Sadlar och inpassning

literealistisk

Trådstartare
Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst och provar ni isåfall själva eller anlitar ni någon? Eller har ni tex en egen (eller flera) sadel till er själva och använder den på flera hästar, vilket ju verkar vara poppis hos vissa beridare tex? Hur ofta tittar ni över så att sadeln fortfarande passar, och hur viktigt tycker ni det är att den ligger bra?

Jag har utprovade sadlar till mina hästar, är mest intresserad av andras tankar kring det hela.
 
Jag tänker att det beror på.

Vissa hästar behöver sadlar som passartill 110%. Andra hästar funkar utmärkt med sadlar som bara passar till kanske 80%. Man får anpassa sig efter sin häst och sina förutsättningar. Har man tillridningsverksamhet går det inte att ha utprovade sadlar till alla hästar. Utan gott nog får vara gott nog
 
Jag brukar prova ut själv och sen kommer en yrkesperson och säger "ja vad bra den här sadeln är rätt för din häst men jag tänker att vi gör en toppstoppning" så gör de en finjustering och jag kan rida vidare med bra passform och padden jag använder för min egen ryggs skull. Ringer ut dem igen när jag tycker det är dags. Nåt tillfälle gjorde jag en koll för att det gått ett år och "borde vara dags" och fick betala 800kr för att höra "nemas problemas rid vidare du". Efter det går jag på magkänsla hellre än schema.

Men jag har hållit på länge och min häst säger till rätt tydligt om vad han tycker. Hade aldrig avrått nån annan från att ta hjälp av skicklig utprovare.
 
Jag har både låtit bygga sadel till häst med dåligt sadelläge och provat ut själv. Som mer okunnig tog jag alltid hjälp.
Som tränare/ryttare har jag ibland haft egna sadlar på träningshästar om jag själv inte riktigt passar i hästens sadel och någon av mina sadlar ligger bra. Har även köpt någon sadel av någon jag känner efter att själv provat ut.
Sadelutprovare har i vissa fall kollat sen och ok:at.
Jag har haft tränare som av Amerigo listats som kompetenta att prova ut sadel och lever sedan ett gäng år tillbaks med en partner med den kompetensen. Så fler än jag ser allt.
Jag kan dock absolut tänka mig att ta ut utprovare för att förutom att man får en sadel som ligger bra kan få ut ett gäng sadlar att prova samtidigt på ett smidigt sätt.
 
Sadelutprovare kan vem som helst kalla sig. Finns en del utbildningar med varierad längd och kvalitet. Säljer dom dessutom sadlar så är dom säljare i första hand. Sadelmakare har en gedigen utbildning. Så man får tänka på det när man bokar. Har gått ett par små kurser att kolla sadlar samt stoppa om sadel. Men jag kan bara basic om sadeln passar. En bra hästmassör kan känna igenom häst och se om befintlig sadel passar hästen. Min ullstoppade bom sadel passar inte helt nu när hästen är äldre, men ok. Hade det varit en permanent stoppad hade jag inte använt den. Rider mest bomlöst, modell utan bossor då de flesta bossor på bomlösa inte har rundade bossor bak.
 
Senast ändrad:
Jag har två sadlar till min häst, bägge utprovade. Min hoppsadel passar inte när hästen går upp i vikt under sommaren så då använder jag min bomlösa sadel istället som är mer förlåtande. Jag tänker att jag tar hjälp när jag är osäker men i vardagen är jag noga med att känna av ryggen och vara responsiv för vad hästen signalerar. Olika hästar är olika känsliga.
 
Provat ut sadlar då jag inte själv känner mig tillräckligt kunnig. Jag valde en utprovare som har ett väldigt bra rykte och kände att personen verkligen brydde sig. Den sadlen jag valde beställdes genom ett annat företag, då ingen av dom sedlarna som är begagnade passade bra nog. Sedan kollar jag även sadel kontinuerligt med stoppning etc. Har stått i stall med folk som har sadlar som inte passar alls och inte verkar bry sig nämnvärt. Där finns tyvärr olika varianter. Ena hade även en häst som reste sig då sadel passade så dåligt. Min utprovare kollade på hens sadel gratis och sa åt personen att byta sadel och tipsade om andra sadlar. Tror fortfarande ägaren har samma sadel på hästen. Sadlen pressade på manken och därav att hästen reste sig. Men folk kommet med världens ursäkter för det är för dyrt att ha rätt utrustning 🤷‍♀️ man blir trött på folk.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 483
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 642
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp