Sv: Sågspån som strö ???
Min fru hade spån som strö några säsonger i sitt inackorderingsstall och testade en sväng med att hämta spån i sopsäckar - hu så drygt! Hon tog hem lastbilsflak istället - mkt, mkt billigare och smidigare. Ena året så kunde de tippa spånet inne på logen, andra året så kom det en större bil så högen fick läggas på gårdsplan och täckas med en presenning.
Vår kompis i travstall har gått från att köpa balat spån till att ta hem hela lastbilar och de tjänade typ 20 000 kr i månaden på detta...
En annan kompis har hämtat gratis spån i säckar från ett snickeri, men detta var inte dammavskilt och inte särkilt trivsamt.
I ett stall där jag stod hade jag en sväng spånbädd i stället för halmbädd - då hämtade vi dammavskilt spån på stort bilsläp direkt från en såg. Vi la en stor presenning i botten som sedan täckte hela högen och detta släp räckte till en permanentbädd till två 12 kvm boxar i 6-8 veckor.
Men... Du bor i Skåne och ströar upp en lösdrift på 100 kvm med spån? Varför inte halm, kan jag inte låta bli att fråga...?