Samma sadel?

Lill76

Trådstartare
Har 2 hästar varav en är alldeles nyinköpt och jag undrar om ni tror att dom kan ha samma sadel. Har dom hyfsat lika ryggar tycker ni? Har tänkt köpa en ny till vår nya häst, men hon är ganska omusklad runt manken så jag vill gärna träna upp henne lite först. Förresten så behöver min "gamla" häst också en hel del muskler till på rygg och rumpa (så behöver ingen kommentera det...:D han är för tillfället skadad)

HstochVagn057.jpg

HstochVagn066.jpg

Häst nr 2 har en hög manke, vilket inte syns så bra eftersom manen ligger över där. Manken är hög men ganska "kort" eller hur man ska säga.

Sv: Samma sadel?

Har aldrig funderat på bomlös, men det är kanske inte helt fel. Berätta gärna lite. Vad finns det att välja mellan? Jag vet ingenting, fördelar och nackdelar, tack!! :)

dom ser ganska lika ut så det kan du kanske ha. men frågan är om dom kan ha samma bomvidd?

Nej, stoet (bild nr 2) är lite tunnare men, det kan nog funka med en padd under tills hon får en egen sadel.

En följdfråga bara....
Hur skulle ni beskriva ryggen på hästen på bild nr 2? Jag tycker hon är ganska "normal" men man hör alltid att sadlar passar raka ryggar, överbygda hästar, svängda ryggar. Vilka sadlar passar en normal rygg? :confused:

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
576
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
876
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur