• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bubben91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 650
B

Bubben91

Jag har ett problem.
Just nu rider jag i en barbackasadel, utan stigbyglar. :love:
Den är helt underbar och bra för hästen. MEN, det är inte alla i famlijen som har den balansen och modet som jag har när det gäller att rida ut ensam barbacka.
Så, vi ska köpa en sadel.

Problemet är att våran häst är BRED! :p
Det är lite svårt att hitta bra sadlar till honom eftersom han har en bred, platt rygg.
Först tänkte vi på en westernsadel. Men den är ju inte den bästa att hoppa i och sedan så kan det hända olyckor om man inte har delade tyglar. (Dom kan fastna i hornet, inte bra :eek: ) Men den är bra för hästen och man sitter stadigt och bra.

Fast nyligen så hittade vi en sk. "kallblodsadel".
Den är extra bred och är för ardennrar och shirehästar. I den kan man ju hoppa och göra vad man vill, men man sitter inte lika stadigt i en sån och engelska sadlar kan orsaka punkttryck på ett annat sätt än en westernsadel.

Så nu undrar jag; vad ska man göra??? :confused:

Sv: Sadlar!

Sadlar av märket wintec, särskillt wintec wide ska va bra till breda hästar med ganska låg manke. Finns massor av trådar här på buke om just vida sadlar. Använd sökfunktionen och prova på lite olika termer.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
572
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
885
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
685
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka