Säljer Telia information om sina kunder?

Liran

Trådstartare
Fick ett samtal i förrgår från en kvinna som utgav sig från att vara från Telia. Hon gav mig ett erbjudande där jag som gammal kund skulle få obegränsat med surf, billigare abonnemang och en ny smartphone av något Kina-märke. Tyckte omedelbart att det lät för bra för att vara sant, så jag avslutade samtalet.

Kollade upp numret, och operatören (som inte var Telia!) hade riktigt dåliga betyg av kunder som hoppat på anbudet. Det jag undrar över är hur den här oseriösa säljaren kunde ha så mycket information om mig, födelsedatum, märket på min mobil och vilken operatör jag har. Är den allmänt tillgänglig någonstans eller har den läckts eller sålts från Telia?
 
Fick ett samtal i förrgår från en kvinna som utgav sig från att vara från Telia. Hon gav mig ett erbjudande där jag som gammal kund skulle få obegränsat med surf, billigare abonnemang och en ny smartphone av något Kina-märke. Tyckte omedelbart att det lät för bra för att vara sant, så jag avslutade samtalet.

Kollade upp numret, och operatören (som inte var Telia!) hade riktigt dåliga betyg av kunder som hoppat på anbudet. Det jag undrar över är hur den här oseriösa säljaren kunde ha så mycket information om mig, födelsedatum, märket på min mobil och vilken operatör jag har. Är den allmänt tillgänglig någonstans eller har den läckts eller sålts från Telia?
jag vet en som blev uppringd av sin operatör som de sa. De visste massor. Det slutade med att det var bluff och de kom åt kontona när vederbörande loggade in på bankid.
 
Ja, så vitt jag vet outsourcar dom en del av uppringande verksamhet. Liksom alla andra teleföretagen gör.

Men dom som ringer ska säga "jag ringer på uppdrag av Telia" om dom inte är direkt anställda av Telia.

Lägg på bara, oavsett vad det är för försäljare.
 
Fick ett samtal i förrgår från en kvinna som utgav sig från att vara från Telia. Hon gav mig ett erbjudande där jag som gammal kund skulle få obegränsat med surf, billigare abonnemang och en ny smartphone av något Kina-märke. Tyckte omedelbart att det lät för bra för att vara sant, så jag avslutade samtalet.

Kollade upp numret, och operatören (som inte var Telia!) hade riktigt dåliga betyg av kunder som hoppat på anbudet. Det jag undrar över är hur den här oseriösa säljaren kunde ha så mycket information om mig, födelsedatum, märket på min mobil och vilken operatör jag har. Är den allmänt tillgänglig någonstans eller har den läckts eller sålts från Telia?
Det känns inte troligt att Telia säljer information om sina kunder till en konkurrent oavsett om det är en oseriös eller seriös sådan. Det är nog troligare att bluffringaren ringer helt slumpmässigt till folk och säger "du som är Teliakund". Då får de rätt i kanske 1/3 av fallen?
 
Det känns inte troligt att Telia säljer information om sina kunder till en konkurrent oavsett om det är en oseriös eller seriös sådan. Det är nog troligare att bluffringaren ringer helt slumpmässigt till folk och säger "du som är Teliakund". Då får de rätt i kanske 1/3 av fallen?

Som skrivits tidigare, har åtminstone Telia tidigare använt externa bolag för sånt här. Så behöver definitivt inte vara en konkurrent.
 
Det känns inte troligt att Telia säljer information om sina kunder till en konkurrent oavsett om det är en oseriös eller seriös sådan. Det är nog troligare att bluffringaren ringer helt slumpmässigt till folk och säger "du som är Teliakund". Då får de rätt i kanske 1/3 av fallen?
Men hur kunde de veta märket på mobilen? Födelsedatum är iofs enkelt att googla fram om man har mobilnumret.
 
Som skrivits tidigare, har åtminstone Telia tidigare använt externa bolag för sånt här. Så behöver definitivt inte vara en konkurrent.
Menar du att jag har missat ett tillfälle att minska mina mobilkostnader, utöka min surf till obegränsad och att få en ny smartphone gratis?
 
Fick ett samtal i förrgår från en kvinna som utgav sig från att vara från Telia. Hon gav mig ett erbjudande där jag som gammal kund skulle få obegränsat med surf, billigare abonnemang och en ny smartphone av något Kina-märke. Tyckte omedelbart att det lät för bra för att vara sant, så jag avslutade samtalet.

Kollade upp numret, och operatören (som inte var Telia!) hade riktigt dåliga betyg av kunder som hoppat på anbudet. Det jag undrar över är hur den här oseriösa säljaren kunde ha så mycket information om mig, födelsedatum, märket på min mobil och vilken operatör jag har. Är den allmänt tillgänglig någonstans eller har den läckts eller sålts från Telia?
Jag hag ingen aning om vad Telia har för uppgifter och som sålts, men information som födelsedatum är allmän information som är lätt att leta fram om man vet personens namn eller var personen bor. Angående operatör så kan man få fram det om man söker på telefonnummret, så det borde också vara någon typ av allmän information (dvs söker jag på mitt eget telefonnummer kan jag hitta vilken operatör jag har). Däremot märke på mobil borde inte vara allmän information på något sätt.
 
Jag hag ingen aning om vad Telia har för uppgifter och som sålts, men information som födelsedatum är allmän information som är lätt att leta fram om man vet personens namn eller var personen bor. Angående operatör så kan man få fram det om man söker på telefonnummret, så det borde också vara någon typ av allmän information (dvs söker jag på mitt eget telefonnummer kan jag hitta vilken operatör jag har). Däremot märke på mobil borde inte vara allmän information på något sätt.
Precis! Men om man bara chansar så får de kanske rätt i tillräckligt många fall för att det ska vara lönsamt. Så värst många märken finns det inte att välja på.
 
Det känns inte troligt att Telia säljer information om sina kunder till en konkurrent oavsett om det är en oseriös eller seriös sådan. Det är nog troligare att bluffringaren ringer helt slumpmässigt till folk och säger "du som är Teliakund". Då får de rätt i kanske 1/3 av fallen?
Fast den här bluffmakaren visste konstigt nog en del. Men de kanske chansade.
 
Bedragare kan få fram en massa info om sina offert.
Här ett klipp på att bedragaren visste att den hen ringe skulle till banken dagen efter
Fast det är ju info som bedragaren får fram från offret i telefonen av vad jag kan höra, tillsammans med lite helt påhittade uppgifter (t.ex. de två olika datumen som bedragaren säger att nuvarande dosan skickades ut). Till en början säger ju bedragaren att han ska skicka dosan, men så fort offret nämner att han ska till banken imorgon backtrackar ju bedragaren och säger att han ska programmera den så att han kan hämta ut den imorgon på banken. Dvs det verkar ju inte vara så att bedragaren har information om offret, utan är bara snabb och bra på att få till storyn utifrån detaljerna som offret ger.
 
Ytterligare en konstig sak som jag glömde att nämna, och som bedragaren visste, var att jag hade varit i kontakt med Telia för mindre än ett år sedan för att klaga.

Jag är missnöjd med Telia på en rad punkter sedan länge, men kan inte byta eftersom det är den operatör som har bäst täckning i områden där jag vistas. Hade jag inte varit så misstänksam bara för att jag inte litar på Telia, hade jag mycket väl kunnat bli lurad.

Eftersom Telia är Sveriges största källarföretag, tror jag mycket väl att abonnentuppgifter kan ha läckt, av misstag eller med hjälp av någon anställd. Och det är ju inget Telia skulle vidgå.
 
Har du hoppat på något sådant erbjudande? Och blev det bra?
Jag har Halebop och blev uppringd om erbjudande att få dubbel surf + ny Xiaomi (som jag har tidigare modell av). Samma månadskostnad som innan men ny bindningstid på två år. Inga konstigheter i efterhand men var ändå rätt skeptisk när jag fick samtalet.
 
Som skrivits tidigare, har åtminstone Telia tidigare använt externa bolag för sånt här. Så behöver definitivt inte vara en konkurrent.
Så kan det vara förstås. Telia ringer ju mig också emellanåt med finfina erbjudanden om diverse uppgraderingar. Och då är det ju normalt inte Telia som ringer utan ett inhyrt säljföretag, precis som många försäkringsbolag också gör. Är det däremot en bluffare som ringer så har de förmodligen inte fått informationen från Telia.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp