doleron

Trådstartare
nån som har något tips på en bra sadel man kan ha till en fjording?

har hört att arabwesternsadlar ska vara bra och kunna sitta ganska fint på fjordisar också..kan det vara så?
min ponny är ganska kort över ryggen och bred över bogarna så det är lite problem me att hitta nån som sitter bra.
nu rider jag barbacka men behöver verkligen hitta nån okej sadel..
vet inte riktigt vad jag ska ta mej till :confused:

Sv: sadlar

Det är ju inte säkert att en sadel med arabbom passar på just din fjording, så det bästa är att ta ut ngn sadelutpassare som kan titta eller så kan du ringa till ngt företag som säljer sadlar och höras vad dom tror samt skicka in mått på din häst till dom. Det är ju lite skillnad i bommarna från märke till märke också... :)

Det finns westernsadlar som är framtagna för att passa till Haflinger och dessa sadlar borde även passa fjordingar. Försök att få tag i en sån istället för en med arabbom.

anna, är det du månne?
ja när man bor så långt ut i skogen som jag gör så är de svårt att hitta saldar på "provavstånd", men finns iaf en sadelutprovare här som jag hade tänkt be om hjälp så det blir rätt när jag väl hittar någon..grr varför kan man inte bara nöja sej med en engelsksadel..

hm. ja det skulle jag ju kunna försöka med..nån sadel i världen borde ju trots allt passa :smirk:

Kolla bara så att det är en som KAN westernsadlar, så att det inte blir som med IK:s sadel som dom dömde ut, samt PR:s som dom sa att bommen var av på. (fast hennes var ju iofs en dressyr, men iaf).

Kajjan kommer att bli förskräckt över att få en riktig sadel på sig efter alla dessa år med den lille röde :p

Varför nöja sig med en engelsk när det finns western? :confused: :D

ha ha. nej så vill vi ju inte att det ska gå. hade ju vart riktigt illa det.
nja hon blir nog mer förskräckt om jag tar fram den lilla röda. rider ju oftast barbacka, men det funkar ju inte i all evighet, fast min balans ligger på topp :)
ja varför ska man göra det? nog för att det skulle nog vara mycket "lättare" om man gjordet det. finns ju folk som pysslar med sånt här i min stad, och lättare att få tag på typ en sadel.. men men, nogk änns det bra att man ändå inte nöjer sej med sånt..*brrr*

Senast ändrad:

Linnea!! :mad: du ska söka på forumet innan du slänger fram en ny sadeltråd! hehe. men kajsa är väl inte så bred. om du tar med henne till pajko kan du få prova min, det är en full quarter. den är nog för svängd i bommen men man kan ju kolla på bredden litegrann iallafall. men då måste du komma dit med henne. sen kan man ringa på annonser och fråga om dom kan skicka så man får prova, det gjorde jag.
o det är klart du ska ha en westernsadel :love:

OJ! förlåt. jag är ny och dum :o
nja, nog är hon ju bredare än en vanlig häst skulle jag tro..iaf över hennes gigantiska bogar ha ha ha..
din är väl kanske lite lång också, men man kan ju alltid prova! :)
jo jag har väl kollat runt litesmått, men inte hittat nån lämplig än..men sökandet fortsätter

jees det är klart! :bump:

ja du..nå jag räknar väl med ett par tusen iaf..men ju billigare desto bättre..om de är en bra sadel dvs..

För att när det börjar pratas om hur mycket man kan tänkas lägga brukar trådarna utmynna i reklam, annonser och skitsnack.

Sådant är inte tillåtet på forumet

Läs igenom forumreglerna ordentligt.

jo jag vet att det inte är tillåtet. jag ska informera min vän doleron om att det inte är tillåtet så hon inte börjar fråga efter sådant. då kan vi fortsätta disskutera sadlar åt fjordingar? :smirk:

hi hi. jo det är ju lite synd att det inte är fler som fattat det, men men. det kommer väl sakta men säkert.
har du en fjordis du?

Eftersom det är din egen tråd kan vi väl sabba den med lite hästprat ;)

Tyvärr har jag ingen fjording nu.

Om du kollar min profil så ser du Frosti, en islandsvallack jag är medryttare på.

Jag hade världen goaste lilla fjorddam, Taffsnäs Zelda, men jag var tvungen att sälja henne för 3,5 år sedan. Jag saknar henne varje dag. Tror tjejen som äger henne finns här på Buke oxå.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Ramona
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 214
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka