Säljer Telia information om sina kunder?

Jag har Halebop och blev uppringd om erbjudande att få dubbel surf + ny Xiaomi (som jag har tidigare modell av). Samma månadskostnad som innan men ny bindningstid på två år. Inga konstigheter i efterhand men var ändå rätt skeptisk när jag fick samtalet.
Eftersom Telia själva inte hade en aning om något erbjudande när jag ringde för att kolla efteråt, är jag säker på att det var ett bedrägeriförsök.
 
Det var ju nån granskning på tv, minns tyvärr inte vilken kanal, förra eller förrförra året, där de hade flera telefoner (för att se om telnumrena hade läckt) och fick samtal från företag som fått personuppgifter från nåt storbolag, minns inte om det var Telia.
Hittar tyvärr inget när jag googlar.
Snurrig förklaring men jag minns inte så bra.
 
Men hur kunde de veta märket på mobilen? Födelsedatum är iofs enkelt att googla fram om man har mobilnumret.
Det är väl lite som med "cold reading" som medium använder ("du har förlorat någon som stod dig nära..." eller "du har en komplicerad relation till en närstående..." - vem har inte förlorat någon eller en komplicerad relation? och så fortsätter dom.

Med mobilerna så chansar dom, börjar med vanligaste mobilmärkena, t.ex. samsung och Iphone, och säger något i stil med "vi har särskilt erbjudande till samsung-ägare", om det då verkar som att man har en samsung, så fortsätter de med de mest sålda modellerna senaste året o.s.v. Om man inte hummar på rätt sätt, så byter de märke/modell, och skapar känslan av att de vet vad man har för mobil.
 
Jag är missnöjd med Telia på en rad punkter sedan länge, men kan inte byta eftersom det är den operatör som har bäst täckning i områden där jag vistas.
Det går att byta till någon av de andra operatörerna som använder Telias nät. Då har du samma täckning, utan att ha Telia.
För att slippa bli lurad kan du kontakta dem på egen hand.

(Så har jag gjort, för många år sedan, fast med Telenors nät som är det som funkar bäst där jag bor. Har Vimla sedan 2015)
 
Det går att byta till någon av de andra operatörerna som använder Telias nät. Då har du samma täckning, utan att ha Telia.
För att slippa bli lurad kan du kontakta dem på egen hand.

(Så har jag gjort, för många år sedan, fast med Telenors nät som är det som funkar bäst där jag bor. Har Vimla sedan 2015)
Jag undrar om det faktiskt är likvärdigt med "lågprisoperatörerna" eller om det finns någon sorts prio på nätverken (eller om de bara har sämre mjukvara/hårdvara till sina system) för jag jag märkt rätt stor skillnad på hur ofta det krånglar att ladda appar/sidor sen jag bytte till Vimla från Telenor.
 
Jag undrar om det faktiskt är likvärdigt med "lågprisoperatörerna" eller om det finns någon sorts prio på nätverken (eller om de bara har sämre mjukvara/hårdvara till sina system) för jag jag märkt rätt stor skillnad på hur ofta det krånglar att ladda appar/sidor sen jag bytte till Vimla från Telenor.
Jag har haft Halebop i flera år nu. Funkar fin-fint. Det sägs att skillnaden bara är att de inte har någon kundtjänst att ringa till, och för mig spelar det absolut ingen roll.
 
Jag undrar om det faktiskt är likvärdigt med "lågprisoperatörerna" eller om det finns någon sorts prio på nätverken (eller om de bara har sämre mjukvara/hårdvara till sina system) för jag jag märkt rätt stor skillnad på hur ofta det krånglar att ladda appar/sidor sen jag bytte till Vimla från Telenor.
jag har ett telenor kontantkort i en gammal extratelefon, märker ingen skillnad
 
Det går att byta till någon av de andra operatörerna som använder Telias nät. Då har du samma täckning, utan att ha Telia.
För att slippa bli lurad kan du kontakta dem på egen hand.

(Så har jag gjort, för många år sedan, fast med Telenors nät som är det som funkar bäst där jag bor. Har Vimla sedan 2015)
Jag undrar om det faktiskt är likvärdigt med "lågprisoperatörerna" eller om det finns någon sorts prio på nätverken (eller om de bara har sämre mjukvara/hårdvara till sina system) för jag jag märkt rätt stor skillnad på hur ofta det krånglar att ladda appar/sidor sen jag bytte till Vimla från Telenor.

Det är inte likvärdigt, tyvärr. Halebop- och Vimlakunder prioriteras bort ur nätet när det är högt belastat. Som alltid är det så att man får det man betalar för. Billighetsabonnemangen är för att operatörerna ska utnyttja nätet fullt ut, men det är bara de som betalar helt pris som kommer fram när det är många som ringer.

Om tågen inte går från Stockholms central så att pendlarna inte kommer i tid, eller om det sker en stor olycka så folk vill ringa hem för att tala om att de är oskadda så kommer inte Halebop- och Vimla-kunderna fram.

Jag var Halebop-kund ett tag, och råkade ut för en obehaglig incident när nätet var tungt belastat, och det inte gick att komma fram. Eftersom jag vet ungefär hur algoritmerna funkar reklamerade jag till Halebop, och fick faktiskt några månadsavgifter när jag hade käftat med dem tillräckligt länge. Men de erkände ju inte att Halebop-kunderna var lägst prioriterade i nätet. Sen bytte jag till Telia.
 
Jag har Fello som går på Telias nät. Det är ett av lågprisföretagen. Har inga problem över huvud taget.
 
Man ser ju på de 3-4 första siffrorna i ett telefon nummer vilken operatör man har, så det inget konstigt. Om man även har offentligt nummer är det inget konstigt att man blir uppring av diverse callcenters.

Jag har Comviq kontant kort och när det var dags att registrera det valde jag att det skal döljas i alla sökmotorer.

Fungerar utmärkt.

Går nog i efterhand gå in på mina sidor hos sin operatör och välja till.
 
Det är väl lite som med "cold reading" som medium använder ("du har förlorat någon som stod dig nära..." eller "du har en komplicerad relation till en närstående..." - vem har inte förlorat någon eller en komplicerad relation? och så fortsätter dom.

Med mobilerna så chansar dom, börjar med vanligaste mobilmärkena, t.ex. samsung och Iphone, och säger något i stil med "vi har särskilt erbjudande till samsung-ägare", om det då verkar som att man har en samsung, så fortsätter de med de mest sålda modellerna senaste året o.s.v. Om man inte hummar på rätt sätt, så byter de märke/modell, och skapar känslan av att de vet vad man har för mobil.
En bra gissning, men tack vare min negativa inställning till Telia var jag inte meddelsam överhuvudtaget.
 
Jag har Fello som går på Telias nät. Det är ett av lågprisföretagen. Har inga problem över huvud taget.
Jag har haft Halebop i flera år nu. Funkar fin-fint. Det sägs att skillnaden bara är att de inte har någon kundtjänst att ringa till, och för mig spelar det absolut ingen roll.

Jag tyckte också att Halebop fungerade hur bra som helst, tills jag hamnade i ett skarpt läge (inte 112-situation) på ett ställe där mycket folk rörde sig, och vartenda försök att ringa kopplades ned.
 
Jag har Vimla sen 1,5 år och har behållit numret jag fick av Tele2 för många år sedan. Har inte märkt någon skillnad alls.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp