saker som hjälper hästen i form

vinkelina

Trådstartare
har ett 16 årigt kallblod. hon har gått 10 år på ridskola och aldrig behövt jobba sig i form.

jag rider regelbundet på lektion (vi är 4 st privatryttare som rider för en privatlärare)

hon är stel i sidorna. bråkar nästan konstant när man rider skänkelvikningar. hon kan inte bära sig alls

så jag undrar vad jag kan rida henne för att hjälpa henne. mera lektion ja. men sen.

använder gramantygel någon enstaka gång, och det funkar. hon börjar faktist jobba betydligt bättre då, fast man inte tar i gramanen, utan bara har den där.

men skulle vilja ha nått lättare, tycker det är bökigt med dubbla tyglar. sen rider jag på pessoarbett? (oliympiabett i finland) så gramantyglel blir inte rätt i trätt

Sv: saker som hjälper hästen i form

Ta bort pessoat och sätt dit ett annat, gärna tränsbett (rakt, två eller tre delat). Är hästen stark så använder du pelham eller jaktkandar. Sedan kastar du gramanen i soptunnan.

Och så pratar du med din tränare om vilka mål du vill uppnå och hur ni ska nå dessa mål.

Ta bort pessoat och sätt dit ett annat, gärna tränsbett (rakt, två eller tre delat). Är hästen stark så använder du pelham eller jaktkandar. Sedan kastar du gramanen i soptunnan.

Och så pratar du med din tränare om vilka mål du vill uppnå och hur ni ska nå dessa mål.

words :bow:

Underbart svar, fjordtokan!

Till TS: det finns inga saker som kan hjälpa hästen i form, det är din egen ridning som gör det. Ta hjälp av tränaren!
Lycka till!

Immer

Det finns visst saker som kan hjälpa hästen i form, hjälptyglar. Om hästen gått på ridskola så länge utan att arbeta i form kan den behöva påminnas om att den ska söka sig nedåt.

det får hästen att böja på nacken ja, men det är långt ifrån samma sak som att hästen går i form. Bäst är att börja i rätt ände.

Det finns visst saker som kan hjälpa hästen i form, hjälptyglar. Om hästen gått på ridskola så länge utan att arbeta i form kan den behöva påminnas om att den ska söka sig nedåt.

Vet du hur en häst arbetas i form? Formen börjar inte fram genom att hästen kröker på nacken.

Ja det vet jag.

Men en krökt nacke hör till formen och det kan vara lättare att jobba den rätt om den får hjälp med att söka nedåt.

Lyssna och lär!:bow: (eller vad man säger..xD)

Fast framåtnedåtsökningen kommer sist, formen börjar bakifrån med att hästen vinklar bäckenet och vinklar bakbenens leder mer, helt enkelt sätter sig mer. Sen höjs rygg och framdel och till sist kan hästen släppa halsen framåt neråt och huvudet hamnar då i/lite framför lodplan. Så att börja med att visa hästen framåt-nedåtsökning är att börja på fel håll. Visst, det är mycket enklare att få ner hästens huvud och hals än vad det är att få hästen att sätta sig mer på rumpan men det är så mycket mer korrekt att rida bakifrån. Och vilken härlig känsla får man inte sen när hästen hamnar i mer uppförsbacke! :love:

Hästen ska söka HANDEN framåt-nedåt, den ska inte tvingas dit, det stätrker bara reflexen att göja huvudet tills hästen är kuvad/knäckt och går med huvudet lågt. En kuvad häst är inte vacker...

om hästen är stel i sidorna så måste du ju få den lösgjord, mitt tips är öppna och sluta, då släpper sidorna.
om hästen inte gör öppna och sluta rätt så är den inte mogen för skänkelvikningar.
Be din tränare om hjälp med att lossa sidorna.

Om hästen är f d ridskolehäst så är den troligen van att slippa jobba och "fuska" och maska sig igenom övningar. Då tror jag att det är extra viktigt att få hästen att arbeta ärligt och att bygga upp dens motivation!
Visst kan du använda graman eller inspänningstygel för att få ner huvudet på den, vilket ju hjälper till att som du sa få hästen van att gå med sänkt huvud och kanske bidrar till att bryta ovanan att gå med näsan i vädret som de flesta ridskolehästar har. Men jag tror personligen att det är fel sätt och att din häst behöver rolig, omväxlande och krävande träning, inte hjälptyglar. :)

och det kan vara lättare att jobba den rätt om den får hjälp med att söka nedåt.

Det här tycker jag iofs stämmer, men som Polly_Mulle på sätt och vis redan skrivit: hur kan något som inverkar bakåt/nedåt få hästen framåt/nedåt? Framåt-biten är väldigt viktig, inser man ffa när man har försökt lära en häst som kryper innanför lod eller knöcklar ihop halsen att sträva framåt igen, hur :devil:-ans svårt det är!

Bättre att lirka-eftergift eller t o m gå från marken och uppmuntra hästen att gå lång och låg än att låsa fast hästen med en hjälptygel.

TS:
Kollat att sadeln passar bra?
Kollat med vet/ET/kiro att ryggen, SI-leden är ok och inte en massa spänningar eller t o m ont någonstans?

Tips - jobba mycket i skog och mark och uppmuntra avslappning framåt/nedåt. I uppmjukande syfte. Och ta hjälp av en bra tränare.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
3 234
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på... 2
Svar
22
· Visningar
3 482
Senast: Mustang
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att jag inte kommer att kunna rida min ordinarie lektion nästa vecka så blev det två lektioner denna vecka. Nästan två...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka