Bukefalos 28 år!

säkerhetsväst för dressyrryttare?

Kviga

Trådstartare
Jag har alltid varit ganska anti säkerhetsvästar, i synnerhet när man bara rider dressyr. Men sen jag var tvungen att ta bort min "polishästsnälla" häst och börjat rida lite andra hästar så har jag sakta men säkert börjat inse att det där med väst kanske inte är så tossigt iallafall.

Jag undrar vad ni har för västar?

Jag vill ha en smidig sort. Dom jag provat (inte jätte många) Har liksom varit en skiva fram och en bak så man blir helt orörlig också känns det väldigt klumpigt.
Också är jag lite rädd att västen ska ta i i bakvalvet på sadeln. Min sadel är väldigt djup och jag är kort och tjock så jag antar att västar som är lite stora i storlekarna är långa i ryggen? har jag fel?

Jag har ridit i MH´s säkerhetsjacka och den är ju superklumpig på marken men känns inte alls när jag rider. Problemet med den är att det blir väldigt varmt att ha den på sommaren.

Finns det någon hjälp för mig?

/Kviga :confused:
 
Sv: säkerhetsväst för dressyrryttare?

Den enda västen jag skulle kunna tänka mig är en riktig fältävlansväst med axlar.
 
Sv: säkerhetsväst för dressyrryttare?

med axlar. blir inte det väldigt klumpigt?
 
Sv: säkerhetsväst för dressyrryttare?

Ne de är mjuka, hela västen är ganska mjuk och smidig. Har tyvärr inga bilder :/
 
Sv: säkerhetsväst för dressyrryttare?

Riders company!

Den är mycket smidigare än racesafe, som kostar runt 2000. Rc kostar runt 700?
 
Sv: säkerhetsväst för dressyrryttare?

Den har jag också!
Jättemjuk och smidig, dessutom billig.
går att beställa i en ngt för lite stl och sedan släppa på snörena i sidorna, så slipper man oroa sig för att den ska gå emot sadeln och störa sitsen.
 
Sv: säkerhetsväst för dressyrryttare?

Linnea M & Dressyr_flicka:

Ska kolla upp riders company! Bra tips med snörena!

Tusen tack!

/Kviga
 
Sv: säkerhetsväst för dressyrryttare?

Jag har beställt en RC nu. Dom verkar vara slut överallt men förhoppningsvis kan jag få den till mitten av januari!

tusen tack för svaren!

/Kviga
 
Sv: säkerhetsväst för dressyrryttare?

Nu har du ju hittat 'din' väst, men jag har en av 'platta fram, platta bak' modellen, nuvarande tar inte i bakvalvet trots djuuup sits, men den förra gjorde, och då kapade jag helt sonika av lite i bakkant. Sämre skydd javisst, men bättre än utan väst.

(Jag törs inte ha de med många småplattor längre, det var en sån jag hade när jag fick ryggskadan. Västen gjorde sitt jobb, utan den hade jag inte suttit här, men eftersom en till likadan smäll gör att jag i bästa fall kan se fram emot ett liv i rullstol, så törs jag inte chansa utan har valt en med hel platta.)
 

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
605
Senast: Takire
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
515
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 388
Senast: JennyLz
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
940
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp