan mätas på en sadel utan att ta sönder den (det ligger ungefär till som att mäta gullet with, men det görs på naken bom). Har man en märkeslös sadel eller inte kan googla så är det enda måttet man kan erbjuda..

Sen pågår en diskussion om det finns svängda och raka bommar i westernsadlar, den diskussionen får jag ont i huvudet av bara från den dåliga vetenskapligheten i den (inget kritiskt tänkande tillåts... O_o) Men basen är att eftersom sadeln inte ligger an på ryggraden, så spelar ryggprofilen ingen roll. det som är viktigt är hur ryggen ser ut där sadeln kommer att ligga för att den ska passa (och passar den dåligt kommer den att ligga på ett annat ställe, kan den då ändå passa? :confused:)
Inte meningen att smitta min virrighet, eller påpeka saker som är obvious heller, men såhär virrar jag omkring i sadeldjungeln!


Du har fått en bra lista av Jannice! Flera av dessa går att fynda för strax över 5000 begagnade om man har tålamod och tur (sålde just själv en Deuber& partner för 5500:-).

Vissa simcosadlar är populära att sälja för över nypris, gärna under fel modellnamn -Google is your friend here! Har hört att ju äldre desto bättre gäller på Simco..

Jag får också huvudvärk av bomdiskussionen ;)

För övrigt ville jag bara säga: FY! För att du redan sålt din D&P, jag jagar för fullt efter en shysst sån till ett bra pris :p Verkar dock som att jag får nöja mig med en Premier, om någon av de jag har hemma nu passar. Är iof inga dåliga sadlar det heller, men jag fastnade för D&P'n :)
 
Jag får också huvudvärk av bomdiskussionen ;)

För övrigt ville jag bara säga: FY! För att du redan sålt din D&P, jag jagar för fullt efter en shysst sån till ett bra pris :p Verkar dock som att jag får nöja mig med en Premier, om någon av de jag har hemma nu passar. Är iof inga dåliga sadlar det heller, men jag fastnade för D&P'n :)


Bra, inte bara jag då... Har man (som den som leder diskussionen) bara sina egengjorda exemplar sim bra exempel och bara andras som exempel på bommar som faktiskt är mer svängda, och då istället kasserar samtliga av dem som sopor......
Ursäkta men det känns mer som aggressiv marknadsföring än en saklig diskussion. Hade gärna satt mig in i det om diskussionen hade hållit sig till sakfrågan någonstans någonsin..

Förlåt!:angel:
Men för att trösta var den nog väl liten i bommen, om jag inte minns fel hade en SemiQ bom blivit lite tajt?
Har en ny på ingång som är samma modell 2 bomnr större och 0,5 " mindre sits, fast tillverkad av double C. ( Här är ytterligare en mindfuck bland westernsadlar- Double C och Deuber & Partner har vissa modeller gemensamt. Vet inget om deras deal sinsemellan dock)
Och just det, till exakt samma pris! =)
 
Har hört att ju äldre desto bättre gäller på Simco..

Här är jag kanske väldigt partisk, men jag håller med om det. Min Simco tillverkades inte igår direkt, och den går inte alls att jämföra med de sadlar som tex Börjes säljer.
Den är helt klart den bästa sadel jag har haft! Långt bättre än alla andra sadlar jag har haft. Det märkliga är att den passar på både min fjordkorsning och min new forest, som egentligen inte alls är lika. Foresten är dessutom sjukt kinkig med sadlar, men med Simcon går hon flera resor bättre än med någon annan sadel jag provat.

Sen att jag är lite kär i min fina sadel kanske spelar in :angel:
 
Vi är fler som är kära i din sadel, den är ett lysande exempel på min poäng! ;)

har du sett den nya svenska sidan som säljer importerade gamla westernsadlar? (westernsaddleshop -en svensk sida så klurar ni ut adressen, har för mig att man inte får länka till webshopar)
Där finns fler lysande exempel!

En fråga @sthu hur bred är din sadel? är det en annorlunda anläggning än modernare sadlar som gör att de ser så mycket smalare ut framtill? Tycker alltid att gamla och antika sadlar ser väldigt smala ut..

/shoppar bland FQH bommar... :o
 
Den sidan får jag kolla in!

Min sadel är fqh, liksom lite platt eller hur man ska säga. Den ser smal ut framifrån, men det finns gott om plats! I like, I like
 
Men @sthu! Efter allt detta prat om din sadel måste jag bara få provsitta den nästa gång vi ses! Blir ju sjukt nyfiken på underverket
 
Den sidan får jag kolla in!

Min sadel är fqh, liksom lite platt eller hur man ska säga. Den ser smal ut framifrån, men det finns gott om plats! I like, I like


Ja kolla den, mkt ögongodis där!

I see, då blir ögat lurat av att man inte är van med formen.. Inte lätt dethär!
 
Jag har en gammal Deuber&Partnersadel till min häst som jag köpte för under 5000 kr för ett antal år sen. Har en del repor och lite annat men helt klart bra kvalitet (och dessutom mjuk och skön för min beniga bak vilket har varit stört omöjligt att hitta eftersom hästens är jättebred och både mjuka och korta + breda sadlar med bra plats för manke inte direkt växer på träd).
Om jag någonsin kommer sälja den lär jag dock inte få många kronor för den eftersom den av vad jag har kunnat se helt saknar märkning annat än ett modellnummer som inte stämmer överens med någon nuvarande modell. Så i alla fall det kan vara en anledning till att i alla fall ädre D&P sadlar ofta är billiga.
 
Senast ändrad:
Hejsan
Jag sitter ibland och kikar på westernsadlar i olika annonser. Jag slås av hur billiga dessa begagnade sadlar säljs. Många sadlar ligger runt 2000-5000.
Är det mycket skrotsadlar ute på annonsmarknaden?
Informationen om sadeln i annonsen är ofta bristfällig. Har man tur så går det att läsas i annonsen om måttet mellan bladen, men väldigt sällan om det är en rak bom, eller svängd bom. Det kan stå i annonsen att sadeln har legat på en viss typ av häst, men det säger mig inget, då man inte vet om den är som bestämt att hästen skall ha just den sadeln är kunnig eller ej...

När jag har kikat på engelska sadlar brukar jag se hur lädret har åldrats. Små repor eller dyligt är inge större problem för mig. Jag brukar också känna på om bommen känns stabil, samt att alla mekaniska funktioner fungerar (fäste för stigbyglar etc). Det sitter lite i fingertopparna när jag gör min inventering av sadeln, om den är intressant.

Hur kontrollerar man statusen på en begagnad westernsadel? Vilka märken är god kvalité (får man fråga detta, om inte så strunt i att ta upp det)?
Min tidigare arab hade en Arabian Rocking R, tror jag att modellen hette. Det var en fin sadel, minns jag.


Du ska va glad om du idag får en sadel såld alls idag. Det finns så otroligt många olika sadlar till salu nu men inte lika många köpare.
Så vill du få en sadel såld får man nästan slumpa bort dom.
De som inte vill gå ner i pris... ja dessa sadlar ser man ligger ute både 1 och 2år på annons.
 
Hjälper inte att ha lågt pris heller. Blev av med min Dakota hard seat oväntat nog...men min Premier och min Bob Marrs (klenod, byggd 1968) hänger kvar i min sadelkammare. Den senare funderar jag på om jag ska lägga ut på en internationell salusida då dom står högre där. Kvalitén är svårslagen, har inte hittat många som slår den...men passar nättare häst och ryttare och inriktningen på den är ranch. Premiersadeln ska jag nog köra till en tränare som även säljer en del sadlar, lättare när folk kan prova den på plats.
 

Liknande trådar

S
Western Har bestämt mig för att köpa en westernsadel till lillpållen, då jag snart totalt har övergivit den vanliga engelska ridningen, och en...
Svar
8
· Visningar
1 304
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp