imse_vimse
Trådstartare
Kan man ha samma ord till flera olika kommandon? Tex att "stanna" betyder både ligg/sitt kvar och att hunden ska stanna när den springer mot/från föraren?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan man ha samma ord till flera olika kommandon? Tex att "stanna" betyder både ligg/sitt kvar och att hunden ska stanna när den springer mot/från föraren?
Ja, så gör vi och det blir aldrig begreppsförvirring. Tonfallet och kroppsspråket är ju olika beroende på vad ordet betyder just då.Kan man ha samma ord till flera olika kommandon? Tex att "stanna" betyder både ligg/sitt kvar och att hunden ska stanna när den springer mot/från föraren?
Ja, jag använder i alla fall stanna på det sättet (alltså i både betydelsen stanna kvar och sluta gå/springa) och det har aldrig lett till någon förvirring. Däremot är det kanske viktigare att skilja på vardagskommandon och tränings-/tävlingskommandon?
Har du ett osäkert sitt som inte gäller i alla väder så förstår inte jag varför man ska skruva dit ytterligare ett kommando istället för att kvalitetssäkra sittet. Vilket dessutom borde vara enklare.
En annan tanke är ju att du inte behöver "stanna" överhuvudtaget, jag tycker att det är enbart en förarförsäkran. Du har redan sagt sitt, sittet gäller tills annat kommando anges.
Fast det är ju inte alltid man har gett något annat kommando innan man säger stanna i bemärkelsen stanna kvar. Jag kan t.ex. vara ute med min hund på gårdsplanen och göra inget särskilt när jag kommer på att jag måste gå in och hämta något lite snabbt. Då säger jag bara stanna och sen får hunden sitta/ligga/stå som han känner för, så länge han bara inte flyttar på sig.