Säker utfodring?

acj

Trådstartare
Har ny häst som blivit riktigt tjock och inte klarar fri tillgång på grovfoder som jag haft tidigare. Måste göra något nu, risken för fång är stor. Betesreducerare ska inköpas. Fodret just nu är en blandning av 1/3 silage, 1/3 hö och 1/3 halm. Men det går i en rasande fart att äta upp portionerna och han är en mästare på att peta bort halmen. Vill inte använda nät pga skaderisk. (Har en häst till som har tendens att råka ut för diverse händelser trots att hon är den försiktiga typen.)

Så, vad tror ni om detta? För-/nackdelar, skaderisk osv.
Lastpall i botten. Täckt runt om så att inga hovar fastnar. Väggar i fukttålig, stark skiva liksom tak som även är täckt med takpapp. Öppen på ena långsidan med en liten kant som hindrar från att fodret glider ut. (Så långt som vi har det idag och har fungerat i tre år utan problem. Har två sådana lådor som står med ryggen mot varandra.) Om man sätter en skiva med lutning inuti i lådan - som en skidbacken typ - så att fodret alltid glider nedåt och sedan täcker fronten med armeringsnät i storlek så att inte det går att få in en hov samt självklart skyddar ändarna på nätet så att inga vassa ändar sticker ut. Tror ni att en sådan lösning är tänkbar? Uppenbara risker/nackdelar som jag missat? Andra lösningar som har samma funktion (utom nät då)?

Så tacksam för all hjälp/alla idéer jag kan få för att få vår matälskande häst att minska i omfång!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

M
Anläggning Har lite funderingar... Stall för 8-10 hästar ska det vara. Främst islandshästar men kanske någon annan också. 1. Är det bäst att ha...
Svar
2
· Visningar
1 455
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp