Samma ord till mycket

imse_vimse

Trådstartare
Kan man ha samma ord till flera olika kommandon? Tex att "stanna" betyder både ligg/sitt kvar och att hunden ska stanna när den springer mot/från föraren?

Sv: Samma ord till mycket

Hur har du tänkt att hunden ska veta vad den ska göra just då?

Det finns olika typer av inlärning, en av de vanligaste böckerna på allmänlydnadskurerna ute i klubbarna är den skriven av Inki Sjösten. Hon är helt insnöad på ordförståelse. Då går det absolut inte att använda samma ord till två saker.

Själv tycker jag att vårt språk i mångt och mycket är ganska ovesäntligt, hundar har mycket lättare för kropsspårk. Det går bra och träna hund och hålla käft.

Jag använder "stanna" när hunden ska stanna kvar. Vid ställande säger jag "stå", kort och snärtigt (som jag hoppas att hundens ställande blir:D).

Kan man ha samma ord till flera olika kommandon? Tex att "stanna" betyder både ligg/sitt kvar och att hunden ska stanna när den springer mot/från föraren?

Jag tycker det. Stanna generellt för min hund innebär stå/sitt/ligg kvar på ett ställe. Och hon ser på mitt kroppspråk vad jag menar.

De som inte tycker om det bör tänka på att "Nej" är ett sådant ord som har flera betydelser. Det innebär "avbryt vad du håller på med" och kan handla om att hunden ska inte hoppa upp för soffan, ska inte springa iväg när den blivit tillsagd att stanna, att den inte ska ta leksaken på golvet, att den inte ska irritera katten osv osv. och det är ju ett fullt accepterat ord att använda till sin hund enligt de flesta.

Hundar är smarta och i alla fall mina förstår vad jag menar även om jag använder samma ord i olika situationer!

Ex. kombinationerna sitt-stanna, ligg-stanna eller bara stanna.

På lydnadsplanen använder jag - som många andra - "stå" vid ställande under gång.

Vi som förare har så många visuella signaler som hundarna lär sej, så vad vi säger med munnen är bara en del av allt det hunden läser in i vår kommunikation.

/Swat

Ja, jag använder i alla fall stanna på det sättet (alltså i både betydelsen stanna kvar och sluta gå/springa) och det har aldrig lett till någon förvirring. Däremot är det kanske viktigare att skilja på vardagskommandon och tränings-/tävlingskommandon?

Ja, så gör vi och det blir aldrig begreppsförvirring. Tonfallet och kroppsspråket är ju olika beroende på vad ordet betyder just då.

Ja, jag använder i alla fall stanna på det sättet (alltså i både betydelsen stanna kvar och sluta gå/springa) och det har aldrig lett till någon förvirring. Däremot är det kanske viktigare att skilja på vardagskommandon och tränings-/tävlingskommandon?

Samma här, dock har vi inte börjat träna in ställande under gång än så där kanske det snarare blir stå.
Men sitt- stanna och när han ska stå still när han går lös.

En annan tanke är ju att du inte behöver "stanna" överhuvudtaget, jag tycker att det är enbart en förarförsäkran. Du har redan sagt sitt, sittet gäller tills annat kommando anges.

Har du ett osäkert sitt som inte gäller i alla väder så förstår inte jag varför man ska skruva dit ytterligare ett kommando istället för att kvalitetssäkra sittet. Vilket dessutom borde vara enklare.

Har du ett osäkert sitt som inte gäller i alla väder så förstår inte jag varför man ska skruva dit ytterligare ett kommando istället för att kvalitetssäkra sittet. Vilket dessutom borde vara enklare.

Jag lägger till ett "kvar" på ett sitt som gäller "tills nytt kommando ges" just eftersom jag VET att jag är slarvig med bara sitt/ligg. Har jag däremot sagt "kvar" så är skärper jag till mig och är konsekvent = det sitter.

Dålig karaktär? -Antagligen, med det funkar för oss;)

En annan tanke är ju att du inte behöver "stanna" överhuvudtaget, jag tycker att det är enbart en förarförsäkran. Du har redan sagt sitt, sittet gäller tills annat kommando anges.

Fast det är ju inte alltid man har gett något annat kommando innan man säger stanna i bemärkelsen stanna kvar. Jag kan t.ex. vara ute med min hund på gårdsplanen och göra inget särskilt när jag kommer på att jag måste gå in och hämta något lite snabbt. Då säger jag bara stanna och sen får hunden sitta/ligga/stå som han känner för, så länge han bara inte flyttar på sig.

Ja jag tror hundar sorterar.

Använder själv stanna både i läggande under gång (dumrutan) samt om dom ska stanna kvar (eller vänta beroende i vilken situation) För att göra saken ännu krångligare så kan jag även använda Sitt/ligg kvar samt stanna (vid sitt /ligg kvar) men oftast så blir det nog STANNA KVAR

Använder däremot olika kommandon för samma sak beroende på vad dom ska göra. Ligg när dom ska lägga sej vid sidan. Men om det är läggande under gång (dumrutan ) så är det NER. Likadant vid inkallning med stå ligg. Där har jag förut sagt ligg men det funkade sällan så efter vinteruppehållet nu så har jag testas med NER o det verkar fungera.

Undra om någon förstår fattar knappt själv när jag läser. :eek:Men huvudsaken är ju att hundarna gör det

ja stanna är just stanna oavsett om det handlar om stanna kvar eller stanna om han springer i förväg eller kommer mot oss. Inga bekymmer för oss.

Fast det är ju inte alltid man har gett något annat kommando innan man säger stanna i bemärkelsen stanna kvar. Jag kan t.ex. vara ute med min hund på gårdsplanen och göra inget särskilt när jag kommer på att jag måste gå in och hämta något lite snabbt. Då säger jag bara stanna och sen får hunden sitta/ligga/stå som han känner för, så länge han bara inte flyttar på sig.

Jag tänkte närmast på en apellplansklassiker "Sitt, stanna kvar" Går bort för att kalla in.

Många av oss som tävlar har ju detta "stanna"-tillägg som en förstärkning när hunden inte kommer få lämna platsen själv utan kommer avhämtas.

Dvs "ligg-stanna kvar" - föraren utgår = hunden kommer inte kallas in utan kommer ligga tills föraren återkommer.

Eller "ligg" - föraren utgår = hunden kommer kallas in från denna position.

Onödigt eller ej?

Lika onödigt som att alltid börja fotgående med vänster ben, alltid placera ryggsäcken med favvoleksaken utanför bilen när man går till tävlingsplanen osv.

/Swat

När man gör läggande under gång förstärker man det ju aldrig. Men det är lätt att man gör det vid platsliggning (ligg-stanna). Undra om det är hundarna eller vi som är förvirrade :angel:

Vi använder alla möjliga kommandon till vår hund och det funkar utmärkt. Stanna påminner ju om hur nej fungerar, alltså stanna var han än är. Om jag satt sitt-stanna ska han sitta kvar om jag går, om jag ropar stanna på en promenad ska han stanna tills jag ger klartecken att han får gå.

Vi använder endel handgester också och där är det ju mer utmejslat. T.ex. kan han stanna, sitt, ligg, spela död och snurra runt (piruette) med handsignaler. Så även där kan han lyssna på olika signaler som betyder samma sak (ordet sitt eller handgesten för sitt).

Hit och här är två andra ord som är snarlika i både sitt ljud och sin betydelse. Hit betyder 'kom hit' om han går för långt bort på en promenad. Här betyder 'gå här, nära mig'. Inte riktigt gå fot, men inte heller springa iväg. Det förstår han alldeles ypperligt.

Vi håller på o lär in så när vi ber hunden göra något så ska den sen vänta på varsågod. T.ex vi ber honom lägga sig så ska han ligga kvar tills han får ett frihetskommando som är "varsågod". Stanna blir då i vårt fall att han står kvar där han ska stå, t.ex han ska stanna och vänta på varsågod för att få komma ut genom ytterdörren.

Sen när det är befäst så ska vi börja med teckenspråk :banana:

Haha jag är ibland sjukt förvirrad när det gäller kommandon.

"Stanna eh jag menar sitt äh KOM menar jag förstås" låter det ibland ute i skogen :o

Tycker teckenspråk är jätteenkelt, min hund lyssnar nästan bättre på det. Det svåra är ju när man inte har ögonkontakt bara.

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 479
Senast: ufot
·
Övr. Hund I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 059
Senast: sidensvans
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
975
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka