Sambon vägrar skaffa hund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Givetvis är vad som stör olika för olika personer annars hade olika vanor och hobbies aldrig varit ett problem. Problemet och fördelen med levande djur är att de är familjemedlemmar man behöver förhålla sig till, som man förmodligen får någon form av känslor till, varelser att respekterar och när det riktigt krisar hjälpa till med. Varelser som har sin egen vilja och ibland inte beter sig som önskat och väntat och inte är accepterade fullt ut i samhället utan portförbjudna på många ställen. Som familj måste alla vara beredda att navigera runt det för att fungera som en familj.


De går inte att låsa in hunden en skrubb eller dra ur strömsladden för att den som har huvudansvaret varit med om en bilolycka (eller någon av de tråkigheter som kan drabba en människa under hundens livstid), kommer hem långt efter planerat eller om hunden skäller när matte är och handlar och behöver tystas/lugnas. Den kan behöva vård som oavsett vad man bestämt tär på familjens ekonomi, det kan påverka sambon direkt och indirekt, det går inte att stänga av och spara ihop pengarna so med datorn. Vi kan inte heller utgå från att @ChillyQ s sambo är ett monster som vägrar ge ett handtag med hunden när det är Kris, inte för hundens skull utanför att han älskar Chilly, och då är det oftast tid eller pengar som behövs.
Detta verkar vara väldigt svårt att greppa i tråden. Att oavsett vad TS säger kan hennes sambo känna sig låst och bunden av alla de saker du rabblar upp här. Alla tänk om liksom, just eftersom det är en hund som kommer vara i hans hem.
 
Jag uppfattar det som du menar att jag medvetet ljuger, förvränger vad som skrivs. Och nej jag har inte kallat mig själv för lögnare, där har du också fel. Någon ursäkt bryr jag mig inte om.. Och nu är du direkt otrevlig

Jag vet inte om jag kan hitta inlägget, som jag skrev jag orkar inte leta. Tråden är för lång.
Men igen.
Tråden handlar inte om dig eller vad du tycker.
Liksom inte alls.
Varför får inte den här personen ha sin åsikt?!
 
Allmänt intressant ändå att TS sambos känslor (som vi knappt fått reda på) kring hund är så mycket viktigare än ts känslor. Där gissas det och försvaras friskt.
Det är inte ett enda dugg viktigare- men man skaffar inte en levande varelse in i ett gemensamt hem när den andra parten sagt nej. Då sätter man sig ner och säger "Jag kan inte leva utan hund så jag tänker skaffa hund. Antingen är du kvar som sambo med mig, när jag har hunden, eller så är vi särbo, men mitt liv är inte komplett utan hund, men det är ditt val och jag ser gärna att du stannar". Så gör man. OAVSETT att han inte har sagt något si och så många år eller att han inte går att diskutera med eller att han löst sig. Det är gammalt och behövs inte tjafsas om NU.

För att en beter sig korkat behöver inte två beter sig så.
 
Vad menar du med att jag utgår från värsta tänkbara scenario? Är det verkligen värsta tänkbara scenario, det är ju inte så att jag skriver om dödsfall och ständiga bekymmer utan mest att livet inträffar då och då. Hrlt normsla saker som en hög veterinärräkning, läkarbesök och teater

Det är väl snarast höjden av optimism att tro att man undet hundens livstid kanske 8-15 år inte råkar ut för något alls som gör att ens sambo behöver rycka in, aldrig kommer sent, inga dyra veterinärräkningar. Inget besök på någon plats hundrn intecär välkommen (läkare tillvexempel). Och en hund som aldrig under många år sätter sig på fel plats eller vill ha uppmärksamhet av sambon.

En singel har inte en sambo som kan hjälpa till om det skiter sig och är mycket mer sårbar. Hundar har i värsta fall dött för att ingen insett att matte/husse inte kan ta hand om dem eller skaffa hjälp. Det jag skriver om är dock mer om att om sambon finns och kan hjälpa till denne hellre gör det än att djuret far illa, och kan styra upp och supporta ekonmiskt om det skiter sig.

Jag skriver också mer generellt än just om TS, vilket du också verkar göra. Ingen av oss vet så värst mycket om henne.
[/QUOTE]
För att inte tala om kisspölar och skithögar han komemr behöva vara delaktig och ta hand om. Och barnen man förlitar sig på... egen erfarenhet- det är roligt i början....
 
Det är inte ett enda dugg viktigare- men man skaffar inte en levande varelse in i ett gemensamt hem när den andra parten sagt nej. Då sätter man sig ner och säger "Jag kan inte leva utan hund så jag tänker skaffa hund. Antingen är du kvar som sambo med mig, när jag har hunden, eller så är vi särbo, men mitt liv är inte komplett utan hund, men det är ditt val och jag ser gärna att du stannar". Så gör man. OAVSETT att han inte har sagt något si och så många år eller att han inte går att diskutera med eller att han löst sig. Det är gammalt och behövs inte tjafsas om NU.

För att en beter sig korkat behöver inte två beter sig så.
Jag hade kunnat skaffa ett djur ändå sålänge sambon inte är elak mot djuret eller har andra problem som påverkar miljön hemma.
Hade struntat fullständigt i om min sambo ignorerar mina djur eller vägrat lyfta ett finger för dom :)
 
Det är inte ett enda dugg viktigare- men man skaffar inte en levande varelse in i ett gemensamt hem när den andra parten sagt nej. Då sätter man sig ner och säger "Jag kan inte leva utan hund så jag tänker skaffa hund. Antingen är du kvar som sambo med mig, när jag har hunden, eller så är vi särbo, men mitt liv är inte komplett utan hund, men det är ditt val och jag ser gärna att du stannar". Så gör man. OAVSETT att han inte har sagt något si och så många år eller att han inte går att diskutera med eller att han löst sig. Det är gammalt och behövs inte tjafsas om NU.

För att en beter sig korkat behöver inte två beter sig så.

Jag har inte sagt emot att de behöver prata? Varifrån får du det?

Jag hade dock absolut tagit upp med min sambo om varför denna inte nämnt något under alla år att denna INTE tänkt låta mig uppfylla min dröm jag haft sen innan jag träffade honom.
 
Lobelia: Vad menar du med att jag utgår från värsta tänkbara scenario? Är det verkligen värsta tänkbara scenario, det är ju inte så att jag skriver om dödsfall och ständiga bekymmer utan mest att livet inträffar då och då. Hrlt normsla saker som en hög veterinärräkning, läkarbesök och teater

Det är väl snarast höjden av optimism att tro att man undet hundens livstid kanske 8-15 år inte råkar ut för något alls som gör att ens sambo behöver rycka in, aldrig kommer sent, inga dyra veterinärräkningar. Inget besök på någon plats hundrn intecär välkommen (läkare tillvexempel). Och en hund som aldrig under många år sätter sig på fel plats eller vill ha uppmärksamhet av sambon.

En singel har inte en sambo som kan hjälpa till om det skiter sig och är mycket mer sårbar. Hundar har i värsta fall dött för att ingen insett att matte/husse inte kan ta hand om dem eller skaffa hjälp. Det jag skriver om är dock mer om att om sambon finns och kan hjälpa till denne hellre gör det än att djuret far illa, och kan styra upp och supporta ekonmiskt om det skiter sig.

Jag skriver också mer generellt än just om TS, vilket du också verkar göra. Ingen av oss vet så värst mycket om henne.


Att hamna i en olycka så man inte kan ta hand om hunden under en längre period är ett rätt extremt scenario ja. Har aldrig under 20 år med häst (och hund) varit med om det varken själv eller i familjen. Ska man undvika att skaffa barn och djur för att man kan bli sjuk och hamna i olyckor så kan ingen skaffa det.

Missade att ts är intresserad av att gå på teater och annat där hunden inte är välkommen så ofta att det blir ett problem. Var står det?

Men läkarbesök och liknande. Jag vet faktiskt inte om du skämtar men tror du inte folk som har hund går till läkaren med sina barn? Hundar kan vara ensamma ibland. Och det finns hundvakt.

Det låter lite som att du inte tycker att någon ska skaffa hund? Jag förstår ärligt talat inte riktigt vart du vill komma? Får någon skaffa djur eller ska vi alla tänka att veterinär kan bli så dyrt att vi behöver ta bort djuret, man kan inte åka på läkarbesök och vi kan bli sjuka så vi behöver hjälp?

Du vet om att TS har barn eller?



Det är lite lättare om du läser vad jag skriver ;) Det handlar för mig inte om hund. Återigen. Jag hade tyckt att sambon varit lika dum som sagt nej till spelande om ts hade haft det som intresse, pratat om i flera år och berättat att de kommer börja spela igen innan de ens blev sambos.

Jag spelar inte, så du kan inte skylla på att jag är färgad av det intresset :)



Som du inte vet utan bara spekulerar i. Däremot vet vi om att TS berättat för sambon i flera år att hon tänker skaffa hund när barnen blir äldre och han valde ändå att bli sambo.
[/QUOTE]
Vad har TS barn med saken att göra? Vad spelar det för roll att hon har barn? Bara för att man har barn så är hund ok?
 
Vad menar du med att jag utgår från värsta tänkbara scenario? Är det verkligen värsta tänkbara scenario, det är ju inte så att jag skriver om dödsfall och ständiga bekymmer utan mest att livet inträffar då och då. Hrlt normsla saker som en hög veterinärräkning, läkarbesök och teater

Det är väl snarast höjden av optimism att tro att man undet hundens livstid kanske 8-15 år inte råkar ut för något alls som gör att ens sambo behöver rycka in, aldrig kommer sent, inga dyra veterinärräkningar. Inget besök på någon plats hundrn intecär välkommen (läkare tillvexempel). Och en hund som aldrig under många år sätter sig på fel plats eller vill ha uppmärksamhet av sambon.

En singel har inte en sambo som kan hjälpa till om det skiter sig och är mycket mer sårbar. Hundar har i värsta fall dött för att ingen insett att matte/husse inte kan ta hand om dem eller skaffa hjälp. Det jag skriver om är dock mer om att om sambon finns och kan hjälpa till denne hellre gör det än att djuret far illa, och kan styra upp och supporta ekonmiskt om det skiter sig.

Jag skriver också mer generellt än just om TS, vilket du också verkar göra. Ingen av oss vet så värst mycket om henne.
För att inte tala om kisspölar och skithögar han komemr behöva vara delaktig och ta hand om. Och barnen man förlitar sig på... egen erfarenhet- det är roligt i början....
[/QUOTE]
Ja chihuahuavalpar gör ju enorma pölar och högar 😅
 
Att hamna i en olycka så man inte kan ta hand om hunden under en längre period är ett rätt extremt scenario ja. Har aldrig under 20 år med häst (och hund) varit med om det varken själv eller i familjen. Ska man undvika att skaffa barn och djur för att man kan bli sjuk och hamna i olyckor så kan ingen skaffa det.

Missade att ts är intresserad av att gå på teater och annat där hunden inte är välkommen så ofta att det blir ett problem. Var står det?

Men läkarbesök och liknande. Jag vet faktiskt inte om du skämtar men tror du inte folk som har hund går till läkaren med sina barn? Hundar kan vara ensamma ibland. Och det finns hundvakt.

Det låter lite som att du inte tycker att någon ska skaffa hund? Jag förstår ärligt talat inte riktigt vart du vill komma? Får någon skaffa djur eller ska vi alla tänka att veterinär kan bli så dyrt att vi behöver ta bort djuret, man kan inte åka på läkarbesök och vi kan bli sjuka så vi behöver hjälp?

Du vet om att TS har barn eller?



Det är lite lättare om du läser vad jag skriver ;) Det handlar för mig inte om hund. Återigen. Jag hade tyckt att sambon varit lika dum som sagt nej till spelande om ts hade haft det som intresse, pratat om i flera år och berättat att de kommer börja spela igen innan de ens blev sambos.

Jag spelar inte, så du kan inte skylla på att jag är färgad av det intresset :)



Som du inte vet utan bara spekulerar i. Däremot vet vi om att TS berättat för sambon i flera år att hon tänker skaffa hund när barnen blir äldre och han valde ändå att bli sambo.
Vad har TS barn med saken att göra? Vad spelar det för roll att hon har barn? Bara för att man har barn så är hund ok?
[/QUOTE]
Barn är så mycket jobbigare och mer krävande på alla de sätt så finns redan barn i hushållet att ta hänsyn till kommer knappast en hund göra att vardagen blir påverkad.
 
Jag har inte sagt emot att de behöver prata? Varifrån får du det?

Jag hade dock absolut tagit upp med min sambo om varför denna inte nämnt något under alla år att denna INTE tänkt låta mig uppfylla min dröm jag haft sen innan jag träffade honom.
Spelar det någon roll alls nu som situationen ens är?!
Han kanske inte ens har något vettigt svar, och oavsett svar ger det ingen lösning på problemet.
 
Barn är så mycket jobbigare och mer krävande på alla de sätt så finns redan barn i hushållet att ta hänsyn till kommer knappast en hund göra att vardagen blir påverkad.
Eller så lägger det på ytterligare börda så att det tippar över kanten till vad som är trevligt att leva med.
Barnen är bara TS så sambon lever redan med sådant som han inte har valt själv av kärlek till TS.

Barn + hund = mera problem än bara barn
 
@Enya för att klarar man av att vara ensamstående förälder i flera år och redan är låst där så kommer en efterlängtad sällskapshund knappast vara något större problem att sköta.
Eller hur jag förstår verkligen inte hur man kan tro att en liten hund ska påverka en vardag där det redan finns flera barn att ta hänsyn till.
Det hade jag inte kunnat göra mot en person jag påstår mig älskar.
Vi behöver vi inte fråga varandra om lov det är inte som att han skulle fråga mig om lov att köpa en ny dator eller cykel jag är inte hans mamma.

Känner att jag är så glad att ha en sambo som inte ser problem där det inte finns några problem.
 
För att inte tala om kisspölar och skithögar han komemr behöva vara delaktig och ta hand om. Och barnen man förlitar sig på... egen erfarenhet- det är roligt i början....
Ja chihuahuavalpar gör ju enorma pölar och högar 😅
[/QUOTE]
Storleken har ingen som helst betydelse när den har pissat och skitit inne, lovar. Det är själva grejen ATT den har gjort det, ATT han måste fixa det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 993
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 575
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 360
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp