Sämre läder

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare burton
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 787
B

burton

Om man har saker i ett lite sämre läder och detta läder nu börjat "fjälla", dvs det tappar färgen och fnasar sig på baksidan och framsidan.
Det var liksom en dålig färgning på lädret så det är nu naturfärgat som lyser igenom härovar.
Det går följaktligen inte att putsa detta läder fint längre eftersom det inte är blankt på ytan längre.

Finns det något alls det går att göra med detta? Svart skokräm? Svart olja? Färga om? Eller är det bara att leva med att detta kommer vara grådassigt till färgen hädanefter?

Sv: Sämre läder

Som Domino säger så hade jag nog tänkt efter vid nästa köp :D

Om jag redan hade haft grejor som blev så.. Då hade jag tagit svart skokräm och låtit den sitta ganska länge innan jag borstade.
Kanske hade jag avslutat det hela med lite extra fett för att försöka få lite glans..
Det kan ju inte blir sämre/fulare än vad det är ändå så det är väl lika bra att prova? :crazy:

Ja, vi köpte grejerna billigt av grannen som inte behövde det. Grejerna var nya (oanvända iaf) och hade bara hängt i deras sadelkammare i ett år. Såg ju att det kanske inte var det bästa lädret men har inte varit med om att det tappat färgen på det här viset förut.

Finns ju svart kvalitetsläder som blivit lite brunt efter ex. stigläder som skavt emot kåpan i många år och det spelar ingen roll, men inte att färgen liksom ramlar av.
Men men, de får väl bara vara hemmagrejor i fortsättningen.

Jag ska prova skokrämen iaf. Ibland gör man en blunder när man handlar :D

Senast ändrad av en moderator:

Narvsvärta. Finns inte bara i svart utan i allt från brun till cerise. Finns bl.a. på Slöjd-Detaljer.

Liknande trådar

Utrustning Fick höra i veckan att det finaste lädret är det läder som sedemera blir bruna produkter på markanden. Svart läder går att trixa med...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: pulkaskurk
·
Utrustning Jag köpte en begagnad mörkbrun nosgrimma som bara är hur härlig som helst. Problemet är bara att jag har svart läder på övriga...
Svar
5
· Visningar
6 350
Senast: eyz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka