Säkerhetsväst

Corax

Trådstartare
Så idag fick jag äntligen min säkerhetsväst. Måttbeställd och hela köret. Men när jag provade den så blev jag lite tveksam. Den var jättebra överallt... utom kring "midjan". Längden var bra (2 cm nedanför revbenen)men inte omkretsen. Den "glappade" rätt mycket och satt inte åt alls även om jag spände den allt som gick.
Ska det vara så???
Trots allt så ÄR den ju måttbeställd.

Vi mätte midjan igen och kollade papprena. Och det stämde.

Ni som har väst kan väl tala om för mig hur eran sitter.

Sv: Säkerhetsväst

Jag kan väl aldrig tänka mig att det inte är NÅN som använder väst här... Eller åtminstonde har en liggandes i ett dammigt hörn.

en del formar ju sig lite bättre efter kroppen när de blir varma.. ja använder väst när ja hoppar i alla fall.. ring tillverkaren å gnäll lite annars vetja:P

Det har jag gjort idag! :D
Hon jag pratade med tyckte det verkade konstigt men att jag skulle använda den och avvakta om den formade sig.
Jag tvivlar på att den kommer att krympa men ändå. :angel:
Fast jag sprattlade omkring i den i morse innan jag åkte till jobbet ;) och kom fram till att den kanske hade varit osmidigare om den var tajtare. Då hade man inte kunnat böja sig fram lika lätt.
Nåja, vi får se...

Prova och rid i den och se hur den känns!
Visst,den ska ju sitta tight,men man måste ju kunna röra sig också!
Tycker många av de nya moderna(och säkert säkrare)västarna känns klumpiga och har svårt att använda min nya,utan har den gamla Caldenen som definitivt sjunger på sista versen.
Har själv hellre en bekvämare och kanske något mindre säker väst som jag använder (i varje fall vid hoppning och uteritter),än en säker,men klumpig väst!

har alltid väst när jag rider:idea: .
min sitter tajt vid midjan, vilket inte är några problem. däremot är den lite för lång bak om man vill rida i dressyrsadeln, den slår i bakvalvet ibland. ska kika på en ny så småningom.

Jag beställde en kortare rygg på min eftersom jag mest fördriver min tid på hästryggen i just dressyrsadel. :idea:

Min väst känns hur bekväm som helst faktiskt. Och det är ändå Nivå III. Den är inte stenhård utan formar sig efter mig. Mycket nöjd! Såvida det löser sig med det här med midjan. :crazy:

Ska prova den på häst nästa vecka...

Vilken modell / märke är det du beställt???

mina säkerhets väster med nivå lll var hårta och små jobbiga i början, tills dom vart mjukare och började forma sig, och jag tycker det stämmer att dom blir mjuka o sköna när dom blir varma :)

Nu har jag beställt en ny Säkerhetsväst, som jag hoppas mkt på, det är en figussydd svart som har säkerhets nivå 7 känns bra att ha en så pass bra eftersom jag rider mkt unghäst, mkt i skogen och hoppar både barna och teräng. men det kosstade lite också... 3500.

Märke???

Jag trodde att nivå 3 var maxnivå på säkerhet???

Det är en Kefly Zippa Plus, tror jag. Kostade också en hel del så man vill ju gärna att den ska vara perfekt. Hoppas det ger med sig när jag har använt den en del...

håller med om att de här nya säkrare känns lite klumpiga ibland... finns det nån smidigare modell att köpa om man inte ska bestiga mount everest? men som ändå e säker:)?

Kefly Zippa helt klart, den är skönast av dem som finns på marknaden (enlig mig som har provat ett X antal stycken och köpt en Kefly Zippa)

Milou75 skrev:
Märke???

Jag trodde att nivå 3 var maxnivå på säkerhet???

nej det finns högre, ska ner och kolla på lappen, vad det var för märke, inget som jag dirket har hört tidigare. :D

Men du som har en Zippa. Är den måttbeställd?
Jag kan för mitt liv inte förstå att min inte ska passa då den har mina mått.
Testade lite i dag och när jag har den på mig och spänner den så mycket det går så kan jag ändå "lyfta" upp den. Den sitter mao INTE som den ska... Är det mina brösts fel månne??? :crazy: Kanske ska lägga pengarna på en bröstförminskning i stället. :angel: ;)
Ska ringa och fråga dem i morgon... igen. *suck*

Åh, vad bra att du köpt en!!!!!!!!!

Jag har en gammal, förmodligen inte alltförsäker väst när jag rider Birka.

Annars så är endast hjälm min livförsäkring.;)

Panikie skrev:
mina säkerhets väster med nivå lll var hårta och små jobbiga i början, tills dom vart mjukare och började forma sig, och jag tycker det stämmer att dom blir mjuka o sköna när dom blir varma :)

Nu har jag beställt en ny Säkerhetsväst, som jag hoppas mkt på, det är en figussydd svart som har säkerhets nivå 7 känns bra att ha en så pass bra eftersom jag rider mkt unghäst, mkt i skogen och hoppar både barna och teräng. men det kosstade lite också... 3500.

en tipperary eventer??

Liknande trådar

Utrustning Har precis införskaffat en ny väst, en Racesafe :love: Innan dess hade jag en Outlyne, som jag bokstavligen H A T A D E... Den satt...
Svar
17
· Visningar
2 559
Senast: lady_vip
·
Utrustning Eftersom jag häromdagen insett att både västen och hjälmen har väl många år på nacken så gjorde jag en raid i stadens ridsportsbutiker... 2
Svar
23
· Visningar
2 812
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har... 2
Svar
32
· Visningar
3 966
Senast: Salinero
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka