sämre ju yngre man är?

Sv: sämre ju yngre man är?

Jag tror inte allt har med ålder att göra. Ok, kanske en på 25 tänker mognare eller ett steg längre än en på 12.
Men det betyder inte att en på 40 tänker bättre än en på 25. Det har ju oxå med personlighet och intresse att göra. En som inte rider så mkt kan ju ändå veta mkt om foder, skötsel och hantering.
Jag vet en som ridit hela sitt liv men köpte första hästen när hon var över 40. och jag tycker inte att hon sköter om hästen på bästa sätt. Får mat 2 ggr per dag även om hon är hemma. Hovis har inte varit ute sen i aug, kollar inte om det behöver avmaskas, vaccineras osv..Och där finns det säkert många 20-åringar som bryr sig och kan betydligt mer om hästens skötsel.
Sen kan jag ju säga såhär: när bonusdotterns kompisar är här och som har ridit i 5år frågar vad halm är för nåt, då blir jag lite full i skratt :D
 
Sv: sämre ju yngre man är?

Jag har precis samma "problem" jag är 14år och har bara 40+ i mit stall :D och dom på pekar ofta att jag ex. har ridit min häst svetig/ har för varma tecken på min ponny/ har honom ute i hagen för länge eller använd inte benskydd det är inget bra för hästen:bump: osv osv. min mamma är ofta med mig i stallet. Mamma har haft häst hella sitt liv, så hon kan hjälpa mig om det är något som jag gör fel. Jag tycker att var och en kan sköpa sig själva... klart man kan ge lite tips och råd ibland. Jag vet att dom oftast vet mer än mig men om jag behöver hjälp fråga jag dom.

Nu låter det som att jag inte gillar dom i mitt stall men så är det INTE för i övrigt är dom härliga människor!:laugh:
 
Sv: sämre ju yngre man är?

Det är ju förstås olika, endel som är äldre är verkligen jätteduktiga, de har inte bara massa års erfarenhet de är dessutom aktiva och vill fortsätta lära sig nya saker. Såna personer är helt oumbärliga för oss ynglingar. Tycker det är kul, och framförallt tryggt att ha såna personer i närheten.

Sen finns det ju de som är äldre och som fortfarande hänger kvar i det som de lärde sig för 30 år sen, och det mesta av det är säkert fortfarande väldigt bra kunskaper som de kan dela med sig av, men en del av de gamla tänket har ju förändrats, och då kan det ju bli lite fel eftersom det inte stämmer överens med det man får lära sig idag.

Sen finns det ju även de i min ålder och framförallt yngre som, som någon sa innan, vet allt. Och dessa personer anser jag att man har minst nytta av eftersom de för det mesta inte är särskilt odmjuka och sällan inser att det är mänskligt att fela.
Men som tur var brukar ju detta vara en övergående fas, har man tur blir den kortvarig.:p:angel:
 
Sv: sämre ju yngre man är?

Jag har precis samma "problem" jag är 14år och har bara 40+ i mit stall :D och dom på pekar ofta att jag ex. har ridit min häst svetig/ har för varma tecken på min ponny/ har honom ute i hagen för länge eller använd inte benskydd det är inget bra för hästen:bump: osv osv. min mamma är ofta med mig i stallet. Mamma har haft häst hella sitt liv, så hon kan hjälpa mig om det är något som jag gör fel. Jag tycker att var och en kan sköpa sig själva... klart man kan ge lite tips och råd ibland. Jag vet att dom oftast vet mer än mig men om jag behöver hjälp fråga jag dom.

Nu låter det som att jag inte gillar dom i mitt stall men så är det INTE för i övrigt är dom härliga människor!:laugh:

låter som att du har pecis samma "problem" som mej!! jättehärliga annars, men ganska många extra kommentarer och som många har sagt brukar det ju int hela tiden bero på åldern, men i MITT fall gör det det! :bump:
 
Sv: sämre ju yngre man är?

och sen till alla:

visst är det ju för det mesta så att den som har hållir på i 35 år kan bättre (mycket) bättre om hästar än en som mej, men det finns ju undantag ;)

och just det att man inte ens får ha en åsikt om man är mindre (i mitt fall om egen häst) blir man ju lite störd.

och såklart har de hjälpt jättemycket och jag lyssnarpå och kan göra som dom säger och ändra på sånt jag har gjort då jag tkr det verkar bättre , men vissa saker som att "longera en häst en timme med nybörjare på i skritt och trav så att ryttaren slipper skänkla och kan lära sig lättrava" tycker jag är BULLSHIT men då är det väl bara att stänga öronen ;)


(alltså det här har jag varit med om i annat stall oxå!
 
Sv: sämre ju yngre man är?

Jag kan förstå din situation då jag känner igen mig i problematiken. Det finns en del situationer där jag märkt av en viss skeptism pga min ålder samtidigt som jag idag, äldre och klokare har förstått att jag fick större förtroende som ungdom då vuxna hästmänniskor bla en landslagstränare skickade sin unghäst, storhäst (ca 40mil) på inridning hos mig 14år gammal. Nu vid 23års ålder är jag så glad för alla hästar jag ombetts hjälpa till med, vilka erfarenheter! Men idag är detta förstås bara skryt och jag tycker det är svårare att bli tagen på allvar som 23åring än 'när man visste allt';)

Man blir rikare på erfarenheter och kunskaper - jag värdesätter kloka hästmänniskor oavsett ålder. Däremot tycker jag synen på hästhantering ändrats och forskningen har gått framåt. Vi hästmänniskor har många företag att sålla imellan som vill tjäna pengar på oss genom att ändra om synen på hästhantering i samhället genom produkter och kurser.( jag tänker bla. på täckesanvändning, 77olika foderpreparat, barfotaverkningar etc) Och är det någon hästmänniska som jag har svårt att ta på allvar så är det denna som läser en artikel och sedan anser sig fullärd och drastiskt ändrar om sin hästuppfattning tills nästa profetia uppvisar sig och lär denne människa en ny skola. Vi har alltför många naiva hästmäniskor som sväljer allt med hull och hår. Samtidigt är jag för utveckling hos den enskilde individen och samhällets syn på djur.

Nu kom jag OT - Min slutkläm är att jag personligen tror att alla dessa news-flashs i dagens samhälle skapat en stor skeptism och delat upp oss i olika 'läger' för vad vi anser vara den rätta läran (buke är ett praktexemplar på detta:)) Klyftan mellan ung och gammal kommer troligtvis alltid finnas - vi tillhör olika generationer och har olika tilvägagångssätt och källor för att ta in ny kunskap.
Men låt oss aldrig glömma den gemensamma nämnaren - Hästen:D

Och att bli behandlad orättvist pga sin ålder är aldrig okej någonstans.

Tack för mig
FP
 
Sv: sämre ju yngre man är?

Jag tycker det låter som du kommit till en "tröskel". Du har lärt dig så pass mycket att du börjat reflektera över saker - och nu kan du inte längre få svaren från dina "gamla auktoriteter".

Jag tror också att det är många av oss gamlingar som håller fast vid en del "gamla sanningar" - delvis pga okunskap, men också för att vi går på det vi sett fungera i praktiken (jag pratar nu allmänt - inte om de exempel du ger).

Jag är "nuts" på att lära mig nytt och få insikt i filosofin bakom olika dicipliner. Lärande är för mig vad "hästeriet" handlar om - och det går ut på att verkligen förstå. Jag vräker i mig teoretisk kunskap via böcker, DVD, clinics m m - men det är när teorierna ska omsättas i praktiken man inser att det verkligen ÄR av hästarna vi lär oss!

Det som funkar med just den hästindividen är det som är "rätt". Om jag lär mig något som fungerar bättre är det förstås det jag sedan fortsätter med.

Men - när det gäller detta med ålder - den senaste "auktoriteten" jag stött på som verkligen har riktigt djupa kunskaper, förståelse och insikter och dessutom är duktig på att förmedla dessa är 24..........
 
Senast ändrad:
Sv: sämre ju yngre man är?

kl.

Jag vill bara påängtera det viktiga i sin egen inställning, oavsätt ålder. Ingen kan allt, men alla kan något. Att tänka posetivt, se möjligheter, ta till sig fakta och andras kunskap, samt genom egen erfarenhet sedan förmedla kunskapen vidare tycker jag är viktigt.
Man ska inte glömma heller att vara kritisk och ifrågasätta. Men med nyfikenhet, uthållighet och intresse kommer man långt!
 
Sv: sämre ju yngre man är?

OK jag maste fa veta, vad ar fel med att ge sina hastar mat tva ganger om dagen?? aven om man ar hemma??
jag ar hemma just nu, jag satter ut hastarna pa morgonen med deras morgon ho, och dar star de och ater tills de ar fulla/inte hungriga langre.. Tar en nap och vilar eller bara gar runt (om de inte ar ridna eller korda forstas). Sen efter en stund gar de och ater igen, och sa haller det pa tills de kommer in och far sitt kvallsho/nattho och den lilla handfull av kraftfoder. De har alltsa nog med hosilage i paddocken att klara sig hela dagen om de vill. Lamnar de ho far de mindre nasta dag.. sa de ater up..

Och ta exemple. Jag ar i skogen och arbetar (drar timmer) med fjordingen. Inte slutar jag nar klockan ar 11 for att ga hem och foda hasten en timma. Det skulle bli for manga timmar jag tappade dar. Och visst, hon far kraftfoder och ho inne om vi skall ut i skogen annars inte.. Hon behover inte en massa kraft for att bara sta i paddock och se trevlig ut..

Jag vet inte vem som kom upp med idea att hastar skall ata en liten tuss (2kg) 4 ggr per dag.. Da blir det sa att de inte far nog pa en gang och gar hungriga. Lat dem ata dagsgivan (forutom kvall) under dagen, hastar kan faktiskt styra matintaget sjalva.. Och da svar ni att hastarna bara star och ater tills de spricker, tja forst forstas men nar de vet att det finns mat lugnar de sig.

Jag har hallt pa med hastar i hela mitt liv, och ar i "over 40" gruppen. Jag vet mindre idag om hastar den jag visste nar jag var tonaring. Men sitta har och lasa pa Bukefalos manga ganger vet jag inte VAR ni far alla ideas. Inte kan det vara fran aldre hastmanniskor?? Dock jag har traffat manga yngre som har valdigt mkt kunskap, och jag ser upp till dem for aven som aldre kan jag lara mig. Och man slutar aldrig att lara sig spelar ingen roll vilken alder man ar. Den dagen man tror man ar full lard, da ar det dags att salja hasten.

Att rida barbacka for att sadel inte passar, jattebra av dig!!! Kanske satta ut sadlarna pa annons och sen hitta en sadelprovar person som kan hjalpa dig hitta vad du behover? Eller skaffa en barbacka sadel? Jag har det pa araben nu, kunde inte hitta en sadel som passade honom bra for en lang tid.. Till slut fick jag tag pa en Stubben med 33" bom och 16.5 sits.. I Tyskland..lol.. Den passar honom. Men om du vill rida barbacka och inte "tranar" tycker jag att du skall inte bry dig i stallchefens ord.. Likasa med lucern, du ar fortfarande hastens agare, och du bestammer vad hasten skall ata, om det inte ar pa tok fel forstas.. Sa sag till igen du, eller ha en foralder saga till.. Om du ser det inte hjalper/hasten blir tokig, tja ta bort det..

Jag hoppas du kan fa ordning pa "tanterna" i ditt stall och manga ganger kanske du maste "stanga" dina oron till dem.. Sag "tack for radet, jag vill komma ihag nar det blir aktuellt for mig". och ga ivag.. Sa lnage som din ponny mar bra har de inte med ngt att gora..


kat
 
Sv: sämre ju yngre man är?

Det kan ju vara så att de inte får hö så det räcker till att äta, gå och göra annat, äta ännu mera osv. Annars hade nog inte lobell reagerat.
 
Sv: sämre ju yngre man är?

skriver åt mej själv då jag vill tacka alla som skrivit sen jag skrev sist för era långa och seriösa svar! :bow:


det som stör mej mest, är att jag inte får ens ha egen åsikt om egen häst ibland, att det inte ens lönar sej att höra vad jag vill säga då det ändå redan klassats som fel ;) det kommer och går i perioder, ibland inga problem, ibland lite såndärnt smått iriiterande saker :P

sen har vi haft två unga (20) kvinnor som tränare här, de är såå duktiga (en tävlat högt dressyr med "vanliga" hästar och en tävlagt jäättehöga klasser med islandshäst) som vi ALLA ser upp till och verkligen lyssnar på, vilket är intressant ;)


moholmarabs:
tack! ibland får jag lite ångest perioder då det känns som jag förstör honom med min barbacka ridning, men det måste ju vara bättre än att rida med en opassande sadel! tack för dina tips, har haft en ute på annons, tre har hittils nappat men det har aldrig blivit något av, trots att ww:n är jättefin, ganska billig osv.. :confused:
först och främst skall jag försöka få upp lite muskler, så får vi se hur vi gör sen!

tack igen för alla svar! :bump:
 
Senast ändrad:
Sv: sämre ju yngre man är?

Underbart uttryck. Finns ingen som så ofta var mitt i prick som Oscar Wilde.
 
Sv: sämre ju yngre man är?

kl

Jag är 18 nu och har alltid varit den yngsta i de flästa stall jag har varit i. som yngre lyssnade jag alltid på de äldre. men ju mer jag utbildade mig inom jobbet(hästjobb) och ju mer jag höll på med hästar så sög jag i mig kunskap. Nu är jag inte yngst längre och jag tror inte att folket i stallet ser mig som särskillt ung, åtminståne inte när jag får mitt körkort sedan.

(utom kanske en tjej som brukar påpeka att hon känner sig som en extra mamma åt oss små tjejor ;))

jag tror visst att kunskap sitter i ålder, till viss del. iaf i den meningen att självklart har en person på 40+ som har haft häst hela sitt liv, samlat på sig mer erfarenhet och kunskap än mig. Men jag väljer ut dom personer som jag vill lyssna på och lära mig av och de personer som inte stämmer överens med mitt sätt, så nickar jag snällt och glömmer vad dom sagt nästa sekund.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 137
Senast: Sel
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 466
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp