Såhär blev det

Okej, jag hoppas att du är helt ärlig med terapeuten också, om hur mycket du funderar på och analyserar det han skriver där. Jag tänker att om du beskrivs som medberoende måste ju beroendet klippas, så att säga. Det måste så småningom gå att välja bort.
Men! Jag är ingen terapeut, hoppas bara det löser sig.

Tack, sistnämnda visar dessutom på en ödmjukhet.

Jag är helt ärlig mot dem. Är även med o en stödgrupp för jag har själv tyckt jag är helt knäpp ibland. Har skaffat mig enormt mycket kunskap om giftiga relationer.

Medberoendet för mig är att jag tycker synd om honom. Trots allt han gjort gör jag det. Jag tycker synd om honom och känner för honom. Det är en av hans masker. Att sammanfoga bilden av honom är något Kaj jobbar med.

Även att berätta historien irl för några utvalda för att se vad de tycker. Jag var superskeptisk men det skulle vara bra för att ta bort all skuld och skam från mig. Det funkade och har varit en stor blockering för mig. Så sakta men säkert. Att jag anlyserat honpm är inte v intresse för honom, utan ytterligare få in i huvudet ”han har manipulerat sönder dig, det är inte synd om honom”. Skumt kanske men det är det som rekomenderas.
Sen kan det se mycket ut i text, men resten av dygnet är jag ganska fri från honom.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Med tanke på att du fortfarande är så intresserad av att läsa vad personen skriver, analysera, vilja diskutera och försöka förstå så känns det ju som en tveksam metod. Det hoppas jag att du förstår att man kan tycka? Men, som sagt, ditt liv - ditt val. Jag önskar dig lycka till!

Jag är inte intresserad av honom som person. Däremot av mönstret eftersom det hjälper mig att se. Ett problem jag haft är att jag försvarat, och försvarat in i absurdum allt han gjort och inte velat se mönstret. Vilket är en sak jag jobbar stenhårt på och som är mitt medberoende.

Det ör saker jag måste påminna mig själv om VARJE dag. Terapeuten har också visat på vad som kan hända med dessa personligheter och de mönster de har. Så mitt ”intresse” handlar egentligen om det. Inte om honom som person. Utan för att se ”vad han är”. Men det har inte varit ok att skriva härinne för då svartmålar jag honom och tar inget ansvar osv..medan det är tvärtom. Men när ”världens finaste och mjukaste” övergår till att bli nåt annat, värre än jag kunnat ana. Ja, då behövs det för att det skall sätta sig. Svårt att förklara kanske. Det hela har varit uträknat från början till slut, det är alltså ingen vanlig kille som är ett ”svin” utan nåt helt annat och nån som vetat vad han gjort. Det försöker terapeuterna få in i mitt huvud- där slår mitt huvud bakut ”bilden går inte ihop”. En vanlig reaktion för man kan liksom inte tro det.

Hade inte tänkt att skriva så mycket då det också väl ses som en besatthet och en fixering. Men jag försöker åtminstone att förklara så gott jag kan.
 
@Unhappy minns inte om du skrivit om det men har du vettiga människor omkring dig som du kan ha bra relationer med? Alltså inte terapeuter utan släkt och vänner.
Jag tänker att när man blivit manipulerad så är det ofta svårt att ”programmera om hjärnan”. Man behöver ”normala” människor och bra relationer för att kunna göra det.
Kan ta ett exempel från mitt eget liv: Jag växte upp ganska isolerad och med starka band till mina föräldrar. Trodde jag hade det bra och att de var normala föräldrar.
Men som vuxen flyttade jag långt bort och träffade inte dem på länge, när jag sen hälsade på dem under nån vecka/veckor så la jag märke till konstiga saker som jag inte tyckt var konstiga när vi träffades ofta. Kunde även känna en stor skillnad i stämningen när jag jämförde den med mitt nya liv långt bort.
Det var förstås för att jag bytt miljö och träffat normalt folk som inte var manipulativa som jag började inse att jag blivit manipulerad av mina föräldrar i många år.

Låter säkert snurrigt men jag vet inte nåt bättre sätt att beskriva det på.

Vad jag försöker säga är att det kan vara bättre att lägga energi på att utforska nya, bra relationer i stället för att (eller samtidigt som) analysera en konstig persons skrivande.
 
@Unhappy minns inte om du skrivit om det men har du vettiga människor omkring dig som du kan ha bra relationer med? Alltså inte terapeuter utan släkt och vänner.
Jag tänker att när man blivit manipulerad så är det ofta svårt att ”programmera om hjärnan”. Man behöver ”normala” människor och bra relationer för att kunna göra det.
Kan ta ett exempel från mitt eget liv: Jag växte upp ganska isolerad och med starka band till mina föräldrar. Trodde jag hade det bra och att de var normala föräldrar.
Men som vuxen flyttade jag långt bort och träffade inte dem på länge, när jag sen hälsade på dem under nån vecka/veckor så la jag märke till konstiga saker som jag inte tyckt var konstiga när vi träffades ofta. Kunde även känna en stor skillnad i stämningen när jag jämförde den med mitt nya liv långt bort.
Det var förstås för att jag bytt miljö och träffat normalt folk som inte var manipulativa som jag började inse att jag blivit manipulerad av mina föräldrar i många år.

Låter säkert snurrigt men jag vet inte nåt bättre sätt att beskriva det på.

Vad jag försöker säga är att det kan vara bättre att lägga energi på att utforska nya, bra relationer i stället för att (eller samtidigt som) analysera en konstig persons skrivande.

Jag har fina personer runt mig. Nu är väl verkligheten lite som Buke så de som vet är de som förstått fenomenet. Jag bor med en person som känner mig utan och innan där jag i mitt självtvivel kan fråga ”men du, den gången han sa så, skulle det inte kunna varit för att han var snäll”. Och jag får samma svar varje gång och ett argument. Fick även i läxa som sagt att berätta för några få, så berättat kort för ett par kollegor .Har ytterligare några vänner och bekantskaper från grupper gällande giftiga personer som jag pratat mycket med. Så det är en mix av vänner och personer som suttit i samma situation.

Jag förstår precis hur du menar och kan t.o.m. relatera till det då jag också växt upp med ganska manipulativa föräldrar. När jag kom bort såg jag en stor skillnad både i vanliga relationer men även andras relationer med deras föräldrar som var sunda och avspända.

Jag har också bytt stall för några veckor sen och träffat en hög fantastiska människor och jag trivs väldigt bra där. Stallet är ett ställe fritt från honom.

Analyserna är som sagt inte av intresse, utan för att övertyga mig själv. Om det alla runtomkring mig som vet har sett, inkl terpeuten som tjatar ”det är psykisk misshandel på hög nivå av en psykopat, han är iskall och leker med dig för nöjes skull”. Det är bara min hjärna mitt i PTSDn som skall ta in det. Så bra relationer och personer i min omgivning har jag och är tacksam för. Det är egentligen bara på Buke jag framställs som sjuk och besatt.
 
Du blev med andra ord besatt av en man du aldrig ens hade något förhållande med och går i terapi över det här ett halvt år senare?

Jag kan inte se hur den här mannen ska kunna orsakat så mycket skada utan gissar istället på att du mår dåligt över något annat från början?
Håller med. Otroligt att man skulle få PTSD av det. De jag vet som har fått PTSD har varit med om fruktansvärda trauman. Inte ett icke-förhållande på sex månader.
 
Senast ändrad:
Håller med. Otroligt att man skulle få PTSD av det. De jag vet som har fått PTSD har varit med om fruktansvärda trauman. Inte ett icke-förhållande på sex månader.
Men varför sparka på någon som redan ligger (och är på väg upp)? Jag har skrivit det förut i den här tråden och skriver det igen, jag tror många har haft relationer som skapat otroligt mycket problem eftersom man kanske inte är i en fas av livet där man kan hantera det, oavsett om man blir manipulerad eller inte. Jag själv hade ett långt (1,5 år) icke förhållande som var otroligt destruktivt för oss båda men det var som att vi inte kunde sluta fast vi skadade andra och oss själva på vägen. Vi var helt dumma i huvudet men väldigt vilsna i vad vi ville med våra liv. Jag fick bearbeta det hos en psykolog, säkert han oxå, det har vi aldrig pratat om och vi båda är vidare sen länge. Men hade vi varit några andra hade det säkert kunnat leda till ptsd symtom. Ts är ju på väg åt rätt håll, och skriver ju själv att hon ältar här men inte i ”livet”. Vad är problemet?
 
Jag tänker att vi kan låta bli att ifrågasätta folks medicinska diagnoser eftersom det knappast bidrar till att driva diskussionen framåt. Påminner också om att det går jättebra att ignorera trådar ifall man upplever att man blir provocerad av dem.

/Mod
 
Håller med. Otroligt att man skulle få PTSD av det. De jag vet som har fått PTSD har varit med om fruktansvärda trauman. Inte ett icke-förhållande på sex månader.

Eller så är det som jag skrivit, ni vet kanske 10’procent av allt. Ibland kan det vara klädsamt att bara knipa igen och inse att man faktiskt inte vet.
 
Vi kan ju bara utgå från vad och hur du själv skriver (och därmed) framställer dig.

Om du läser inlägget till Rosett ser du ungefär vad terapeuten sa.

Jag har skrivit ungefär 10 gånger att jag skrivit kanske 10 procent av allt. Det skulle ju kunna bero på att:

1) Skriver jag om honom så ältar jag och det är sjukt enligt dig och en del andra

2) Skriver jag att han har nån form av PS trots allt han säger det själv svartmålar jag honom enligt dig och andra

3) Skriver jag ens ”honom” är jag också besatt

4) Skriver jag hur/vad jag vet så är jag en besatt stalker enligt dig och andra.

Det kan vara en anledning till att jag inte gett mer info. Men jag har nämnt vad psykolog sagt -2 stycken, vad personen själv sagt. Det borde om man tänker till säga en del
 
Men varför sparka på någon som redan ligger (och är på väg upp)? Jag har skrivit det förut i den här tråden och skriver det igen, jag tror många har haft relationer som skapat otroligt mycket problem eftersom man kanske inte är i en fas av livet där man kan hantera det, oavsett om man blir manipulerad eller inte. Jag själv hade ett långt (1,5 år) icke förhållande som var otroligt destruktivt för oss båda men det var som att vi inte kunde sluta fast vi skadade andra och oss själva på vägen. Vi var helt dumma i huvudet men väldigt vilsna i vad vi ville med våra liv. Jag fick bearbeta det hos en psykolog, säkert han oxå, det har vi aldrig pratat om och vi båda är vidare sen länge. Men hade vi varit några andra hade det säkert kunnat leda till ptsd symtom. Ts är ju på väg åt rätt håll, och skriver ju själv att hon ältar här men inte i ”livet”. Vad är problemet?

Tack ❤️ Så är det ju. Jag har dock bara lagt ut ca 10 procent av saker som hände efter sommaren när jag väntade på honom och undrade vart han tagit vägen… det var där någonstans jag började tänka i andra banor än ”kille med frihetsbehov”. Psykopat som lekt och är iskall säger terpeuten, en diagnos han själv vidhåller. Nu är det iofs ingen utom vissa personer på Buke som ifrågasatt min upplevelse eller tycker det är något konstigt. Varken vänner, närstående, läkare, psykologen och terapeuten. Det var varit dessa som tjatat och sagt ifrån att ta det på allvar och inse vad han gjort och den psykiska misshandeln, det har varit jag som försvarat honom och hans betende och förlorade mig själv på vägen pga det.
 
Men varför sparka på någon som redan ligger (och är på väg upp)? Jag har skrivit det förut i den här tråden och skriver det igen, jag tror många har haft relationer som skapat otroligt mycket problem eftersom man kanske inte är i en fas av livet där man kan hantera det, oavsett om man blir manipulerad eller inte. Jag själv hade ett långt (1,5 år) icke förhållande som var otroligt destruktivt för oss båda men det var som att vi inte kunde sluta fast vi skadade andra och oss själva på vägen. Vi var helt dumma i huvudet men väldigt vilsna i vad vi ville med våra liv. Jag fick bearbeta det hos en psykolog, säkert han oxå, det har vi aldrig pratat om och vi båda är vidare sen länge. Men hade vi varit några andra hade det säkert kunnat leda till ptsd symtom. Ts är ju på väg åt rätt håll, och skriver ju själv att hon ältar här men inte i ”livet”. Vad är problemet?
Och vill vara tydlig med att mannen ifråga aldrig var manipulerande, vi var bara inte bra för varandra just då. Ändå tror jag både han och jag fick sår som behövde läkas (och ältas).
 
Och vill vara tydlig med att mannen ifråga aldrig var manipulerande, vi var bara inte bra för varandra just då. Ändå tror jag både han och jag fick sår som behövde läkas (och ältas).

Nej, de behöver nog inte vara manipulativa för att det skall bli nån form av destruktivitet och obalans. Men du mår bra idag?

Min person är extremt manipulativ, känslokall på alla sätt och vis. Enligt sig själv psykopat, enligt terpeuten rejält psykopatiskt, iskall person som leker och njuter av att den andre mår dåligt. Som du förstår handlar det om betydligt mycket mer än ”försvinnanden” och meddelanden i somras.
 
Nej, de behöver nog inte vara manipulativa för att det skall bli nån form av destruktivitet och obalans. Men du mår bra idag?

Min person är extremt manipulativ, känslokall på alla sätt och vis. Enligt sig själv psykopat, enligt terpeuten rejält psykopatiskt, iskall person som leker och njuter av att den andre mår dåligt. Som du förstår handlar det om betydligt mycket mer än ”försvinnanden” och meddelanden i somras.
Ja absolut. Sambo och familj. Han är gift :). Det har aldrig varit några hard feelings oss emellan, men vi tog båda stryk av vår relation. Vi gjorde så många fel och så länge och jag hoppas de människor som tog skada på vägen oxå har det bra idag. Hur det är att leva med en manipulativ person vet jag inget om, men tänker att de som påpekat din diagnos i denna tråd behöver förstå att det kan ligga mer bakom.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 146
Senast: Squie
·
Relationer Jag har blivit ghostad. Det gör ont, jag är ledsen och jag saknar honom. Jag vill ha svar - vad var det som hände? Eller egentligen hade...
Svar
11
· Visningar
1 746
Senast: Stefffie
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 047
Senast: Whoever
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 069
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp