Sågspån som strö ???

gylle

Trådstartare
Har kutterspån i lösdriften och det kostar minst sagt en hel del att hålla dessa 100 kvm med spånbalar. Letade egentligen runt efter kutterspån i lösvikt men ramlade över ett erbjudande att hämta billig vanlig sågspån (från trävaruhandelslager). Någon som provat att använda sådant ? Dammar det som sjutton eller ? Hur är uppsugningen ? Ja kort sagt funkar det att använda eller skall jag leta vidare efter vanligt spån i lösvikt var man nu hittar det, har inte fått napp alls på mina sökningar.

Sv: Sågspån som strö ???

Jag har haft både ock. Tycker bäst om kutter. Sågspånet e lite dammigare, men sköter man det bara bra så är det ingen fara. speciellt inte om du ska ha det i lösdriften. Dessutom tycker jag det suger upp kiss bättre.

Testa! Du kan ju alltid blanda!

Kolla bara så dom inte sågar tryckimpregnerat trä i samma såg som vanligt trä.
Det är egentligen inte tillåtet, men görs ändå.
Iofs vet jag inte hur hästarna reagerar på tryckimpregnerat sågspån, men det kanske andra vet! :)

Jag använder bara sågspån (från ett sågverk). Tycker det är mycket bättre än kutterspån, det suger upp bättre, lättare att mocka och luktar ljuvligt gott av trä. Jag har aldrig upplevt att det dammat.

Tack alla då verkar det som att det funkar att använda, iofs så är det småkillarna som använder lösdriften och det går rätt vilt till där inne ibland (en av anledningarna till att det går så himla mkt spån därinne då de vänder upp och ner på delar av bädden när de härjar (grrrr) dessutom är de världens kisserallor och naturligtvis måste man springa in om man skall pinka för det går ju inte att göra utomhus :( , har nog aldrig varit med om sådana storförbrukare av spån förr.
Då chansar jag och kör och hämtar och lägger in ett lager med vanligt sågspån, kan ju se till att ha spånbalar hemma så att det går att täcka med vanligt spån om det inte verkar funka bra så att det får ligga under som uppsugningslager.

Min fru hade spån som strö några säsonger i sitt inackorderingsstall och testade en sväng med att hämta spån i sopsäckar - hu så drygt! Hon tog hem lastbilsflak istället - mkt, mkt billigare och smidigare. Ena året så kunde de tippa spånet inne på logen, andra året så kom det en större bil så högen fick läggas på gårdsplan och täckas med en presenning.

Vår kompis i travstall har gått från att köpa balat spån till att ta hem hela lastbilar och de tjänade typ 20 000 kr i månaden på detta...

En annan kompis har hämtat gratis spån i säckar från ett snickeri, men detta var inte dammavskilt och inte särkilt trivsamt.

I ett stall där jag stod hade jag en sväng spånbädd i stället för halmbädd - då hämtade vi dammavskilt spån på stort bilsläp direkt från en såg. Vi la en stor presenning i botten som sedan täckte hela högen och detta släp räckte till en permanentbädd till två 12 kvm boxar i 6-8 veckor.

Men... Du bor i Skåne och ströar upp en lösdrift på 100 kvm med spån? Varför inte halm, kan jag inte låta bli att fråga...?

Hade halm första rundan med unghästar jag hade där och aldrig mer halm säger jag bara. De älskar sin lösdrift och fördriver lite väl mkt tid där, regniga ruggiga dagar kör de inomhus lek ;) och naturligtvis måste en bra springrunda i hagen involvera ett par varv in och sladda i lösdriften också. Att bädden efteråt ser ut som kom hjälp mig och dö, och berg och dalbana med tjocka halmtuvor är milt beskrivet hur det ser ut. Att försöka få rätt på den igen tar måååånga timmar och dagen efter är det dags igen, så aldrig mer halm i lösdriften. Nu tar man en kratta och går ut och krattar den plan igen på en kvart. Har dessutom bottenlagret blandat med rejält med stenmjöl för att det skall hålla sig på plats mot cementgolvet och att de inte skall halka. Är som natt och dag i tidsåtgången att sköta lösdriften med spån.
Skall hämta löst spån någon av de närmsta dagarna om det bara kan sluta att blåsa halv storm som det gör nu, kommer att skyffla den rakt in i lastbilen från deras kontainer sen kör jag in i logen och skyfflar ut det direkt i lösdriften. Vi får väl se om jag tycker det är värt det, vet inte heller hur mkt man egentligen kan få med sig i ett lass, de hade 12 kubik jag kunde hämta direkt och de får mer hela tiden.

Har skrattat gott åt din redogörelse för grabbarnas nöjen i livet och beteende på lösdriften, de verkar ha ett roligt liv :)

ang. sågspån: beror HELT på vilken grad av sågspån det är, dvs grovhet och damm nivå. den finaste typen är som mjukt damm bara, och blir soppigt vid minsta väta, samt dammar ngt sjukt. sen finns det grövre varianter som funkar utmärkt. Åk och kolla på det innan du köper är mitt råd. är det grövre borde det funka utmärkt i en lösdrift särskilt lite uppblandat bara med lite kutter kanske om det behövs!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka