Sår på svansen vid transport

misswilma

Trådstartare
Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår. Detta gör tyvärr att jag inte tränar eller tävlar henne, vilket jag egentligen vill.
misstänker att hon gör det för att hon får balansen därifrån.
Har provat-
Korta grimskaftet
4 olika svanskydd
Täcke med stor svanslapp
Vaddera bommen
satt bommen så nära jag kan och så långt bort jag kan.

Problemet kvarstår. Någon som har nån wow-idé? Kan ju inte bara vara jag som haft detta problemet😅

Att sätta dit dörr är tyvärr inget alternativ men andra lösningar är jag öppen för. Är egen transport så även lösningar som är på transporten kan funka
Tacksam för svar!😊
 
Gör hon likadant om hon åker baklänges eller diagonalt? Det kan vara så att hon känner sig så instabil att hon behöver byta åkriktning för att få bort problemet (och därför också byta transport)
 
Min som gjorde så ville åka brett så körde honom utan mellanvägg.
Han kunde ändå trycka rumpan mot ibland om vi åkte längre sträckor så hade svansskydd för säkerhets skull.
Provade flera men det som funkade bäst var såna snabbstallbandage som jag hade liggandes.
Såna som är som benskydd i neoprene med en tjockare stallbandagepadd inuti.
Det var lättare att sätta så de satt bra då han hade tjock svans och blev dessutom tjockare än vanliga svanskkydd så de skyddade bättre.
 
Såna här jag menar

IMG_2230.jpeg
 
Gör hon likadant om hon åker baklänges eller diagonalt? Det kan vara så att hon känner sig så instabil att hon behöver byta åkriktning för att få bort problemet (och därför också byta transport)
Tyvärr finns det ingen möjlighet att byta transport. Finns ingen i närheten som varken hyr ut eller någon som jag känner som har. Så har inte provat det.
 
Min som gjorde så ville åka brett så körde honom utan mellanvägg.
Han kunde ändå trycka rumpan mot ibland om vi åkte längre sträckor så hade svansskydd för säkerhets skull.
Provade flera men det som funkade bäst var såna snabbstallbandage som jag hade liggandes.
Såna som är som benskydd i neoprene med en tjockare stallbandagepadd inuti.
Det var lättare att sätta så de satt bra då han hade tjock svans och blev dessutom tjockare än vanliga svanskkydd så de skyddade bättre.
Tyvärr kör jag ibland 2 hästar så blir lite svårt att ockupera hela till henne. Men stallbandage ska jag prova! Tack!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
1 938
Senast: mackan
·
Hästhantering Min pålla står längst bak i transporten med rumpan mot bakbomen och rampen. Det här leder till att hon får (skav)sår på rumpan, på höger...
Svar
7
· Visningar
1 258
Senast: Constance
·
F
Träning Lägger min tråd här med då jag inte fått hjälp under Hästhantering (ursäkta ni få som svarat, men ni har ju inte kunnat ge mig någon...
Svar
5
· Visningar
962
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp