Säkerhetsväst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mariell
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 505
M

Mariell

Ni som rider med säkerhetsväst, hur ska den egentligen sitta? Jag har en, och jag skulle gärna vilja använda den mer än vad jag gör, men den är så fruktansvärt obekväm :crazy: . Jag inser ju att det är en vanesak, men jag misstänker att den kanske är lite för stor också. Jag provade igenom en massa olika modeller i butiken: det här var den skönaste (tyckte jag då) och också den säkraste. Minns inte vad den heter nu, men det är en sån där med säkerhetsgrad tre (tror jag) som engelska landslaget i fälttävlan hade. Tjockare än de vanligaste västarna, med en dragkedja fram. Men den går ner väldigt långt bak, ska den det? Jag inser att den ju ska skydda ryggraden, men jag tycker att den går i bakvalvet när jag rider och det stör ju jättemycket. Vad har ni för erfarenheter? Vilka västar är bäst?

Sv: Säkerhetsväst

Jag har den vanligaste sorten tror jag. BETA 3 tror jag den heter och den är marinblå. Jag tyckte också den var väldigt obekväm i början men efter ett par månader så hade den format sig som min kropp och blivit mjukare. Men jag hade ändå föredragit att rida utan i dressyr iallafall. Den ska sitta ungefär tre cm nedanför sista revbenet och täcka svanskotan m ca 2-3 cm. Jag vet precis vad du menar med att den tar i sadeln, minsta lilla man lutar sig bak så smäller den mot ryggen eftersom den tar i sadeln därbak. Men om du har egen häst så kommer västen forma sig snabbare än min eftersom jag rider på ridskola en gg i veckan.

ja har bara använt beta:s västar. den jag har nu är ganska tjock o ganska kort i modellen o ja tycker inte den är särskilt bekväm men man tänker inte på den o de känns tomt att rida utan den. på vintern har jag en jacka från mountainhorse med inbyggd väst. obekväm o kall att ha i stallet men såååå underbar att rida i, lagom varm, fri rörelsefrihet o den skyddar hela magen o bröstet, hela ryggen ner till svanskotan (utan att vara ivägen), axlarna o armbågarna, en bra investering. dessutom har den alla möjliga funktioner, bättre luva än i min skidjacka, visselpipa om hästen skulle få för sej att dumpa en i skogen, reflexer (diskreta i dagsljus o väl synliga i mörker), medical card, massor, o så tycker jag den e ganska snygg oxå :angel:

bodyguard_jr_s05.jpg

(är snyggare på måste jag erkänna)

Aha, den formar sig :idea: . Det har jag aldrig fattat. Jag har väl helt enkelt inte använt den tillräckligt mycket. Får väl härda ut då och använda den lite mer fast den är jobbig, så kanske den blir bättre - eller jag vänjer mig. Annars såg jag att det fanns en sort som hette equipage (tror jag, kollade innan och har redan glömt) som var kortare i bak. Det verkar ju bekvämt tycker jag, men om det är föreskrivet att den ska gå ner över svanskotan så skyddar den ju inte då.

Den där jackan har jag också kikat på, den verkar faktiskt superbra! Om man rider mycket i skogen och så (vilket jag gör en del). För den verkar lite stor och klumpig att rida på bana med. Eller det kanske bara är som den ser ut?

Jag har en Beta3 och jag tycker att man vänjer sig vid att ha den på efter ett tag. Numera märker jag knappt när jag använder den :)

jag upplever inte att den är klumpig mer än om man mockar, sadlar o borstar i den. så länge man sitter på hästen är den hur skön som helst. dessutom kan man ta ur alla skydd så om de e något speciellt som man inte gillar går de alltid att göra något åt de :)

Min väst formar sig väldigt fort, speciellt när man blir varm. Det är lagom stor och slår inte i bakvalvet när jag rider. Nu har jag ju inte den när jag rider dressyr utan bara i fälttävlan eller hoppträning. Men jag kommer ha den mer jämt nu när jag ska rida in unghästen. Min är en klass 3-väst.

Här är ett par bilder på mig med den på:
bild
bild 2

Där ser man att den inte går ner så jättelångt även när jag sitter ner. Slår den i har man endera en sadel med enormt bakvalv eller en på tok för lång väst.

Tycker det värsta är att det blir så VARMT och svettigt och äckligt under den, så jag använder den aldrig. Köpte den för att unghästen var ganska farlig att rida... men nu när han har blvit snäll och uppfostrad får den hänga i stallet....

Kommer inte ihåg vad min heter för har haft den så länge. Den är rutig iaf ;). Den är egentligen lite liten, men vill inte byta eftersom den är så himla skön nu. Slår inte i ibak och är jätteformad.

Jag gillar inte heller att man blir så svett. Därför jag bara har den om jag känner att den kan behövas.

Jag tyckte också att min väst tog i bakvalvet på sadeln för mycket så jag har kortat den i bak. Helt enkelt öppnat fodret och klippt av en bit av det skyddande materialet. Nu är den jättebra, har format sig bra efter kroppen också. Visst är det skönare att rida utan, men det är en vanesak, nu är jag jätteduktig på att använda den!

Jag har en Zippa väst och den är jättebekväm. Använder den visserligen mest vid terrängridning, men som någon skrev innan så känns det tomt att rida utan den.

Har inga problem med att den slår i bakvalvet, kanske är så att din väst är för stor för dig.

Vad är det för märke på din och vad har du för storlek?

Har provat en del och de är bara tunga och obekväma.... Hemskt!! Hade en för länge sen när de var nya och den var väldigt klumpig. Men den formade sig och jag vande mig vid den. Men jag känner ändå att jag vekligen måste trivas i den, annars är det ingen mening att köpa nån... Men rent säkerhetsmässigt vill jag ha en. Mamma har dessutom lovat att betala om jag provar ut en!! :D

Jag tror den heter Pro-rider, min väst. Köpte den 2002. Storlek minns jag inte såhär på rak arm men det är small eller medium vuxen.

Tänk på att skyddsvästen ska sitta nära kroppen för att skydda och inte utanpå massa kläder. Gärna bara en t-skirt under. Värmen från din kropp gör så att västen formars sig efetr din kropp. Så den är ganska stel innan du hunnit bli varm så att västen har mjukats upp av din kroppsvärme.

Mvh Martina

*Lånar knapp*

Tack för alla svar! Det kanske är så att min väst helt enkelt är för stor, det var ett tag sen jag använde den. Jag ska prova den igen med bara en tunn tröja under. Om jag tycker den sitter bra i övrigt så ska jag se om det går att korta den lite i bak, det var ett bra tips faktiskt. Jag vill helst kunna använda den till alla typer av ridning, även om jag inte gör det nu, för hästen kan lägga riktigt elaka bockar, och då sitter inte jag alltid jättestadigt :crazy: .

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
994
Senast: Takire
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
665
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna... 2
Svar
31
· Visningar
4 476
Senast: JennyLz
·
Utrustning Ni som rider med säkerhetsväst, vad har ni för vinterjackor? Min har gått sönder, och jag behöver skaffa en ny. Det finns inte något...
Svar
6
· Visningar
1 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka