Såg ni INSIDER igår??!! Någor värre har jag aldrig sett!

milly

Trådstartare
Måste bara få uttrycka mig.....
:devil: :cry: :devil: :cry: :devil: :cry:

Jag hoppas att alla hästmänniskor är medvetna om att detta händer ÄVEN hästar, (om så i MINDRE mån idag TACK VARE Svenska Hästars Värn... :bow:)

Det är inte många i detta "goda" land som tror att det händer våra fina hästar, eftersom sånna där fall "ser" man inte... De åker inte ut på tävlingar/träningar och visar upp sig och finns inte på våra ridskolor (med vissa undantag!) och inte heller på alla våra inackorderingsstall...

Det är ofta djurhållare som enbart är ute efter att tjäna pengar på dom... alltså gäller det att bara "hålla dom vid liv" och inte "slösa" pengar på foder och vård som är kostsam. Inte heller tillsyn eftersom det är tidskrävande...

Kan ni tänka er att de :devil: J*VLARNA :devil: får EU-bidrag för varenda djur som bara HÅLLS VID LIV??????????????????
Alltså INGA KRAV finns, bara de LEVER... (förutom öronmärkning och besök av myndigheter en gång varannat år, tror jag det var)
Djuren lider av svält (kanske får mat ver tredje dag så dom inte dör) och BADAR i gödsel som är flera decimeter högt(!!!) men EU-bidrag får djurhållaren ändå... jajamen...

GRRRRRRRRRRRRRRRR, jag blir SÅ ARRRRRRRRG så jag ryker!
LEDSEN och BESVIKEN :cry:
 
Såg aldrig programmet, men jag håller med om att det är rent ut sagt fördjävligt att sådant får förekomma! :mad:

Däremot tycker jag det är synd att man ALDRIG visar de kor (och andra djur) som faktiskt har det VÄLDIGT bra! De är ju faktiskt i (mycket stor) majoritet.
 
Jag såg det, fruktansvärt.
Tyvärr måste man ju säga, finns det nackdelar med att visa ett sådant program också. De allra flesta sköter ju sina djur, vare sig det är kor eller hästar, men här har man lyckats få fram de fåtal som INTE sköter sig (det måste naturligtvis komma till kännedom, det är helt klart) MEN det är alla de som sköter sina djur som enligt min mening får ta skiten för det här.
Tänk så många som lever på nöt- el mjölkverksamhet, ska de behöva lägga ner bara för att alla plötsligt ska bli vegeterianer eller helt bojkotta kött/mjölkindustrin för att det förekommer ngt enstaka fall av vanvård? Dessa djur går tack o lov inte ut till köttproducenterna ändå.

Det är fruktansvärt att man inte tar ansvar för sina djur, det ska inte behöva gå ut över djuren.
 
Förstår vad du menar, visst tar de flesta väl hand om sina djur... :) Men en tanke bara:
Om vi slutar äta kött/mjölk så kanske det kan bli fler grönsaks/fruktodlare istället??? Jag vet inte, men bara en tanke.
Jag är själv inte vegetarian, men ibland överväger man det starkt!

Tänk om FRIVILLIGA kunde hjälpa bönderna så de fick lite avbelastning någon gång? Jag skulle GÄRNA göra det då och då, särskilt om man visste att djuren riskerar att fara illa annars...

Min häst köpte jag av en dömd djurplågare... :o
Han blev 1995 dömd till en månads fängelse (??!Bara??) för att han lämnat sina nötkreatur i liknande tillstånd (som de visade på TV`N) och alla 50st kor var tvunget att NÖDSLAKTAS med en gång då de hittades!

Jag kände inte honom DÅ, utan fick kontakt senare då han kom med sina hästar till ett "avlägset" litet stall...

Först kom ett par varmblodiga, gamla travare... Sedan kom han med en hästtransport en dag då jag o min kompis var på plats. I transporten stod två stycken nordsvenska brukshästar! Vad jag förstod hade de stått där i minst ett dygn!!!!! (han hade ju ingenstans att ha dom)
Senare kom en hel drös med shettisar...

Hästarna var inte grovt vanvårdade men skitiga och hade overkade hovar och var alldeles matta i pälsen... De fick stå i omockade boxar, fick mycket dåligt hö, och släpptes bara ut i hagen då och då... (vi tjejer försökte ta hand om dem lite men var för unga och ovetande för att göra mer)

Iaf, för att göra historien kort så slutade det med att jag drygt ett år senare köpte en utav nordsvenskarna. Och hon är i min ägo än! :)
De flesta andra tror jag att han har gjort sig av med också.

Det jag skulle komma fram till var att den gubben hade också PGA personliga problem faller "dit"... Något hade hänt och han tappade kontrollen, är vad jag hört såhär efteråt. Han var tydligen innan det en ganska god djurhållare...
 
Jo visst, jag är inte emot dem som är vegeterianer, absolut inte. Det avgör var och en!
MEN människan är och har alltid varit sk "köttätare", frågan är om det är så bra om alla skulle överväga o bli vegeterianer? Eller jag vet inte, känns bara lite konsigt. Om alla människor skulle sluta äta kött lixom.
Vad ska vi då göra av överskottet av de vilda djuren? Fiskarna? Då är det ju lättare att sluta avla på kor!
Jaja hemskt att ALLA inte kan ta ansvar för sina djur, om det så är katter eller kossor. TUR att det finns skyddsorganisationer, som SHV till exempel!
 
Förstår vad du menar, visst tar de flesta väl hand om sina djur... :) Men en tanke bara:
Om vi slutar äta kött/mjölk så kanske det kan bli fler grönsaks/fruktodlare istället??? Jag vet inte, men bara en tanke.
Jag är själv inte vegetarian, men ibland överväger man det starkt!

åhå :) jag tycker du ska överväga det ändå myckte starkare...åt det vegetariska hållet.
ät för livet ät vegetariskt!
faktum är att vi i västvärlden äter på tok för mycket kött för vad världen/jorden egentligen klarar av.
köttkonsumtionen bidrar till bland annat växthuseffekten, människors svält i u-länderna, miljöförstöring av mark, vatten och atmosfär, dålig hälsa, och i många länder dålig djurhållning.
en sådan drastisk förändring skulle ses om många bara skulle minimera sitt intag av kött till en eller nån mer dag i veckan.
man kan inte bara försvara sig med att kött är gott.
det är vår jord och vi måste börja tänka över vad vi gör med den och dess inneboende.

ville bara dela med mig lite av mina tankar :)
ja läser miljövetenskapsprogram på högskolan o det är mycket vi inte tänker på som bidrar till ungefär allt.
 
(Jag läser också på Mdh... fast i Etuna... ;))

Jag ska verkligen överväga att börja äta MINDRE kött, framförallt nötkreatur o fläskkött (o kyckling?).
Men FISKAR får väl åtminstone leva fritt o naturligt så länge de lever?? Kanske kan äta mer av fisk i stället?
:confused:
 
JAg tror det är en sund tanke. Om fler åt hästkött i sverige så skulle priset på slakthästar stiga och det skulle inte bli lika lönsamt att skicka dom till italien.

Men jag själv vill inte äta häst, är vegetarian.
 
Nu såg jag inte programmet, så där kan jag inte uttala mig.

Men faktum är ju att du har rätt! Om vi i Sverige började äta mkt mer hästkött, så skulle det ju löna sig att slakta hästarna i Sverige i stället! Och de sk Italientransporterna skulle ju försvinna!

Så att alla börjar äta mer hästkött för att hästarna ska slippa de gräsliga transporterna till Italien, är lika effektivt som att helt sluta äta hästkött... :smirk:
 
Jag blev upprörd,men som sagt..det är mycket som händer i det "tysta" och de man inte se...de finns ju inte *usch* :mad:

Men sen finns det faktiskt dom som sköter sig super bra också.
Får väl hoppas att vår kära jordbruksminister öppnar ögonen lite och att det läggs mer pengar på att bekämpa vanvårdenav djur....i slutändad handlar det ju om pengar...både vad det gäller att kunna finansiera fler inspektörer och sen att man stramar åt och har bättre kolla på dom som får bidrag ifrån EU!!
 
å. va pluggar du där?

inte alla fiskar får leva fritt och lyckligt i hela sina liv. många föds upp i fiskodlingar i trånga dammar.
och torsk och annan fisk håller på att bli utfiskad. så fisk kanske man heller inte ska äta så mycket av. jag äter det, men det sker ytterst sällan. bara när jag blir bjuden eller är hemma... :d
 
om fler människor började äta mindre kött skulle antalet köttdjur minska i samma takt. därför behöver man inte göra av med överskottet eftersom det inte kommer finnas något överskott. :smirk:

människan har i alla tider även mördat varandra i viss mån. skulle det därför vara mycket konstigt om det skedde mindre mord helt plötsligt?

jag vill bara ta lite "död" på den här slags tanken i vi "måste" äta kött....
 
väldigt sällan. jag kan itne säga att jag inte äter elelr använder det, men jag använder absolut inte mjölkprodukter dagligen.
använder mig av bland annat havremjölk och carlshamns mjölkfria smör... :)
 
Och inga mjölkprodukter i t ex färdigmat och kakor m.m.
Och inte ris, inte exotisk frukt m.m.
mvh Maria
 
Såg inte programmet men kan tänka mig! Är vegetarian och mår bra av det,vi måste visa att vi inte tycker om hanteringen av djuren som pågår JAG tror och hoppas att såna inslag i medior ökar så att folket vaknar och ser vad som pågår våga titta och reagera vi får inte slå ifrån oss.Vi måste kämpa för tamdjuren och vilddjuren KÄMPA..KÄMPA...KÄMPA... :bump:
 
äter inte färdigmat och helst inte kakor heller.
varför inte ris eller exotiska frukter?
det finns mycket du kan ta upp. varför egentligen?
 

Liknande trådar

Övr. Djur Herregud, hur kan man vara så GRYMMMMMMM??!! Jag mår illa av detta sätt att behandla djur... har inte ord nog att att beskriva...
2
Svar
29
· Visningar
1 651
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp