Saknar tårkanaler

Pangare

Trådstartare
Känner någon till något om hundar som saknar tårkanaler.

En bekant har köpt en Cavaljer King Ch. spanniel. Den hade så fuktiga ögon så den undersöktes och befanns vara utan tårkanaler.

Har aldrig hört talas om detta förut. Är det något som bara förekommer hos vissa raser eller är detta ett unikum.

Om det förekommer går det göra något åt eländet?

Sv: Saknar tårkanaler

Att sakna tårkanaler låter skumt, tycker jag. Jag har en väninna som har tibetansk spaniel. De "gråter" alltid, stora tårar rinner ned för kinderna - men det beror på igentäpta tårkanaler, enligt ägaren.

Jag vet inte om hon har rätt, men ögonen är alltid glansiga av mycket vätska, som till sist rinner ned.

Ja, har varit med om det en gång. Det var en golden som skulle få tårkanalerna spolade, men det fanns helt enkelt inga!
Så det förekommer, men jag tror inte det är så vanligt.

Fick precis reda på att min farmors cavalier på 6 månader, att den ej har tårkanaler...

men är inte det en vanlig defekt på cavalieren?? ögonfel övht....jag har en bekant vars cavaliers öga trilladr UR när den lekte med en annan hund :crazy: ögonen sitter ju så "långt ut " i ögonhålan...
sen brukar dom väl ha hjärtproblem också..

*martha..pessimisten :D *

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 621
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 360
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 234
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 125
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka