Sätta igång efter boxvila

vippan

Trådstartare
Min unghäst fick i somras en hovbensfraktur. Blev ordinerad sträng boxvila och där har han stått. Återbesök var 6:e - 8:e vecka till hovslagare och röntgen. Nu ska han fortfarande stå i box men skrittpromeneras varje dag ca 10 min och trappa upp det under en månad. Sen får han gå ut i vanlig hage. Fint. Han är helt galen. Det går inte att komma utanför stallet knappt så står han på bakbenen, bockar sparkar osv. Fick lugnande utskrivet men inte hjälpte det. Konsulterade veterinär och fick öka dosen rejält men ingen effekt. Har någon nå´t bra förslag? Snart släpper jag ut honom i hagen i alla fall, det får bära eller brista. :crazy:
 
Vår häst fick en hovbensfraktur i våras (29 maj). Vi blev ochså ordinerad boxvila men jag gjorde en sjukhage istället i samråd med veterinären. Hagen var ungefär lika stor/liten som en box (viktigt för dom ska ju stå stilla och inte fara runt i hagen) men då fick hon iallafall vara ute och se lite annat än bara stallväggarna. På vår häst funkade det bra för hon höll sig lugn och var kvar i hagen. Man vill ju inte riskera att dom smiter och förvärrar skadan. Efter ca 5 månader gjorde jag hagen lite större så hon kunde röra på sig lite mer men inte för stor, hagstorleken var ungefär 6x6 meter. Då hade vi ochså fått börja promenera henne. Nu har vi sen 1 1/2 månad tillbaka fått börja skritta henne men eftersom det är väldigt halt till och från och hon överreagerar för saker som hon inte gjort förut rider vi mest sporadiskt och i paddocken för att inte riskera att hon kastar av min dotter och skenar iväg. Däremot går hon nu i en vanlig hage (ensam)så hon kan röra på sig själv eftersom det blir lite si och så med ridningen.Men de andra hästarna går i hagarna bredvid så hon är ändå inte ensam.
 
När vår B-ponny skulle sättas igång efter sex månaders boxvila (griffelbensfraktur), var han också en smula pigg (läs tokig). Vi byggde en minimal hage (kanske 5x5 meter) till honom där han fick gå en liten stund per dag i början. sen skrittpromenerade vi honom i ridhus. Lite lugnare att vara inomhus tänkte vi. Han brallade mycket, men blev i alla fall helt återställd.
 
Veterinären tyckte inte att han skulle gå i liten hage eftersom att han är så busig därför skulle jag släppa ut honom i stor hage när han skrittpromenerats en månad. Han är inte inriden än och det gör det hela lite mer komplicerat. :smirk:
 
Läste ett tips för ett tag sen om någon som hade byggt en "labyrint" i hagen (med hjälp av staket) för att konvalecenthästen skulle få röra på sig utan att kunna springa som en galning. Skulle kanske kunna funka. :confused:

Att promenera med en vild konvalecent är inget jag rekommenderar. Har själv tråkiga erfarenheter av det från min egen häst. Han är i vanliga fall väldigt lätt att hantera och otroligt snäll, men efter ett par veckors boxvila var han komplett livsfarlig :crazy: Min lösning på problemet var att jag tömkörde honom, på så sätt hade jag honom på lite distans och han hoppade inte rakt på mig när han exploderade, vilket han gjorde med jämna mellanrum. Jag kan dock tänka mig att tömkörning inte är en lösning som funkar för alla och har du dessutom en unghäst (som inte är tömkörd tidigare?) så kan det vara svårt...

Försök att alltid sätta din egen säkerhet först och gör det bästa du kan för hästen utifrån det. Vi hästägare har oftast en tendens att bara tänka på hästens bästa och inte på vår egen säkerhet... :angel:
 
I helgen släppte jag ut honom i en stor hage med sin kompis. Föst sprang han som en galning och det var bara för mig att blunda... Det lugnade ner sig ganska snart och nu är det inga som helst problem. Lugnt och stilla och han är så nöjd och trevlig att ha att göra med!
Det är som du säger att vi hästägare vill alltid tänka på hästens bästa och kanske inte alltid på vår egen säkerhet... Men nu är jag säker och han mår toppen! Man måste chansa lite ibland och skadan ansågs ju trots allt att vara utläkt. :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 783
Senast: Lavinia
·
Hästvård Idag är det återbesök för min springare hos veterinären. Han blev sparkad på ena hasen på julafton och blev väldigt halt. Fick stå inne...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 287
Senast: frittan
·
Ridning Vår 6 åriga fjording fick överben på båda frambenen i vintras, hon motionerades då lite lugnare i ca 1 månad och vilade någon vecka...
Svar
3
· Visningar
679
Senast: Ricco
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 151
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp