Bukefalos 28 år!

Sår efter smitning i hage."

Cinderella90

Trådstartare
Min häst har i mitten på veckan smitit ut från hagen, och då hade hon väl fått med sig tråden vid frambenen, så högt upp det går på benen, mer vid bogen/bringan kan man säga. det syns inte alls mkt!
Men det som syntes ett mindre sår, ungefär så stort som en tumme. det har sett ganska fint ut, inte blött. mer som all päls e borta o det är rosa.
men idag när ja kom tror jag hon har försökt bita där kanske för det kliat, o det har liksom gått upp. o nu är det på gränsen till att dte blöder, kommer inget men dte är precis så som det ser ut innan d gör det. vad ska man göra? eftersom d kommer flugor o ja inte vil hon ska bita ..

ska man lägga ngt på elr bara tvätta? tänker på ridningen med, men hon reagerar ju inget på d.
 
Sv: Sår efter smitning i hage."

Se till att tvätta det med ordentlig jodopaxlösning, och låt det sedan vara. Det läker ihop själv, och blir bäst då. Kommer inte att synas något vill jag påstå. Av erfarenhet, tyvärr, kroppen hand om detta själv.

Kroppen fungerar helt fantastiskt vill jag påstå.

Lycka till!
 
Sv: Sår efter smitning i hage."

Se till att tvätta det med ordentlig jodopaxlösning, och låt det sedan vara. Det läker ihop själv, och blir bäst då. Kommer inte att synas något vill jag påstå. Av erfarenhet, tyvärr, kroppen hand om detta själv.

Kroppen fungerar helt fantastiskt vill jag påstå.

Lycka till!

Fast veterinärer rekommenderar ofta att inte använda jodopax alls på sår,enbart om de är infekterade/variga.

Jodopax på en färsk sårskada kan faktiskt förlänga läkningstiden.

Tvätta rent såret istället med vanlig koksaltlösning.Irriterar inte huden och läkningsprocessen störs inte.

Jag brukar använda Aloe Vera Gelly på färska rena sår.
Funkar jättebra på just såna där "brännsår "som kan bli av stängseltråd.

Om flugor blir för närgångna kan man stryka på nån sårsalva med lite tjära i som håller dem borta från såret.
 
Sv: Sår efter smitning i hage."

tack!=).

ja har tvättat det innan idag och sen dess det uppkom.
vi har någon sorts allovera gell, salva för sår hemma, ska kolla på den. nu har vädret ändrats och regnar, så hoppas inte detta hindrar läkningen mer!?.
får kolla hur såret ser ut imorgon med.
 
Sv: Sår efter smitning i hage."

Anser ändock att jodopax är överlägset. Men är det så att det behövs sys så ska INTE jodopax användas. Men annars anser jag att det är suveränt. Ingen häst har mått dåligt av jodopax, vad jag vet. Tycker att det viktigaste är att få det rent och sedan får som jag sa, kroppen ta hand om läkningen.

Men vi får tack och lov göra som man själv anser vara bäst.
 
Sv: Sår efter smitning i hage."

Jodopax dödar alla bakterier, goda som dåliga och kan därmed som någon tidigare nämnde, förlänga läketiden. Huden kan även bli irriterad och är det ett sår så kan huden vid öppningen dö, eller hur man nu ska säga.
Jodopax är mycket bra, det håller jag med om, men inte på öppna sår.. Det finns saker som är lämpade till just sår och fungerar mycket bättre och är mer skonsamt.


TS; Koksalt och Helosan .. :love:
Helosanet håller också flugorna borta till viss del. Smörjer du på så pass så kommer det inte åt och vill inte gegga runt i det heller.
Regnet kommer inte försämra läkningen, se bara till att tvätta rent när det är uppehåll då smuts säkerligen följer med vattnet längs hårremmen. :)
 
Sv: Sår efter smitning i hage."

Anser ändock att jodopax är överlägset. Men är det så att det behövs sys så ska INTE jodopax användas. Men annars anser jag att det är suveränt. Ingen häst har mått dåligt av jodopax, vad jag vet. Tycker att det viktigaste är att få det rent och sedan får som jag sa, kroppen ta hand om läkningen.

Men vi får tack och lov göra som man själv anser vara bäst.

Jag har sett sår som hållits igång länge av jodopax:devil:
när det sen fick vara ifred läkte det fint, men det hade hunnit bildas svallkött ändå.

Min egen häst får aldrig nåt starkare än vatten/saltlösning på sår, om jag hinner se dom färska, annars får de vara ifred.
 
Sv: Sår efter smitning i hage."

ska tvätta med saltlösning, och testa det.
men helosan tänkte stänger det inte in såret, att det iksom inte luftas? för har funderat på helosan, men inte vågat kleta på det.

ska testa o ta kort imorgon, om d nu inte är relativt mkt bättre..
 
Sv: Sår efter smitning i hage."

Där fick du mig, det har jag faktiskt inte ens haft en tanke på..
Men av egen erfarenhet (både häst och mig själv) så försvinner salvan ganska snabbt, både absorberas och skavs bort så luft får det nog garanterat. Det mjukar ju upp huden också.
Det ska jag ta och kolla upp faktiskt!

Har hästarna här några mindre sår eller liknande så låter vi det oftast bara vara. Brukar läka bäst utan att någon är där och pillar och tillför mer bakterier. Och skulle vi gå och pilla på alla sår så skulle vi ha att göra konstant. :angel:

Edit.
"Helosan lägger sig som ett tillfälligt lager utanpå huden som återfuktas och får tid till att läka och bli motståndskraftig mot yttre påverkningar." - http://www.helosan.se/produktinfo.html
 
Sv: Sår efter smitning i hage."

sätt på henne ett bogskydd. funkade jättebra när min häst hade stora sår på manken och bogen. :banana:
 
Sv: Sår efter smitning i hage."

aha:) men det skaver inte då??
ska kolla idag hur det ser ut, d har börjat läka mer nu när ja inte haft jodopax o sen inte pillat på d.
 
Sv: Sår efter smitning i hage."

okeej, ja jag bar tänkte på d. men ska se hur d ser ut idag, om d är bättre eler inte. annars tar ja nog på lite helosan iaf :)
det har iaf börjat se bättre ut, d läker på iaf !
 
Sv: Sår efter smitning i hage."

tänkte bara uppdatera lite med det lilla såret.
det har blivit såå mkt bättre sen ja slutade andvända jodopaxen, och endast tvättade med saltlösningen, pluss bluespray ovanpå när hon ska ut i hagen.

så nu läker det på, o det är snart inte ens ett sår :)
 
Sv: Sår efter smitning i hage."

Det låter kanonbra. :)
Det är aldrig bra att pilla mer än nödvändigt utan kroppen klarar ofta av mindre sår själv.
Dock är jag inte så förtjust i blåsprayen eftersom det svider. Har provat på mig själv (jag är himla klumpig och har uppfunnit Godby-bandaget, river en remsa ifrån ett lakan, har på helosan och virar det runt såret. :angel: ) och det är inte skön känsla. Vet att klumpen här har reagerat och gått undan när jag sprutade på hans sår. Så den används inte längre.
Saltlösning och helosan är det som används mest här. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 473
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 784
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
16 277
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 051
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp