Säkerhetsvästar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Stall Mixen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 212
S

Stall Mixen

hej
har en dotter som hoppar och som nu blir tvingad till att använda säkerthetsväst...:( Inget fel i det, men västarna passar inte min tjej. Hon ligger mellan två storlekar så den som är för stor ger inte rätt skydd och den som är för liten skaver.. Hur gör man får man lov att sy om dem så att de passar eller är man inne och "tallar" på säkerheten... Någon som vet hur man ska göra.. Tacksam för svar...

Sv: Säkerhetsvästar

Min dotter hade samma problem, lång och smal så var det ingen som satt bra, trodde jag.. men det finns massor av modeller vilka har hon provat?

De billiga varianterna sitter oftast inte bra på någon, ofta får man ge en rejäl slant för att få en som sitter bra.

Att sy om eller på annat sätt ändra västen är inte att rekomendera, då är nog vitsen borta.

De finns endel västar som finns med lång och kort rygg, som går att ändra mycket i midjan, leta vidare, den optimala västen finns!

Leta leta leta. Åk till någon hästaffär där det finns ett stort utbud och bra hjälp att få.
Vissa västar kan man klippa av/ändra i längden så jag rekomenderar att ni väljer en sådan väst.

Jag ligger också mellan två (egentligen fler) storlekar eftersom jag är väldigt lång och smal, men jag lyckades ändå hitta en väst som sitter jättebra.

Men på vilket sätt blir det fel i storleken om västen skaver? :confused:
Det är ju längden som inte brukar stämma..

Har också provat igenom större delen av utbudet av säkerhetsvästar och bara hittat en enda modell som passar (och som inte stör min ridning), nämligen en väst med "sköldpaddsmönster", dvs. att paddingen är uppdelad i små "sköldar" som är ledade emellan. Skillnaden är som natt och dag jämfört med de andra västarna i hela stycken (som känns mer som en rustning), i alla fall för mig! Dessutom är det snörning i sidorna vilket gör storleken lätt att anpassa och den finns i två olika rygglängder. "Märkesvästen" (RS) är förstås ganska dyr, men har sett betydligt att det finns billigare kopior som säkert är ganska likvärdiga när det gäller passform och bekvämlighet. Så mitt tips är att prova en väst av den modellen och se om en sådan kanske kan passa?

men går den att ha under en tävlingskavaj utan att de ser konstigt ut??

Jag har den visserligen alltid utanpå (och har sällan kavaj de få gånger jag tävlar hoppning, är dressyrryttare egentligen), men eftersom det är den klart smidigaste och följsammaste väst jag provat så borde den fungera bättre än de tjocka, klumpiga västarna även under kavajen kan jag tycka. Men det är väl bara att prova och se. :)

okej!:D min väst börjar bli lite förliten nu!:( fast de e ju bara level 2 så jag skulle ändå inte kunna tävla i den nästa år!:(

:rofl: Tck alla ni som svarat och har haft åsikter... Vill först börja med att säga att vi har varit runt och tittat provat alla olika västar som är godkända för hoppning i alla prisklasser... Men nu har det äntligen gett resultat... Hittade en som var lite bättre än alla de andra och nu hoppar dottern som aldrig för... och äntligen är hon anmäld till sin första hopptävling för i år... Trodde ett tag att det inte skulle bli några tävlingar i hoppning i år... Men skam den som ger sig eller hur. Det bästa av allt var dock att västen inte alls var så dyr:bump: slapp att bli ruinerad även denna gång. Tack alla ni importörer som inte tar hutlöst betalt:d och det var förresten en sån "sköldpaddsväst" som någon av er rekomenderade, som dessutom hade rätt märkning i sig. :p puh... då var denna tävlingssäsong räddad.....

En liten fråga, vad blev det för väst? Vilken storlek? Längd på dotter? (Frågar en mamma som letar väst i vild förtvivlan till dottern...)

Racesafe :love:
Finns i massa storleksvarianter och iom de små uppbyggda plattorna + snörningen i sidan som går att justera är det lätt att anpassa västen så den sitter perfekt. Finns dessutom i många olika barn och vuxenstorlekar och "long"modeller om man behöver det :d
Absolut värd pengarna (kostar runt 2000:-)

Vad har du för säkerhetsväst? Racesafe? Känns rätt saftigt med 2500kr (behöver vuxenmodell och den kostar ju 500kr mer)

Just nu har jag en:
CRW® FLITE
- Godkänd enligt BETA nivå 3
- Kardborre i midja och på axlarna - enkelt att justera
- Avtagbart yttertyg - lätt att tvätta
- Ventilerad stoppning

Den är jätteskön tycker jag, men jag börjar fundera på en ny för den sitter inte optimalt... Den är lagom lång men kardborre"flikarna" på magen går omlott så det är mycket av kardborren som hänger i luften och inte hjälper till att hålla fast den. Jag har iofs både ramlat av och gått omkull med den X antal gånger och den har onekligen räddat mig från värre skador än blåmärken och stukade ledband. Men jag vill ha en som sitter optimalt! (Jag behöver inte tävla/träna med väst - men jag vill!)

kl

Jag tänkte på Dan rider västarna. Det är många som har köpt dem nu när det är tvång på säkerhetsväst. Men de är väl inte godkända i level 3? För i så fall får de ju inte användas nästa år..

kl

Jag tänkte på Dan rider västarna. Det är många som har köpt dem nu när det är tvång på säkerhetsväst. Men de är väl inte godkända i level 3? För i så fall får de ju inte användas nästa år..

Jo det är dom:)

Racesafe!:love: The one and only.
Helt klart den bästa västen, värd sina pengar.

Dan rider? aldrig hört talas om... ngn som kan länka till typ web-butik som har så jag får se hur de ser ut och beskrivningen? :)

Liknande trådar

Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
885
Senast: iNHALE
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: Takire
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna... 2
Svar
31
· Visningar
4 506
Senast: JennyLz
·
Utrustning Hej! Jag är på jakt efter säkerhetsvästar till mina barn, och har letat igenom gamla trådar på ämnet men förstått av dessa att utbudet...
Svar
6
· Visningar
1 150
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka