Sätta i dragkedja i stövlarna?

moster_punk

Trådstartare
Har ett par nästan nya Levadstövlar som är vansinnigt för trånga. Har haft dem inne för utlästning hos två olika skomakare, men ändå är framförallt den ena stöveln fortfarande typ en cm. för trång, och nu sa den senaste skomakaren att han inte kunde lästa ut dem mer, utan dragkedja var den enda lösningen.

Jag tycker iofs att det låter lite konstigt att de inte skulle gå att ta ut mer, eftersom jag har ett par exakt likadana, med samma ursprungliga skaftvidd, som jag har lästat ut mer.

Hursomhelst- vågar man sätta dragkedja i dem? Var skall man sätta den? Snett framtill är ju snyggt, kanske håller bättre än tex. mitt bak?

Ska man tänka på nåt särskilt, tex. typ av dragkedja etc.?

Sv: Sätta i dragkedja i stövlarna?

Det är bättre att sätta den fram, men det måste göras av någon med erfarenhet.

Leta upp en som kan det han gör. Det finns en bra i Stockholm!

dom blir inte automatisk vidare med dragkedja, oftast blir det ungefär samma vidd. måste ju sy fast den i något.
så vill du ha dom vidare måste du säga det, så dom tex syr in kilar eller väljer en dragkedja med mkt tyg på sidorna. snett fram och så en rejäl dragkedja. du behöver en knapp längst upp också.

Ja, det är ju inte lätt att veta vem som är bra och inte, så tipsa gärna via pm om du vill:)!

Nej, jag tyckte också att det lät lite märkligt att de skulle bli vidare bara genom dragkedjan.

Vet inte alls hur bra den jag var hos är på ridstövlar.

Usch, det känns lite hemskt att lämna in dem hos nån som ska skära upp dem. Tänk om det inte blir bra:eek:...!

Vad tror ni om möjligheten att lästa ut mer? De var 38 cm. i vidd ursprungligen, nu är de knappast utlästade mer än max en centimeter. Mina gamla är samma size och märke och de har jag lästat ut mer.

det finns ju alltid en risk att lädret spricker, därför är det många skomakare som inte vill bredda så mkt.

delvis kl,
Är det någon som vet hur mycket det brukar kosta?

Jag ringde och frågade hos han på Folkkungagatan för ett tag sen och 1100 kr tog han, dock risk att jag kommer ihåg fel.

i Nockeby där jag lämmnade in sist, då folk sa att den gubben är bättre än Folkungagatan, kostade det 200 kr för 1 dragkedja. Det blev jätte snyggt. Jag hade aldrig lämnat in mina Königs SIR om inte stället va rekommenderat.

Hos min skomakare betalde jag 220kr för två grova dragkedjor(de smala gick bara sönder hela tiden så slog på stort...) på varje stövel samt viddning med extra läder då stövlarna var alldeles för smalla. Men då är han väldigt billig.

Blev super och fungererar fin fint än:)

Jag satte in dragkedja på Hantverkargatan och tro jag betalade 700 SEK. Mkt nöjd med resultatet, och förstår inte hur man inna kunnat vara utan.....

jag har självklrt smala tunna dragkedjur. Mina har hållt i 7 år. Fast den ena är nu utbytt.

Har också ett par Levad som jag behövde bredda, lämnade in hos skomakare först men utan resultat, de var fortfarande för små. Jag ville verkligen inte sätta i dragkedja utan var då mer inne på att sälja och köpa nya. Ville dock ge dem en till chans innan jag gav upp, så jag lämnade in dem på Stenbergs Läder i Sthlm, där jag köpte dem. Fick dem breddade för ett par hundralappar och resultatet är toppen. Så glad att jag inte behövde klippa söder mina älskade stövlar!! Så jag rekommenderar verkligen att lämna in dem någonstans där de kan just ridstövlar. Lycka till!

Det går att ta flera cm på stövlar utan dragkedja, lämna dom till nån som kan bara.

Väcker liv i en gammal tråd - ni som satt i dragkedja framtill, har ni några bilder på hur det blev?

Funderar på att lämna in mina 10 år gamla (i princip oanvända) stövlar för att få en dragkedja, får lite klaustrofobi utan.

Tar också gärna emot PM med tips på ställen där man kan lämna in i stockholmsområdet, som har erfarenhet av just detta! :)

Är också nyfiken på bilder!

Och om nån har tips på duktig skomakare i norrköping/linköpingstrakten vore det toppen:)

Jag lämnade mina till Chapman i Norrköping, hon har en skomakare som fixar sånt. Tyvärr är det rätt dyrt, kostade 900, men jag är väldigt nöjd! Kom dock ihåg att säga till att du vill ha en knapp högst upp, för det gjorde inte jag. Jag satte mina fram, och det är helt underbart!

Liknande trådar

Kropp & Själ *Ursäkta för mycket privat info* Har blivit så less på konventionella mensskydd att jag snart kroknar och går av på mitten. :wtf: Bindor... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 066
Senast: Tiffanys
·
Dressyr Har köpt ett par begagnade Cavallo piaffe plus. Då dragkedjan är trasig på den ena så hade jag ändå tänkt byta bägge när jag ändå är...
Svar
14
· Visningar
3 190
Senast: Mariaauto
·
Dressyr Varför ha enkla krav på utrustningen när man kan vara komplicerad? ;) Jag trivs utmärkt i relativt mjuka dressyrstövlar, har tex...
Svar
13
· Visningar
4 546
Senast: fahrenheit
·
Utrustning Fick för ett tag sedan hem ett par sprillans nya Cavallo dressyrbågar. För 500 kronor ( :angel: ) men tyvärr får jag inte ner foten...
Svar
15
· Visningar
2 985
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Kattbilder #10
  • Oseriös avel 2023