Bukefalos 28 år!

Westernsadel - tips önskas!

S

Strumpan_20

Har bestämt mig för att köpa en westernsadel till lillpållen, då jag snart totalt har övergivit den vanliga engelska ridningen, och en westernsadel verkar vara det som bäst passar mina och hästens behov.

Efterssom budgeten är begränsad har jag i ett par månaders tid letat efter en bra begagnad märkessadel, där man vet vad man får för pengarna. Priset får helst inte överstiga 5000:-. Jag har hittat ett par som varit intressanta, haft hemma en för att prova, men den låg tyvärr inte alls bra, var jättekonstigt formad. Har nu börjat ge upp och är trött på att åka omkring, och vill ha en sadel snarast!

Har suttit och blättrat lite i H**ks och B**jes kataloger och börjat kika på alternativen. Har fastnat för WC sadlarna på H**ks, och även klämt lite på dem när jag varit där... Men varnigslampan tänds ju när de är så billiga som nya. Har läst en massa inlägg här på Buke och många hade faktiskt bara gott att säga om dessa sadlar, förutom att de då bara finns med standard quarter bom.

Min fråga är till er som är lite mer insatta i western; är det lönlöst att köpa dessa sadlar ÄVEN OM SADELN LIGGER BRA och den känns bra för ryttaren? Bortsett från att det inte är samma kvalitet... Kan det inte vara en bra början, för att så småningom kunna spara ihop till en ordentlig sadel? Tacksam för hjälp!
 
Sv: Westernsadel - tips önskas!

Varför inte spara dom pengarna du har och köpa en riktigt bra sadel sen när du får ännu mer pengar istället för att "slösa" bort 5000 på en sadel och sedan köpa en dyrare?
Och rida i den engelska sadeln tills vidare?
Skulle jag gjort om jag var du :)
 
Sv: Westernsadel - tips önskas!

Tror som "gubben" att det är det bästa..

Har aldrig ägt en sadel från b***** eller h***** men någon gång har jag ridit i någon annans b**** sadel och det jag märkte var att den var väldigt mkt obekvämare och att den påverkade sitsen väldigt negativt. Samt självklart att kvaliteten var sämre men det skrev du ju själv redan oxå. Men det där med sitsen var det mest negativa tyckte jag eftersom det kan vara lätt att lägga sej till med en dålig sådan o det förstör ju väldigt mkt då.

Nu har ju h***** kommit med en ny "kollektion" westernsadlar o dom vet jag inget om alls, har inte ens sett någon i verkligheten så kan inte uttala mej där!

Har själv varit i samma sits som du o letat o letat men hade till slut turen att göra ett kap o få tag i en billig begagnad bra sadel som jag sedan kunde sälja dyrare o få mer pengar till nästa.. :angel: Många försäljare har ju avbetalning oxå.

Är du villig att köpa en från USA kan du ju göra stora kap på så sätt oxå så då kan nog kanske t o m de pengar du redan har räcka! Tyvärr vet jag inget närmare om hur man går till väga, fraktkostnader osv men det finns en tråd om det har jag för mej.

Lycka till!
 
Sv: Westernsadel - tips önskas!

hej´
har också varit i den situationen då jag letade bättre begangnade runt 5.000kr. men jag väntade till nu då jag har sparat ihop 8.000kr
och kunde ta ut en westernsadel provare som provade ut den perfekta sadeln för både mig och min häst men som ändå var lite billigare. kan inte annat än att råda dig att göra samma sak.
det finns så många olika varianter av bara vanlig quaterbom så det är svårt att veta vad som sitter bäst.
att köpa från USA tycker jag är bra vågat...man vet ju inte om den passar och så kan den ju bli förstörd när den fraktas.
men om man vet exakt vad man ska ha så är det ju mkt billigare.
mvh
 
Sv: Westernsadel - tips önskas!

Testa Big Horns cordura sadel. Billig och bra kvalitet.
Själv köpt sadel från usa och det är inget krångligt alls. Man betalar för frakten i förskott och får betala moms och tull när paketet ska hämtas ut. Eller så köper du en begagnad i sverige och dessa kan du hitta för 3-5000:- beroende på säljare.
Om sadeln inte passar som du köper från usa, är det bara att sälja den vidare.

Som första sadel behöver man inte lägga ner en förmögenhet tycker jag. och det finns ju garantier på både bom och läder även om du köper från ovanstående postorder företag. Bara för att dessa är billiga betyder det inte att det är skitsadlar. Har man en kontakt med fabrikören och köper större partier, så kan man hålla priserna nere.
I sverige kan det läggas på över 100% i vinst och därför vägrar jag köpa sadel här i sverige. den enda som i prisklass ligger lika är just big horn sadeln.
/cj
 
Sv: Westernsadel - tips önskas!

b****s sadlar har jag haft hemma för att jag tänkte precis som du. "billigt behöver inte alls betyda att det är dåligt"
Inom westernsadlar funkar inte det påståendet

Ifall du kan se om sadeln passar eller ej, så visst. Beställ skrotsadlar (ursäkta men jag har VÄLDIGT dåliga erfaranheter av alla billiga nya sadlar) men då kommer du att måste skicka tillbaka dom igen, och det b lir dyrare eftersom att du står för frakten om du inte kan bevisa att det är något fel på den. att bommen är konstigt utformad är ingen godtagbar ursäkt

Ifall du ska ha en såpass billig sadel som 5.000 kronor så köp en begagnad, annars blir det bara skrot.
Sen är bland det viktigaste att du ska veta vad du letar efter. Prova alla sadlar du kommer åt och om någon passar, leta efter en sådan begagnad
Sen så skiljer det väldigt mycket märkena emellan, så lita inte på att din häst kan ha vilken sadel som helst bara för att du vet vilken bomvidd den ska ha

Jag letade länge och väl, i cirkus 1½år efter en sadel.
Jag har provat massor av sadlar och bett våran lokala hästsportaffär hjärla mig att leta ut en. Nope, dom hittade inte heller någon

Tillslut har jag nu köpt en begagnad sadel för 10.000 då jag inte orkade bråka längre med alla dumma sadlar! :cool:
 
Sv: Westernsadel - tips önskas!

personligen så tycker jag d är bättre att köpe en sadel av bra kvalite, för den sjunker inte mycket i värde..men om man inte har pengarna och den ligger bra och du tycker den är skön..då är d väl bara att köpa den! klart d är en bra början! å om d funkar behöver du ju inte byta heller! bara den passa din häst och dig!
 
Sv: Westernsadel - tips önskas!

Själv är jag jättegalen och köper mig en El Paso från Börjes för 1200:- (extrapris på den för att de troligen säljer ut dem).
Jag har redan ägt en sådan sadel men i något tokigt infall så plockade jag isär sadeln och sågade av bommen (för att få en "bomlös" westernsadel med fram och bakvalv). Hur som helst så var det inget som störde mig när jag plockade isär den. Superbekväm sadel med en bom som passar min hästs rygg. Det märks på smådetaljer att den är billig, och lädret är billigt, men det gör inte mig något. Jag vill ha en bekväm sadel som passar min häst; och kan jag få det för 1200:- så varför lägga 5000-8000 på en annan wesaternsadel som omöjligt är lika bekväm? (mockan är supermjuk och ger riktigt bra fäste).
Problemet är att bommen måste passa din häst. Vet inte vad du har för häst. Själv har jag ett varmblod med väldigt rak rygg och aningens smal i "bomvidd". Men har man lite rundare häst eller svankigare häst så ska man inte köpa en El Paso. Samma sak gäller om man är anti billiga saker; köp då ingen el paso. Men för mina behov duger den, och som sagt var har jag dissakerat en sådan redan och jag kan inte fatta vad folk skriker om. Som alltid är det viktigt att sadeln passar. Men sen är det upp till var och en hur pass mycket man vill lägga ner på sadeln och vad man vill ha för kvalité. Jag är inte rädd för att sadeln ska ramla isär.

Det enda jag har ett svagt minne av är att stigbyglarna för bytas; de som medföljer har skruvar som söker sig ur och då kan de lossna! Så antingen får man komma ihåg att kolla dem och dra åt dem med jämna mellanrum eller skaffa bättre stigbyglar helt enkelt.
 

Liknande trådar

Western Går i tankarna att köpa mig en westernsadel men har inte en jättestor budget så därför söker jag efter begagnade sadlar och vill hitta...
Svar
10
· Visningar
1 737
Senast: Ramona
·
Western Hej! Jag behöver verkligen hjälp! Jag letar westernsadel till min 9 åriga haflinger. Han är rejäl och väldigt vid vid bogen. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 419
Senast: Blimblom
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 700
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 822
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp