Samma sadel på 2 hästar?

Yttik

Trådstartare
Står och jämnför min 2 åring och 4 åring. Båda är ungefär lika vida. Dessutom lika höga (stor tvååring och fyraåring växer saktare) 4 åringen lite mer musklad men knappast färdig. Båda har normal manke och rätt raka ryggar.

Ska nu jaga sadel till 4 åringen, någon billigare att muskla i, undrar om man då borde kunna kanske med tur ha samma sadel men med padd på 2 åringen för hänga in osv? Eller bör man ha två olika?

Sv: Samma sadel på 2 hästar?

Har du en sadel som passar på båda räcker ju det, passar sadeln bara på den ena bör du ha två, svårare än så är det inte ;)

Ta med båda hästarna när du provar sadel, och se om du hittar någon som passar på båda. Ska man ha en sadel med padd så ska sadeln vara utprovad med padd, så har du någon speciell padd du vill använda så ta med den också.

Med lite tur kan det säkert gå om de är så lika som du beskriver dem :D

Vore ekonomiskt ;) Men tänkte mer på 2 åringen.. ifall den får panik vid sadelvänjningen och inridning och slänger sig. Lyckas knäcka bommen.
Då står man utan sadel till båda :) Därför jag velade lite.

Har verkligen folk så "vilda" hästar? Ingen av dom hästarna jag har sadelvant har knappt reagerat alls!

Jag skulle provat ut en till 4 åringen (btw,har du redan fått hem henne? :love:) som jag visste låg bra så får du bra förutsättningar att hon musklar sig riktigt,samt köpa en "skitsadel" för nån hundring till 2-åringen att sadelvänja och hänga på,när det är dags att börja rida henne så kanske,om du har tur,kan använda den inprovade sadeln även till henne! ;)

Min kompis hade. Vi fick fly ut från ridbanan :( Hon blev som förbytt.

Fibusen: Vi väntar på besiktningen men går hon igenom kommer hon nästa vecka :)
Mjo lite så jag tänkte med.. låta dem ha olika nu. Vem vet kanske 2 åringen kan ärva 4 åringens sen.

Vi har samma på connemaran och tyska halvblodet.
Himla parktiskt eftersom vi ryttare är olika stora och behöver olika sadelstorlekar.
Så vi har ryttarspecifika sadlar! :)

Smidigt :) Dvs är det ni som har varsin sadel och inte hästarna ;)

Jag använder samma sadel till alla hästar. :) Jag har en sadel som passar mig och den hästen som jag äger. Alla andra hästar som jag tränar och rider har jag min sadel på :)

Visst måste det vara det? :) Hur är dina byggda och vad har du för sadel?

Smidigt :) Dvs är det ni som har varsin sadel och inte hästarna ;)
Exakt! :)

Jag har en Santa Cruz Malmö Dressage 17½'' och ägaren har en Santa Cruz Leopold 17''.
Ägarens dotter gillar båda sadlarna, så hon varierar beroende på vem som är med henne i stallet (dvs vilken sadel som är ledig).

De har rak och bred rygg och sadeln är en Pessoa Legacy storlek W. Mina hästar är släkt allihopa så det är förmodligen en anledning till att de är lika i ryggen.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 489
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 082
Utrustning Jag letar efter en sadel till min unghäst, det är ett fullblod f. mars 2015 (exgaloppör utan karriär) som inte hunnit bygga några...
Svar
6
· Visningar
1 863
Senast: Debsie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka