Sälja bil till någon dom "köper allt"

macan

Trådstartare
Nu har jag ledsnat på mitt måndagsexemplar till bil. 2005:a Opel Astra som gått 27.000 mil. Har lagt en hel del pengar på bromsar mm mm senaste åren, slukar olja och har något fel som ger en felkod som vi inte kommit tillrätta med. Har inte bytt kamrem, bilen har nu flera nya felkoder och motorn låter illa. Höga CO-värden. Ja, som ni hör är det ingen bil man säljer med rent samvete. Berättar jag om allt detta blir den inte såld alls. Enda alternativet som jag ser det är att sälja till en sådan som annonserar om att de köper allt (defekt, obesiktigat mm). Någon som gjort det? Vad är haken egentligen? Vad kan man räkna med att kunna få? Nu har bilen bara kostat mig knappt 800 kr i månaden om jag slår ut inköpspris på den tid jag ägt den så i princip anser jag att jag skulle kunna skänka bort den, men i alla fall.
 
Nu har jag ledsnat på mitt måndagsexemplar till bil. 2005:a Opel Astra som gått 27.000 mil. Har lagt en hel del pengar på bromsar mm mm senaste åren, slukar olja och har något fel som ger en felkod som vi inte kommit tillrätta med. Har inte bytt kamrem, bilen har nu flera nya felkoder och motorn låter illa. Höga CO-värden. Ja, som ni hör är det ingen bil man säljer med rent samvete. Berättar jag om allt detta blir den inte såld alls. Enda alternativet som jag ser det är att sälja till en sådan som annonserar om att de köper allt (defekt, obesiktigat mm). Någon som gjort det? Vad är haken egentligen? Vad kan man räkna med att kunna få? Nu har bilen bara kostat mig knappt 800 kr i månaden om jag slår ut inköpspris på den tid jag ägt den så i princip anser jag att jag skulle kunna skänka bort den, men i alla fall.

Jag hade tidigare (2015) en Volvo 940 -97 som milt uttryckt var defekt. Eller rättare sagt, den var på pappret jättefin, hade haft 1 ägare före mig och gått 16 500 mil. Bara det att den ägaren aldrig servat och reparerat bilen "på riktigt" (bara fusklagat själv, oftast med silvertejp och tipp-ex...), inte ens när den var ny. :grin: Dessutom var all dokumentation endera kastad eller förfalskad. Så 18 års underhåll var inte riktigt gjort, vilket resulterade i att ABSen hade rasat, avgasröret satt löst, motorn hade 511 olika fel visade det sig, kamremmen var aldrig bytt, bromsarna sönderrostade, karossen sönderrostad osv. osv. Tillslut, när jag haft skiten i typ ½ år, rasade hela motorn.
Då fick jag nog och slängde ut en annons på Blocket. Skrev något i stil med "18 årig 940: Rasad motor, startar inte längre, mängder av fel. Sönderrostad kaross. 2 ägare, 17 000 mil. 2 500 kr eller bud - är den inte borta nästa söndag (annonsen las ut på en söndag em) hämtas den till skroten." Och bud fick jag.
Det var typ verbala slagsmål och telefonbudgivningar om skiten! :eek: :p
3 timmar senare hade två ca. 20 åriga killar från Norrköping kommit upp med bilsläp och hämtat den. De ringde förövrigt när de redan satt i bilen på väg upp. :p Jag fick 7 500 kr för skiten tillslut!
Vad blev det av rishögen då?
Total motorrenovering, omlackering och uppservning! Har fått bilder på den skickad till mig i omgångar, den är som ny nu! De 2 killarna som kom upp + 3 kompisar till de totalrenoverade den på alla dess sätt. Nu är den snart 21 år gammal, har gått 21 000 mil och är i absoluta toppskick. :up:

Så för mig var det absolut ingen hake alls, affären gick jättesmidigt, fick pengar i handen och killarna blev superglada över sitt nya "fynd".
 
Nu har jag ledsnat på mitt måndagsexemplar till bil. 2005:a Opel Astra som gått 27.000 mil. Har lagt en hel del pengar på bromsar mm mm senaste åren, slukar olja och har något fel som ger en felkod som vi inte kommit tillrätta med. Har inte bytt kamrem, bilen har nu flera nya felkoder och motorn låter illa. Höga CO-värden. Ja, som ni hör är det ingen bil man säljer med rent samvete. Berättar jag om allt detta blir den inte såld alls. Enda alternativet som jag ser det är att sälja till en sådan som annonserar om att de köper allt (defekt, obesiktigat mm). Någon som gjort det? Vad är haken egentligen? Vad kan man räkna med att kunna få? Nu har bilen bara kostat mig knappt 800 kr i månaden om jag slår ut inköpspris på den tid jag ägt den så i princip anser jag att jag skulle kunna skänka bort den, men i alla fall.
Se upp också med att en del av dem har stölder och bedrägerier som bisyssla. Samma med dem som köper upp skrot, jag gjorde det misstaget en gång men hade turen att upptäcka dem när de rekade.

Jag tror också att den är lättsåld på Blocket om priset är rätt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag skulle vara noga med att kolla leg på den som köper och kolla att ägarbytet verkligen går igenom så man inte får hem 45 parkeringsanmärkningar och har en dumpad bil att ta hand om alternativt blir fakturerad på fordonsflytt till skroten (kan gå på ett antal tusen om den är riktigt sönderplockad och nerskräpad) sen om det är någon lurig person som "köper" den :angel: på mitt första jobb på en kommun ansvarade jag bland annat för övergivna fordon så jag har sett och hört ALLT :meh:
 
Nu har jag ledsnat på mitt måndagsexemplar till bil. 2005:a Opel Astra som gått 27.000 mil. Har lagt en hel del pengar på bromsar mm mm senaste åren, slukar olja och har något fel som ger en felkod som vi inte kommit tillrätta med. Har inte bytt kamrem, bilen har nu flera nya felkoder och motorn låter illa. Höga CO-värden. Ja, som ni hör är det ingen bil man säljer med rent samvete. Berättar jag om allt detta blir den inte såld alls. Enda alternativet som jag ser det är att sälja till en sådan som annonserar om att de köper allt (defekt, obesiktigat mm). Någon som gjort det? Vad är haken egentligen? Vad kan man räkna med att kunna få? Nu har bilen bara kostat mig knappt 800 kr i månaden om jag slår ut inköpspris på den tid jag ägt den så i princip anser jag att jag skulle kunna skänka bort den, men i alla fall.
Sätt ut den billigt på Blocket, så får du den säkert såld. Gör ägarbytet direkt i Transportstyrelsen app.
 
Mitt förslag är att ta "offert" från både en riktig bilförsäljare och från en som köper allt, sen jämföra och se.
Tänkte ev kika på nu bil hos handlare nästa helg och kan ju höra om de kan tänka sig att byta in mitt sorgebarn. Men då lär jag upplysa om allt. Skulle inte tro den är så intressant då. Men man vet ju aldrig.
 
Jag hade tidigare (2015) en Volvo 940 -97 som milt uttryckt var defekt. Eller rättare sagt, den var på pappret jättefin, hade haft 1 ägare före mig och gått 16 500 mil. Bara det att den ägaren aldrig servat och reparerat bilen "på riktigt" (bara fusklagat själv, oftast med silvertejp och tipp-ex...), inte ens när den var ny. :grin: Dessutom var all dokumentation endera kastad eller förfalskad. Så 18 års underhåll var inte riktigt gjort, vilket resulterade i att ABSen hade rasat, avgasröret satt löst, motorn hade 511 olika fel visade det sig, kamremmen var aldrig bytt, bromsarna sönderrostade, karossen sönderrostad osv. osv. Tillslut, när jag haft skiten i typ ½ år, rasade hela motorn.
Då fick jag nog och slängde ut en annons på Blocket. Skrev något i stil med "18 årig 940: Rasad motor, startar inte längre, mängder av fel. Sönderrostad kaross. 2 ägare, 17 000 mil. 2 500 kr eller bud - är den inte borta nästa söndag (annonsen las ut på en söndag em) hämtas den till skroten." Och bud fick jag.
Det var typ verbala slagsmål och telefonbudgivningar om skiten! :eek: :p
3 timmar senare hade två ca. 20 åriga killar från Norrköping kommit upp med bilsläp och hämtat den. De ringde förövrigt när de redan satt i bilen på väg upp. :p Jag fick 7 500 kr för skiten tillslut!
Vad blev det av rishögen då?
Total motorrenovering, omlackering och uppservning! Har fått bilder på den skickad till mig i omgångar, den är som ny nu! De 2 killarna som kom upp + 3 kompisar till de totalrenoverade den på alla dess sätt. Nu är den snart 21 år gammal, har gått 21 000 mil och är i absoluta toppskick. :up:

Så för mig var det absolut ingen hake alls, affären gick jättesmidigt, fick pengar i handen och killarna blev superglada över sitt nya "fynd".
En sån historia skulle jag bli jätteglad över! Mer resultatet av bilen då än över pengarna. Det var väl helt ok betalt men jag tror över lag att man är villig att betala lite mer för en Volvo.
 
Jag hade tidigare (2015) en Volvo 940 -97 som milt uttryckt var defekt. Eller rättare sagt, den var på pappret jättefin, hade haft 1 ägare före mig och gått 16 500 mil. Bara det att den ägaren aldrig servat och reparerat bilen "på riktigt" (bara fusklagat själv, oftast med silvertejp och tipp-ex...), inte ens när den var ny. :grin: Dessutom var all dokumentation endera kastad eller förfalskad. Så 18 års underhåll var inte riktigt gjort, vilket resulterade i att ABSen hade rasat, avgasröret satt löst, motorn hade 511 olika fel visade det sig, kamremmen var aldrig bytt, bromsarna sönderrostade, karossen sönderrostad osv. osv. Tillslut, när jag haft skiten i typ ½ år, rasade hela motorn.
Då fick jag nog och slängde ut en annons på Blocket. Skrev något i stil med "18 årig 940: Rasad motor, startar inte längre, mängder av fel. Sönderrostad kaross. 2 ägare, 17 000 mil. 2 500 kr eller bud - är den inte borta nästa söndag (annonsen las ut på en söndag em) hämtas den till skroten." Och bud fick jag.
Det var typ verbala slagsmål och telefonbudgivningar om skiten! :eek: :p
3 timmar senare hade två ca. 20 åriga killar från Norrköping kommit upp med bilsläp och hämtat den. De ringde förövrigt när de redan satt i bilen på väg upp. :p Jag fick 7 500 kr för skiten tillslut!
Vad blev det av rishögen då?
Total motorrenovering, omlackering och uppservning! Har fått bilder på den skickad till mig i omgångar, den är som ny nu! De 2 killarna som kom upp + 3 kompisar till de totalrenoverade den på alla dess sätt. Nu är den snart 21 år gammal, har gått 21 000 mil och är i absoluta toppskick. :up:

Så för mig var det absolut ingen hake alls, affären gick jättesmidigt, fick pengar i handen och killarna blev superglada över sitt nya "fynd".
Fast gamla Volvos är ju populära jämfört med en gamla Opel :-)
 
Tänkte ev kika på nu bil hos handlare nästa helg och kan ju höra om de kan tänka sig att byta in mitt sorgebarn. Men då lär jag upplysa om allt. Skulle inte tro den är så intressant då. Men man vet ju aldrig.
Räkna med att du får skambud. De vill gå med vinst på alla bilaffärer så kostnaden för repatationerna som krävs för att få den säljbar kommer ju dras av från inköpspriset.

Vill dom sälja den för 50'000 och det kostar 25'000 att laga samtliga fel, plus den summan som är deras vinst på själva affären så blir det inte mycket kvar till dig.
 
Se upp också med att en del av dem har stölder och bedrägerier som bisyssla. Samma med dem som köper upp skrot, jag gjorde det misstaget en gång men hade turen att upptäcka dem när de rekade.

Jag tror också att den är lättsåld på Blocket om priset är rätt.
Ja, det ska jag ha i åtanke. Hellre visa bilen på neutral plats än hemma där de kan reka...
Sätt ut den billigt på Blocket, så får du den säkert såld. Gör ägarbytet direkt i Transportstyrelsen app.
Jag skulle vara noga med att kolla leg på den som köper och kolla att ägarbytet verkligen går igenom så man inte får hem 45 parkeringsanmärkningar och har en dumpad bil att ta hand om alternativt blir fakturerad på fordonsflytt till skroten (kan gå på ett antal tusen om den är riktigt sönderplockad och nerskräpad) sen om det är någon lurig person som "köper" den :angel: på mitt första jobb på en kommun ansvarade jag bland annat för övergivna fordon så jag har sett och hört ALLT :meh:
Betalning direkt, leg och ägarbyte direkt har jag tänkt mig ja. Mitt ex blev snuvad för en herrans massa år sedan då han gick med på avbetalning, korkat... Bra tips med appen! Den kände jag inte till. Förra gången jag sålde bil privat såg jag till att posta ägarbytet själv men app verkar ju mycket smidigare
 
Sälja en gammal Volvo är som att sälja vatten i öknen. Folk slåss. Jag la ut en 245:a i sådär skick som gått 38 000 mil. Till vad jag ansåg var överpris, dvs jag hade prutmån. Herregud. Folk var helt galna! Den var såld osedd på 10 min och folk ringde så jag fick dra ur telefonjacket...
 
Tänkte ev kika på nu bil hos handlare nästa helg och kan ju höra om de kan tänka sig att byta in mitt sorgebarn. Men då lär jag upplysa om allt. Skulle inte tro den är så intressant då. Men man vet ju aldrig.
De vill nog inte ha den. Jag bytte in min Opel vectra för några år sen. Den var ca 10 år gått 20, mycket fint skick, inga fel alls, servad enligt ordning. Den byttes in ”vid sidan av” och ägdes aldrig av bilfirman utan gick från min ägo till en privatperson. Den var för gammal och skruttig för att intressera firman (men jag köpte en bil av dem för 100, villkoret var att de tog min gamla). Jag fick fö. 20, listpriset låg på 25.
 
Sälja en gammal Volvo är som att sälja vatten i öknen. Folk slåss. Jag la ut en 245:a i sådär skick som gått 38 000 mil. Till vad jag ansåg var överpris, dvs jag hade prutmån. Herregud. Folk var helt galna! Den var såld osedd på 10 min och folk ringde så jag fick dra ur telefonjacket...
samma här!
Min första sålde jag med inget avgasrör e från före katten och lite andra fel.
Fick ut något mindre än vad jag gav för den.
 
Jag sålde min Opel Astra (förvisso äldre än din) igår på blocket och vill aldrig mer göra om det (åtminstone inte i den lägre prisklassen). Jag var ärlig med bilens fel i annonsen och var ändå helt nedringd och blev stressad över att folk var så heta på min gamla trasiga bil (som var såld och kördes härifrån inom 2 h från att annonsen lades ut för en okej peng). Jag är så glad att jag betalade extra för fejkat telefonnummer, för en person var riktigt påstridig...

Som köpare är jag däremot lite ambivalent. Min "nya" bil hade lämnats in hos en bilfirma, som i sin tur hade sålt den vidare till en annan bilfirma och om den tidigare ägaren hade lämnat information om bilen hade den försvunnit på vägen. Har fått gissa mig fram till vad som behöver göras och tycker det är lite otäckt att jag inte vet något om bilens historik. Ur den synpunkten hade jag hellre köpt bilen privat från en ärlig säljare på blocket och fått svart på vitt vad som behöver göras istället för att gissa mig fram.
 
Jag sålde min Opel Astra (förvisso äldre än din) igår på blocket och vill aldrig mer göra om det (åtminstone inte i den lägre prisklassen). Jag var ärlig med bilens fel i annonsen och var ändå helt nedringd och blev stressad över att folk var så heta på min gamla trasiga bil (som var såld och kördes härifrån inom 2 h från att annonsen lades ut för en okej peng). Jag är så glad att jag betalade extra för fejkat telefonnummer, för en person var riktigt påstridig...

Som köpare är jag däremot lite ambivalent. Min "nya" bil hade lämnats in hos en bilfirma, som i sin tur hade sålt den vidare till en annan bilfirma och om den tidigare ägaren hade lämnat information om bilen hade den försvunnit på vägen. Har fått gissa mig fram till vad som behöver göras och tycker det är lite otäckt att jag inte vet något om bilens historik. Ur den synpunkten hade jag hellre köpt bilen privat från en ärlig säljare på blocket och fått svart på vitt vad som behöver göras istället för att gissa mig fram.
Hur då betalat extra för fejkat nr? Hur fungerar det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp