Sanitys tränare riktar kritik mot Peabtravet

Sanity vann Norrbottens Stora Pris och en miljon kronor. Men nu får Peabtravet negativ kritik för kaoset under prisceremonin. - Det hade kunnat sluta med att hästen inte funnits mer, säger tränaren Malin Löfgren. Anledningen till Malin Löfgrens kritik mot Peabtravet är händelsen som utspelade ...

Källa / Läs mer:
http://www.kuriren.nu/sport/default.aspx?articleid=6457661

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sanitys tränare riktar kritik mot Peabtravet

Har man en besvärlig häst så lämnar man inte över den till banans personal vid segercermonin. Jag tycker det är löjligt att Malin är kritiskt mot personalen i vinnarcirkeln, den hon ska vara kritisk mot är Moa.

Se och lär av Karoliina Oinonen, Commander Crowes skötare. De fick gärna intervjua henne efter segern i Elitloppet, men då fick de gå med. Hon lämnade inte CCs huvud och då är det en mycket äldre häst som varit i massor av segercermonier och även om han är lite lättstressad så är han inte snurrig.

Man måste känna sin häst och veta vad den kan hantera. En stabil häst är ju inget problem att lämna över.

kl

Raderade diskussionsdelen pga. trött och orkar inte formulera mig vettigt, men poängen var i alla fall att jag instämmer i kritiken mot travbanor som väljer att ha småtjejer/killar som hästhållare. Jag är övertygad om att två äldre och mer erfarna människor kunnat hantera den där situationen mycket bättre än vad som skedde nu, och personligen hade jag aldrig i hela livet lämnat över en häst på en tävlingsplats till två barn/tonåringar, hur stabil hästen än vore.

Dock så tycker jag i den här situationen mest synd om tjejerna, det är i grunden inte deras fel utan personen som ansvarar för att de satt där, men jag kan för mitt liv inte förstå varför de belönades med pengar av banan för rådigt ingripande, eller vad det nu var. Helt galet, de bidrog ju, vad jag kunde se, inte med någonting.

Senast ändrad:

Visst känner man sin häst och vet vad den är kapabel till, då bör man kanske försöka ordna någon som kan vara med och hantera hästen, i vinnarcirkeln.

Men det jag reagerar skarpast på, var vad som stod i en av AB's artiklar att travbanans hästtjejer, krokade fast grimskaften direkt i bettringarna :eek:. Har de verkligen då genomgått adekvat hästskötarutbildning. Vem ansvarar i så fall för om tjejerna sliter sönder dyrbara tävlingshästar i munnen och stoppar från flera tävlingsstarter och kan ge pengaförluster för hästarnas ägare och tränare, när de försöker hålla i?

Så jag kan nog tycka att det finns flera sidor av samma mynt och att alla bör tänka efte, innan, nästa gång som belöning för sitt arbete att stoppa katastrofen... ???

Bara tur för rådigt ingripande, säger jag och jag vet vilka JAG tycker skulle ha extra belöning för att de stoppade en katastrof i stället för att ge hästtjejerna som ramlade i backen 1000 kronor var.

Men det jag reagerar skarpast på, var vad som stod i en av AB's artiklar att travbanans hästtjejer, krokade fast grimskaften direkt i bettringarna :eek:. Har de verkligen då genomgått adekvat hästskötarutbildning
Nu vet jag inte alls hur det fungerar på Peabtravet, men när jag bläddrade i ett program för en annan bana häromåret och såg en efterlysning efter hästhållare, så krävdes ingen som helst utbildning bara man hade "hästvana" och var över 15 eller 16 år gammal. :crazy:

Jag hann läsa det första du skrev Stormkast och det var synd att du raderade det tycker jag. ;)

Jag tycker också det är fel av banorna att ha unga och mindre erfarna personer i vinnarcirkeln (och även i andra fall av hästhantering).
Denna incident med Sanity hade förmodligen kunnat undvikas om de som skulle hantera honom efter loppet hade lyssnat på instruktionerna de fick: att inte hålla fast honom, utan låta han röra sej någorlunda fritt.

Sedan kan jag för mitt liv inte förstå hur det kan vara tillåtet att sätta fast grimskaftet med delta i båda bettringarna :eek: I bettringarna sitter tömmarna fast och bettet regleras med dom och absolut inget annat. Som det nu blev så höll Johhny fast hästen med tömmarna och tjejen drog i grimskaftet åt andra hållet. Det kan bara sluta på ett sätt. Hästen fick ännu mera panik.

Sedan behöver det nödvändigtvis inte vara "stora starka karlar" för att hålla i hästarna. Med rätt kunskap och rätt teknik går det jättebra.

Beträffande detta att Moa och Johnny fick 10.000:- i belöning av ägarna tycker jag var en fin gest. Dom räddade faktiskt situationen som kunde ha slutat i fullständig katastrof. :)
Däremot har jag svårt att förstå varför banan gav 1.000:- till tjejerna för rådigt ingripande??:confused:

Att belöna dem känns märkligt och det förstår jag inte alls.

Jag vidhåller dock att man inte lämnar en så känslig häst till helt okända människor, oavsett hur rutinerade de är. Man ser i första hand till att hästen har det bra, sedan kan man dricka champagne i vinnarcirkeln.

Haha jaså, det lät kanske inte så illa som det gjorde i mitt huvud när jag läste igenom det då. :p

Det där med grimskaftet i bettringen hade jag för övrigt missat fram tills nu, vilket ju gör Peabtravets rutiner än mer obegripliga.

Såg man på liven exakt hur allt gick till, om du/någon annan tittade där? Jag kollade bara lite på TV4, som visade först när tjejen åkt ur, och det enda jag såg var två tjejer som emellanåt försökte närma sig hästen, men blev rädda och kastade sig undan så fort han började rusa runt.

Sjukt otäcka bilder i vilket fall, och jag vidhåller att unga och inte alltför erfarna tonåringar inte har något med främmande hästar på en tävlingsplats att göra. Även den snällaste häst kan bli stressad vid liv och rörelse, och är olyckan framme bör/ska personerna som just då ansvarar för hästen kunna hantera situationen. Jag hoppas verkligen att det här kan bli en ögonöppnare för banorna där ute, det är bara enormt synd att det nästan ska krävas en allvarlig incident innan frågan tas upp...

Vem ansvarar i så fall för om tjejerna sliter sönder dyrbara tävlingshästar i munnen och stoppar från flera tävlingsstarter och kan ge pengaförluster för hästarnas ägare och tränare, när de försöker hålla i?

Man lämnar inte över hästarna om man inte litar på dem. Då gör man som Commander Crowes skötare, går själv med hästen, eller som de gjort med Lavec Kronos, ta av vagnen och sedan leder skötaren hästen under segercermonin.

Personalen i vinnarcirkeln har också en arbetsmiljö. Det är inte meningen att de ska riskera sina liv i arbetet.

Tur att det gick så bra och att ingen blev skadad.

Man lämnar inte över hästarna om man inte litar på dem. Då gör man som Commander Crowes skötare, går själv med hästen, eller som de gjort med Lavec Kronos, ta av vagnen och sedan leder skötaren hästen under segercermonin.

Nu var min fråga vem som ansvarar om banans "inkoimpetenta outbildade personal". sliter sönder dyrbara hästars munnar, genom en fruktansvärt felaktig hantering.

Jag som arbetsplats- och arbetsmiljöombud på min arbetsplats, anser ändå att banan/arbetsgivaren ansvarar för att personalen utbildas i de sysslor de ska göras. Eftersom det är lagstadgad facklig rättighet/skyldighet. Arbetsgivaren SKA se till att personalen har adekvata kunskaper/utbildning för sin arbetsuppgift.

Att det som du säger i det här fallet, var en svårhanterlig häst hjälper inte. Nästa gång kanske det är "Lobotomerade Brunte" som står i vinnarcirkeln med banpersonal som har hästen i grimskaft i bettringarna och en broms biter "Lobotomerade Brunte" i skapet eller på annat olämpligt ställe, så att "hen" drabbas av panik, stegrar sig och drar sönder munnen.

Så om vi lämnar Sanitys fall och i stället går in på fallet "Lobotomerade Brunte". Vem ansvarar då för att olyckor på banan händer, när hästarna hanteras av annan personal än hästens egen? Jag som hästägare/tränare vill ju kunna känna mig trygg med att banan ansvarar för vad som händer med min häst när det ändå ÄR de som möter upp för att vara behjälpliga vid prisceremonier.

Senast ändrad:

:bow::bow:

Överlag tycker jag det är för mkt stohej kring vinnarcirkeln, se bara på elitloppet när en massa människor rusar ut på banan och går runt ekipaget.
Håller helt med att hästen skulle få av sig vagnen först i lugn och ro, och sedan hyllas.(Ännu värre är ju bilder från tex Vincennes mf)Och det blir ju en nästan orimlig situation som hästskötare om man både ska hålla hästen lugn, och agera säkerhetschef.

Man måste väl kunna ha en god stämning kring stora evenemang men ändå tänka på säkerheten?

Själv lider jag av överhörsel och stressen som blir av nuvarande musiken på tex Rommes travbana inför uppsamlingen bakom bilen är fruktansvärd :crazy: Och jag har ändå sämre hörsel än en häst :grin:

Jag ställde ju frågan på TS facebooksida om de inte borde ta fram en utbildning eller jobba fram en modell hur arbete vid vinnarcirkeln ska göras på säkrast sätt.
Intresset för något sådant från TS sida verkar vara noll.

"Det finns ingen central utbildning eller förordnande från Svensk Travsport, men banorna ställer självklart krav på personal som skall arbeta i vinnarcirkeln. De är som regel vana hästskötare eller B-tränare. På Boden i lördags tjänstgjorde rutinerade hästskötare, som till vardags arbetar i ett professionellt travstall."

Fast lite senare vet jag inte om de funderat på personalen i Boden var så rutinerade för då skriver man;

"Med anledning av händelsen på Boden tar vi kontakt med banorna och pekar på vikten att ha personal med god hästvana i vinnarcirklarna."

Att ha minderåriga till riskfyllda jobb är allvarligt brott mot arbetsmiljölagen.

Jag ställde ju frågan på TS facebooksida om de inte borde ta fram en utbildning eller jobba fram en modell hur arbete vid vinnarcirkeln ska göras på säkrast sätt.
Intresset för något sådant från TS sida verkar vara noll.

"Det finns ingen central utbildning eller förordnande från Svensk Travsport, men banorna ställer självklart krav på personal som skall arbeta i vinnarcirkeln. De är som regel vana hästskötare eller B-tränare. På Boden i lördags tjänstgjorde rutinerade hästskötare, som till vardags arbetar i ett professionellt travstall."

Fast lite senare vet jag inte om de funderat på personalen i Boden var så rutinerade för då skriver man;

"Med anledning av händelsen på Boden tar vi kontakt med banorna och pekar på vikten att ha personal med god hästvana i vinnarcirklarna."

Det låter bra :)

[QUOTE
Det där med grimskaftet i bettringen hade jag för övrigt missat fram tills nu, vilket ju gör Peabtravets rutiner än mer obegripliga.[/QUOTE]

En bra bild på detta otyg med grimskaft i bettringen kan du se på länken som Nebraska lagt in, inlägg 16.

Tyvärr så är detta tilltag väldigt vanligt inom galoppen. :eek:

Senast ändrad:

[QUOTE
Det där med grimskaftet i bettringen hade jag för övrigt missat fram tills nu, vilket ju gör Peabtravets rutiner än mer obegripliga.

En bra bild på detta otyg med grimskaft i bettringen kan du se på länken som Nebraska lagt in, inlägg 16.

Tyvärr så är detta tilltag väldigt vanligt inom galoppen. :eek:[/QUOTE]

Otäck bild :(

Och när vi nu ändå diskuterar arbetsmiljö och säkerhet....... Skor med tåhättor kanske är att föredra? Ujuj...... tur han inte landade på Moas fötter....

Att ha minderåriga till riskfyllda jobb är allvarligt brott mot arbetsmiljölagen.
Räknas det verkligen som jobb då och går under den lagen? Jag tänker på mängden småtjejer - som är ännu yngre än dessa hästhållare - som springer med hästar på halva Sveriges rid- och ponnytravskolor.

Tyvärr minns jag ju inte vilken bana den specifika annonsen gällde.

Tyvärr så är detta tilltag väldigt vanligt inom galoppen. :eek:
Ja, jag har sett det på en del bilder från defileringsvolterna (?). Obegripligt.
(Jag tycker för övrigt att nämnda bild på Sanity beskriver tjejernas "råda ingripande" ganska bra, om jag får vara så elak...)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sanity fortsätter att övertyga i Frankrike. På lördagen vrålspurtade den svenske topptravaren in som tvåa efter sen lucka på Paris-banan...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I efterspelet till den omtumlande händelsen på Bodentravet i lördags har Sanitys ägare bestämt sig för att ge 10 000 kronor vardera till...
Svar
0
· Visningar
620
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årsdebuten klarades av med bravur. Nu väntar större uppgifter. Sanitys väg mot Elitloppet fortsätter i Guldbjörken på Umåker. - Det är...
Svar
0
· Visningar
682
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sanity svarade för en osannolik insats när han vann Guldbjörken i Umeå. Och nu väntar tränaren Malin Löfgren och de 134 ägarna på en...
Svar
0
· Visningar
538
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka