När=så gott som alltid när det INTE alls passar så bra😆 Typ när man är sen med läggningen och har sagt gonatt, på morgonen när alla står påklädda i hallen och har lite bråttom iväg till skola/dagis/jobb, i omklädningsrum/mataffärsköer/skolans hall/div väntrum och andra offentliga platser fulla med människor som jag inte så gärna vill förklara för varför jag har hår på snippan, hur mina bröst känns när jag simmar, varför jag har "blöja" i trosan eller visa mitt snitt ärr för😂😅
Som tur är så är jag inte direkt pryd utan ganska obekymrad så de flesta sånna snack har faktiskt genomförts på ovan nämnda platser. Mest jobbigt för de vuxna som måste lyssna tror jag 😇 Jag tänker att man får ta tillfället i akt och att naturligt uppkomna snack sprungna ur barnets egna spontana nyfikenhet är dom bästa!
Vill också förmedla en avspändhet kring kroppen, relationer och världen omkring och uppmuntra vetgirighet.

Barnen är 3 och 7 år gamla. Lilla vill veta hur allt funkar, en riktig liten filurare vars vanligaste frågor är "hur funkar den?", "var kommer vind ifrån?", "hur stor är solen", "kan man ta isär den?" "varför gör tanten/farbrorn/barnet/fågeln osv sådär?" och "får jag prova/titta?"

Stora tänker mycket kring kroppen och tjejer/killar just nu och undrar framförallt över min vuxna kvinnokropp. Varför den ser ut si och så och hur den känns. Just nu har hon mycket funderingar kring hur det känns att ha bröst i olika situationer, t ex när man springer, hoppar, simmar, sover, lagar mat, om de inte är tunga/ivägen, om man klämmer dem ofta i dörrar och "såna klämställen" etc. Intressant faktiskt! Inte tänker jag i vanliga fall så mycket på dem, de bara hänger med 😁 Nu har jag inte såna jättebomber som det låter utan ordinära C-kupor men jo nog är de lite ivägen minsann...🤔😏
 
När händer de bästa samtalen med era barn? Vad pratar ni om? Hur ofta blir det av? Och hur gammalt är barnet? :)

Just nu är min snart 5åring inne i en period där hen vill prata om hur det var när hen var bebis, hur förlossningen var och hur hen lärde mig att vara en bra mamma. Jättefina samtal som sker några kvällar i veckan.

Det är nog en reaktion på att hen snart ska få syskon. Just ikväll ville hen veta hur ont det gjorde när hen kom ut, om jag grät för att det gjorde ont, om jag grät för att jag var glad och om jag hade längtat efter hen.
 
De bästa samtalen händer när jag tar mig tid och lyssnar och inte ställer en massa tråkiga vuxenfrågor, när jag verkligen fokuserar på att följa med i hennes tankegång. Typ när vi promenerar hem från förskolan, eller när vi sitter på altanen och lyssnar på fåglarna, eller på lördagsmorgonen innan frukost när vi är nyvakna och ligger och mornar oss. Dottern fyller 3 år i mitten av juni. Den här åldern är fantastisk när det gäller hennes funderingar kring hur saker funkar, varför saker händer som de gör, hur saker hänger ihop osv. Hon har också börjat berätta historier som är helt underbara, tydligt påhittade av typen "det var en gång en flicka som gick ensam i skogen, och då mötte hon en... björn!". Magiskt! Önskar jag kom ihåg att skriva ner mer av det hon säger och berättar.
 
När händer de bästa samtalen med era barn? Vad pratar ni om? Hur ofta blir det av? Och hur gammalt är barnet? :)
4 åringen är pratgladast vid middagen. Alla samlade väntar på sin tur och håller sen låda utan andningspaus.

9 åringen pratar mest när vi läst klart bok på kvällen. Inte den bästa tiden men det är då han processat klart och är redo att prata. Vi har haft mycket problem i skolan och sånt är inte optimalt att prata om precis innan han ska sova. Det blir lätt långdraget, trött och ledset. Mest optimalt för honom skulle vara strax innan maten men det är vargtimmen för alla där det ska lagas mat, läsas läxor och hålla alla på hyfsat ok humör. Inte det lättaste.

Jag tycker att det är svårt att få tiden med varje enskilt barn och verkligen hinna prata och hinna lyssna. Det stör mig.

Mvh Miks
 
När händer de bästa samtalen med era barn? Vad pratar ni om? Hur ofta blir det av? Och hur gammalt är barnet? :)
9 år och babblar oupphörligt, :D så alltid, varje dag, flera gånger. Tycker det är roligast att bygga fantasiträdgårdar osv, det är lite "bäst". Jag tycker politik o religion är lite jobbigt eftersom jag inte vill pracka för mycket färdiga åsikter på någon så ung. Lättast är -hur funkar det eller det (solen, maskinen, trädet, språk).

Diskutera skolan, hur går det, kamratproblem osv händer oftast på vägen hem från densamma.
 
Beror väl på barnets ålder, men med en nu 29 årig son, kan jag säga att över åren har vi haft bäst snack i bilen. Eftersom vi bor i glesbygd, minst sagt, tog resorna många timmar.
Med bonusdottern har stallet varit klart bäst, och eftersom hon flyttade till oss som tonåring, kanske största intresset, gjorde henne mest pratglad och öppen.
Bonusbarnbarnen är 10 och 13 år, och våra härliga samtal JUST NU, är när vi bygger pussel.
Vi kan pussla i timmar, lika viktigt för snacken, som för pusslandet.
Jag tror att olika åldrar har olika bästa förutsättningar för samtal.

* Jenny *
 
När=så gott som alltid när det INTE alls passar så bra😆 Typ när man är sen med läggningen och har sagt gonatt, på morgonen när alla står påklädda i hallen och har lite bråttom iväg till skola/dagis/jobb, i omklädningsrum/mataffärsköer/skolans hall/div väntrum och andra offentliga platser fulla med människor som jag inte så gärna vill förklara för varför jag har hår på snippan, hur mina bröst känns när jag simmar, varför jag har "blöja" i trosan eller visa mitt snitt ärr för😂😅
Som tur är så är jag inte direkt pryd utan ganska obekymrad så de flesta sånna snack har faktiskt genomförts på ovan nämnda platser. Mest jobbigt för de vuxna som måste lyssna tror jag 😇 Jag tänker att man får ta tillfället i akt och att naturligt uppkomna snack sprungna ur barnets egna spontana nyfikenhet är dom bästa!
Vill också förmedla en avspändhet kring kroppen, relationer och världen omkring och uppmuntra vetgirighet.

Barnen är 3 och 7 år gamla. Lilla vill veta hur allt funkar, en riktig liten filurare vars vanligaste frågor är "hur funkar den?", "var kommer vind ifrån?", "hur stor är solen", "kan man ta isär den?" "varför gör tanten/farbrorn/barnet/fågeln osv sådär?" och "får jag prova/titta?"

Stora tänker mycket kring kroppen och tjejer/killar just nu och undrar framförallt över min vuxna kvinnokropp. Varför den ser ut si och så och hur den känns. Just nu har hon mycket funderingar kring hur det känns att ha bröst i olika situationer, t ex när man springer, hoppar, simmar, sover, lagar mat, om de inte är tunga/ivägen, om man klämmer dem ofta i dörrar och "såna klämställen" etc. Intressant faktiskt! Inte tänker jag i vanliga fall så mycket på dem, de bara hänger med 😁 Nu har jag inte såna jättebomber som det låter utan ordinära C-kupor men jo nog är de lite ivägen minsann...🤔😏

Jag känner igen det där med samtal efter läggdags, ju senare desto bättre tycks det :sneaky: . Bröstfunderingar däremot har inget av mina barn haft, detvar intressant att höra om! :D
 
De bästa samtalen händer när jag tar mig tid och lyssnar och inte ställer en massa tråkiga vuxenfrågor, när jag verkligen fokuserar på att följa med i hennes tankegång. Typ när vi promenerar hem från förskolan, eller när vi sitter på altanen och lyssnar på fåglarna, eller på lördagsmorgonen innan frukost när vi är nyvakna och ligger och mornar oss. Dottern fyller 3 år i mitten av juni. Den här åldern är fantastisk när det gäller hennes funderingar kring hur saker funkar, varför saker händer som de gör, hur saker hänger ihop osv. Hon har också börjat berätta historier som är helt underbara, tydligt påhittade av typen "det var en gång en flicka som gick ensam i skogen, och då mötte hon en... björn!". Magiskt! Önskar jag kom ihåg att skriva ner mer av det hon säger och berättar.

Promenader är fantastiska för samtal, tycker jag! :)
 
4 åringen är pratgladast vid middagen. Alla samlade väntar på sin tur och håller sen låda utan andningspaus.

9 åringen pratar mest när vi läst klart bok på kvällen. Inte den bästa tiden men det är då han processat klart och är redo att prata. Vi har haft mycket problem i skolan och sånt är inte optimalt att prata om precis innan han ska sova. Det blir lätt långdraget, trött och ledset. Mest optimalt för honom skulle vara strax innan maten men det är vargtimmen för alla där det ska lagas mat, läsas läxor och hålla alla på hyfsat ok humör. Inte det lättaste.

Jag tycker att det är svårt att få tiden med varje enskilt barn och verkligen hinna prata och hinna lyssna. Det stör mig.

Mvh Miks

Åh, jag känner igen mig i dina dilemman - både när det gäller att hitta tiden/tillfället för varje enskilt barn och den där tiden innan middagen står på bordet som kan vara en prövning.
 
9 år och babblar oupphörligt, :D så alltid, varje dag, flera gånger. Tycker det är roligast att bygga fantasiträdgårdar osv, det är lite "bäst". Jag tycker politik o religion är lite jobbigt eftersom jag inte vill pracka för mycket färdiga åsikter på någon så ung. Lättast är -hur funkar det eller det (solen, maskinen, trädet, språk).

Diskutera skolan, hur går det, kamratproblem osv händer oftast på vägen hem från densamma.

”Hur funkar det?” i bred bemärkelse älskar jag! Varför gör olika länder si och så, hur gjorde man på stenåldern, hur kom människorna till, vad skulle hönda om en myra var lika stor för oss som vi är för myrorna?

Tristast är allt prat om olika spel :o
 
När händer de bästa samtalen med era barn? Vad pratar ni om? Hur ofta blir det av? Och hur gammalt är barnet? :)
18-åringen, när vi är ensamna hemma och ingen är stressad. Händer tyvärr inte så ofta. Han berättar små saker han hittat på och visar omtanke genom att fråga mig hur jag har det.
13-åringen, jättesvårt, framförallt då måender under en ganska lång period varit dåligt. De bästa samtalen är när hon är lättare till sinnet, då pratar vi om allt från radioprogram till klasskompisar. Inträffar ofta i bilen! Tyvärr är det svårt att prata känslor och jobbiga saker.
 
Bilen och stallet (oftast ute på ridtur). Vid middagen t ex har de för bråttom iväg.

Barnen är 10 och 13.
 
”Hur funkar det?” i bred bemärkelse älskar jag! Varför gör olika länder si och så, hur gjorde man på stenåldern, hur kom människorna till, vad skulle hönda om en myra var lika stor för oss som vi är för myrorna?

Tristast är allt prat om olika spel :o
Håller med om spel! Jag är jätteointresserad av vad man kan göra med gastar i Minecraft :cautious: eller vilka attacker X kan göra.
 
När händer de bästa samtalen med era barn? Vad pratar ni om? Hur ofta blir det av? Och hur gammalt är barnet? :)

Åh, samtal med en treåring är det bästa som finns :love: de spontana samtalen som han tar initiativ till är de bästa och mest genuina. Standardfrågor som "vad har du gjort på förskolan idag?", "vad har du ätit?" osv får sällan någon vidare respons här hemma :D Min son är alltid lite all over the place, men så ibland, lite då och då, stannar liksom hela hans värld upp och det är så uppenbart att han funderar över något. Vid dessa tillfällen brukar jag faktiskt lägga allt åt sidan och lyssna och försöka svara på hans frågor. Det kan ske när som helst och hur som helst. Just nu har han många funderingar kring brandlarm (larmet gick på förskolan förra veckan..), nycklar, sina mor- och farföräldrar, bajs och släpvagnar :laugh::love:
 
Vid sängkanten, vid middagen och när vi var ute och gick har de bästa samtalen ägt rum i alla åldrar. Även i bilen har vi haft många bra samtal. Med dottern när hon var mellan 13-19 år, i stallet, jösses så mycket vi har avhandlat i stallet. I den åldern var de bästa samtalen med sonen i köket.
Nu när de är vuxna är de bästa samtalen när vi är ensamma. Då kan vi prata i timmar oavsett vad vi gör.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Har en riktig hemmafredag med halv sovmorgon. Dagens enda konkreta mål är att iallafall försöka tugga i sig ytterligare ett block av vad...
2
Svar
31
· Visningar
2 160
Senast: Milosari
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 174
Senast: Badger
·
Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
496
Senast: corzette
·
Övr. Barn Ännu en gång får man samtal från förskolan där ett annat barn har vart elakt mot min son. Idag hade han blivit knuffad och sparkad på...
2
Svar
36
· Visningar
3 981
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp