Sällskap till hästen?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare millansnillan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 646
M

millansnillan

Hur tycker ni det ska vara med sällskap till hästen?
Duger ett marsvin i en bur brevid boxen eller ska en häst ha minst 20 hagmedlemmar för att vara lycklig?
Ska hästen ha sällskap både i stall och hage eller räcker hage eller stall?
Ska sällskapet vara en häst så lika den andre som möjligt eller ska det vara en get eller liknande?

Skulle vara kul om alla skrev sina teorier om sällskap åt hästar :)

Jag tycker att hästar ska ha sällskap av andra hästar i båda stall och i hagen, så vidare det inteär en hingst som inte kan gå med vallacker eller så!

Hästar talar hästars språk och måste läras ig detta tillsammans med andra hästar!!

Har lite olika erfarneheter angående detta...

Min (vår familjs) första häst hade vi helt själv utan sällskap, eller jo vi hade får och kor men inget hästsällskap. Han funkade bra själv, men blev jätteglad när han träffade andra hästar så när en granne skaffade 2 hästar fick han gå ihop med dom ibland på helgerna, och det funkade bra. (Grannen bodde ett par kilometer bort så jag fick rida dit honom, och de hade ingen mer stallplats heller...)

Min nuvarande häst fick gå själv i hagen de första månaderna jag hade henne, och hon vantrivdes att gå själv i hagen även om hon kunde se alla de andra hästarna. Hon blev stressad när jag red ut och hon såg andra hästar och var överhuvudtaget mer orolig. Nu har jag flyttat henne till ett annat stall där hon går ihop med 2 andra hästar och hon är som en annan häst nu!

Så jag tror det är helt individuellt hur de funkar att ha själva, men jag tror inte att nån häst mår bra av att gå helt själv i längden. De är ju trots allt flockdjur....

// :bump:

Jag skulle aldrig bara ha en häst helt själv. Det ska vara en häst som sällskap, eller varför inte en helt underbar shettis.. :love: En get eller kanin eller så tycker jag inte. Så minst en hästkompis i stallet och mins en hästkompis ute helst i samma hage men i en närliggande hage också ok. Men sen så beror det ju på hästen, det finns ju hästar som trivs bättre utan hästsällskap..

Mitt förra sto HATADE andra hästar.

Hon ville vara själv. då trivdes hon bäst.Vi försökte med massor med hästar men det gick inte...

Så vi byggde en mysig utebox åt henne med en mega hage där hon fick gå ensam. Hon trivdes bäst i den del av hagen där hon inte såg någon av dom andra 14 hästarna som fanns på gården.

När hon flyttade så fick hon sällskap av en minigris. dom två blev bästisar. Men hon vill fortfarande inte veta av andra hästar.

Jag anser att en häst behöver sällskap av en artfrände. Alla hästar är förstås olika, men min häst skulle bli alldeles tokig om hon inte visste att det fanns andra hästar i närheten.

Jag anser att hästar ska ha HÄST sällskap. Dock räcker det - såvida de är kompisar - med en annan häst.

Jag har haft hästar själv under åren, och de har inte mått dåligt av det MEN de har mått ännu bättre MED sällskap.

Så, jag tycker de ska ha HÄSTsällskap. Men det räcker med en annan häst bara de är kompisar, och spelar ingen roll om det är en shire eller en shettis, bara de trivs ihop.

Jag har två dvärggetter som sällskap åt mina hästar. De är jättebra sällskap! Jag är borta med den ena hästen i flera timmar och det funkar bra. Getterna är också väldigt nyfikna och undersöker allt vilket har en lugnande inverkan på hästarna. Fast bockarna måste man kastrera annars blir de för stökiga.

Jag har två dvärggetter som sällskap åt mina hästar. De är jättebra sällskap! Jag är borta med den ena hästen i flera timmar och det funkar bra.

Fast att man åker bort med en häst flera timmar/en dag är ju inte riktigt samma sak som att de går själva hela tiden. Mina är själv om den ena åker bort, utan sällskap, och det är okej. Men därmed inte sagt att jag skulle ha dem själva eller med bara getsällskap t ex permanent?

jag skulle inte ha ett marsvin, för dom kan vara så griniga och inte särskilt sociala.. men kaniner är det många dom har ! det sägs att ästarna blir lugna av kaniner i boxen. det har jag själv provat på och min kanin kunde gå lös i boxen också, hon gick bakom hästens bakben och satt i höet. men hästen gjorde ingenting, fast hon knuffade iväg henne från höt ;P det var hennes . fast jag tycker att de borde ha sällskap av ngn annan häst också.. i hagen och så, skulle det ju bli himla tråkit ! fast kanin är kul att ha i boxen. särskilt för de som har så tråkit att de sväljer luft.. men man ska ha en bur tex i hörnet. annars- om hästen är för närgången kan vissa kaniner attackera och riva/ bita den i ansiktet ! och sedan finna det vissa hästar som slår mot kaniner också. det var mitt förslag ! :) p.s getter verkar shysst också ! d.s

Mitt sto har lite specifika krav. Det får inte vara för många hästar och inte för få! Hon trivs bäst när hon står i ett ganska litet stall med typ 5-6 kompisar. Hon är inte alls nöjd när hon bara har en kompis och hon trivs inte alls i jättestora stall.

Min granne har en shettis och ett får som gått tillsammans i många år och dom verkar trivas alldeles ypperligt med varandra! Går alltid sida vid sida! Mitt sto hade aldrig trivts med det..... :(

Vissa hästar klarar sig bättre utan sällskap än vad andra gör, men jag skulle aldrig vilja ha en häst ensam då de ju trots allt är flockdjur. Och helst så ska sällskapet utgöras av en annan/flera andra häst/-ar. Har inte hört så mkt om åsnor, men de borde väl passa lika bra som andra hästar?! :confused:
Har inga egna erfarenheter av hur t.ex. får eller getter är som sällskap, men har hört från flera håll att de är bra reserver ifall annat hästsällskap inte är möjligt att ordna.
Har också hört att kaniner kan vara bra sällskap att ha i boxen tillsammans med hästen, men den stora nackdelen med det är att kaninen förr eller senare riskerar att bli trampad. :crazy:

Men, som sagt var, så tycker jag absolut att man ska göra sitt bästa för att fixa annat hästsällskap till sin pålle. :D

Tycker det är riktigt intressant att läsa vad andra tycker sällskap åt hästar.
Fortsätt att skriva jag fortsätter att läsa :p

Har hört (och sett) att går det två hästar i hagen som alltid är tillsammans kan de bli så beroende av varandra att de inte kan lämna varandra ens för ett par minuter. Vad tycker ni om det?

Har ni några favoritsällskapsdjur till hästen förrutom en annan häst?

Tja, man behöver ju inte gå mot extremerna åt något håll... Det finns väl mellanlägen mellan ett marsvin o 20 flockmedlemmar...

Allvarligt talat, om alternativet är marsvin eller get och inte hästkompis/ar, är det inte bättre att hysa in hästen i ett större stall där den får polare på köpet?

Har läst igenom tråden, och visst finns det undantagshästar som mår bäst utan sällskap, men de är FÅ! Hästen är ett flockdjur och ska ha minst en hästkompis. Om man däremot låter en häst gå ensam i en hage av någon anledning (skada eller att kopisen rids) eller stå ensam en stund i stallet är ju en annan femma. Då är den ju bara kompislös temporärt. Alla hästar funkar dock inte ensamma i hage.

Jag tycker att en häst ska ha minst en häst vid sin sida, både ute och inne. Själv vill jag att det ska finnas allra minst två hästkompisar där jag har min häst. tror att de trivs bäst om de är många.

Jag tog det extrema för att folk skulle tänka på vad man kunde välja mellan att ta det imellan är ju såklart för många. Inte många skaffar väll häst och har 20 hästkompisar eller ett litet marsvin? Jag menade inte att dte var dte enda valet :smirk:

Och enda anledningen till att jag gjorde den här tråden är att jag är intresserad av vad andra tycker. Jag ska inte skaffa häst än på ett tag och ska jag det väljer jag väll inte mellan 20 hästkompisar eller ett marsvin :smirk:

Själv tycker jag att alla hästar som trivs med det ska ha en hästkompis att vara med.

Själv tycker jag att alla hästar som trivs med det ska ha en hästkompis att vara med.

Vilket lär vara i princip 99,9 % av alla hästar, då ju hästen är ett utpräglat flockdjur.

Vad det gäller att två hästar som alltid går tillsammans blir beroende av varandra, så får man helt enkelt se till att det inte blir så genom att redan ifrån början ta isär dem stundtals (t ex den ena rida, den andra stannar hemma). En stund i taget ensamma ska de klara. Det är ju en enorm skillnad att vara ensam häst i en timme (eller kanske t o m en dag eller två, om kompisen ska tävla eller åka till doktorn e d).

Sedan finns det hästar som inte bryr sig ett smack om att vara ensamma i stallet/hagen, medan andra klättrar på väggarna. En av mina hästar är sådan; när jag skulle ha bara henne o en till i ett stall fixade hon inte ens att vara ensam när den andra reds. Jobbigt! Dock svårt att förändra beteendet på en 13- åring. Däremot är det inga som helst problem att rida henne ensam eller att åka transport själv.Jag löste det med att låna en shettis, så att de blev tre.

Åsnor är inte bra för de bär på lungmask (utan att själv må dåligt) och kan smitta hästar.

Måste också få poängtera att att jag tror det är stor skillnad på marvin och getter. Min ena häst går gärna med bara getterna som sällskap. Den andra funkar dock inte själv, men det är för att han är hingstig och hela tiden måste ha koll på min andra häst (sto).

Jag vet en tävlingshäst som vägrade åka på tävling om inte geten fick följa med också.

Jag har inackorderingar i mitt stall och dessutom höns som ofta springer in i stallet, även om de ska vara i sitt höns´hus. Iallafall så kom det en ny äldre halvblodsdam (24 år) och hon blev livrädd för hönsen, stod och frustade och busade så fort de kom i närheten.

En dag när jag kom ut för att ge frukost, så hittar jag den stora tuppen (70 cm hög och ganska ful) sittandes på boxkanten till damen, och hon med huvudet brevid som ingenting. Där stod de och umgicks som världens polare. Nu har damen ifråga ändrat uppfattning helt, hon gillar hönsen skarpt och skulle de gå in i boxen till hennes så tycker hon det är mys

Tycker en häst ska ha sällskap av häst. Den behöver en flock och även om flocken är liten trivs hästen. Men jag tror aldrig en get eller kanin kan ersätta en häst på den fronten. Det är ju logiskt tänkande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 142
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 836
Senast: 13579vas
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 945
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka