schabrak i strl full till maxad d-ponny?

horse4629

TrÄdstartare
Hej, tror ni att man kan ha ett schabrak i strl full pĂ„ en maxad d-ponny😁
det Àr ett schabrak frÄn Trinity, namnet Àr Allroundschabrak Master Trinity.
Rider nĂ€mligen en d-ponny och Ă€ven en storhĂ€st, som jag gĂ€rna vill kunna ha pĂ„ bĂ„da hĂ€starnaâ˜ș
 
Hej, tror ni att man kan ha ett schabrak i strl full pĂ„ en maxad d-ponny😁
det Àr ett schabrak frÄn Trinity, namnet Àr Allroundschabrak Master Trinity.
Rider nĂ€mligen en d-ponny och Ă€ven en storhĂ€st, som jag gĂ€rna vill kunna ha pĂ„ bĂ„da hĂ€starnaâ˜ș

Det beror mer pÄ storleken pÄ sadeln Àn storleken pÄ hÀsten.
 
Hej, tror ni att man kan ha ett schabrak i strl full pĂ„ en maxad d-ponny😁
det Àr ett schabrak frÄn Trinity, namnet Àr Allroundschabrak Master Trinity.
Rider nĂ€mligen en d-ponny och Ă€ven en storhĂ€st, som jag gĂ€rna vill kunna ha pĂ„ bĂ„da hĂ€starnaâ˜ș
Jag anvÀnder samma schabrak till bÄde storhÀsten pÄ 170cm och islÀnningen pÄ 133cm, sadel har ju samma storlek. Ett av schabraken Àr frÄn Trinity, det pÄ bilden.
 

Bifogade filer

  • 20210402_181758.jpg
    20210402_181758.jpg
    670 KB · Visningar: 28
Ja, det funkar nog sÀkert. De schabraken brukar inte vara sÄ stora. Jag tycker att de ser fjuttiga ut pÄ min 1.70-hÀst.
 
Det beror mer pÄ storleken pÄ sadeln Àn storleken pÄ hÀsten.
spinner vidare... Är det bara jag som tycker det Ă€r mĂ€rkligt att man börjat benĂ€mna storlek pĂ„ schabrak och vojlockar i ponny, cob o full?
NÀr jag var yngre var alla schabrak och vojlockar storleksmÀrkta med tumstorlek efter den storlek pÄ sadel de skulle passa till. NÀr slutade man med det?
 
spinner vidare... Är det bara jag som tycker det Ă€r mĂ€rkligt att man börjat benĂ€mna storlek pĂ„ schabrak och vojlockar i ponny, cob o full?
NÀr jag var yngre var alla schabrak och vojlockar storleksmÀrkta med tumstorlek efter den storlek pÄ sadel de skulle passa till. NÀr slutade man med det?

Jag tycker fortfarande det Àr jobbigt att vojlockar blivit sÄ impopulÀra. MÄste vara mkt trevligare pÄ sommaren med vojlock Àn stort schabrak liksom.
 
spinner vidare... Är det bara jag som tycker det Ă€r mĂ€rkligt att man börjat benĂ€mna storlek pĂ„ schabrak och vojlockar i ponny, cob o full?
NÀr jag var yngre var alla schabrak och vojlockar storleksmÀrkta med tumstorlek efter den storlek pÄ sadel de skulle passa till. NÀr slutade man med det?
SÄlÀnge jag kan minnas har det alltid funnits vissa mÀrken som har tumstorlekar och vissa har ponny/full. Det Àr ju ingen ny grej utan har iaf funnits i 20-25 Är.
 
Vi har stl full till vÄr maxade c-ponny. Det blir en aning stort men det funkar. Ser bÀttre ut Àn med ett ponnyschabrak som oftast blir alldeles för litet.
 
SÄlÀnge jag kan minnas har det alltid funnits vissa mÀrken som har tumstorlekar och vissa har ponny/full. Det Àr ju ingen ny grej utan har iaf funnits i 20-25 Är.
hehe, jag har knappt köpt nÄgra nya schabrak de senaste 20 Ären (bara ett gÀng begagnade), eller för all del, knappt nÄn annan ny hÀstutrustning Àn grimmor och tÀcken.
NÀr jag var yngre var alla schabrak och vojlockar storleksmÀrkta med tumstorlek
Jag fÄr vÀl kanske pÄpeka att "nÀr jag var yngre" syftar pÄ den tid dÄ jag var mest aktiv som ryttare, vilket Àr typ frÄn 1982-1997. Och under den tiden sÄg jag inga vojlockar eller schabrak sÀljas med annat Àn tumstorlekar.
 
hehe, jag har knappt köpt nÄgra nya schabrak de senaste 20 Ären (bara ett gÀng begagnade), eller för all del, knappt nÄn annan ny hÀstutrustning Àn grimmor och tÀcken.

Jag fÄr vÀl kanske pÄpeka att "nÀr jag var yngre" syftar pÄ den tid dÄ jag var mest aktiv som ryttare, vilket Àr typ frÄn 1982-1997. Och under den tiden sÄg jag inga vojlockar eller schabrak sÀljas med annat Àn tumstorlekar.
Mycket hinner hÀnda pÄ nÀstan 40 Är ;)
 
Mycket hinner hÀnda pÄ nÀstan 40 Är ;)
men jag tycker fortfarande att det Àr ett konstigt sÀtt att mÀrka vojlockar och schabrak, eftersom det inte Àr storleken pÄ hÀst utan sadelns storlek som spelar roll för om storleken Àr lagom. Oavsett om det Àr 40 Är sedan jag var mest aktiv.
 
men jag tycker fortfarande att det Àr ett konstigt sÀtt att mÀrka vojlockar och schabrak, eftersom det inte Àr storleken pÄ hÀst utan sadelns storlek som spelar roll för om storleken Àr lagom. Oavsett om det Àr 40 Är sedan jag var mest aktiv.
Fast det stÀmmer ju inte (om man bryr sig om hur det ser ut iaf). Det ser vÀldigt fult och fjuttigt ut med ett ponnyschabrak pÄ en stor hÀst Àven om sadeln skulle vara liten. De flesta har inte bara schabrak av praktiska skÀl utan det Àr vÀldigt vanligt att man vill att det ser snyggt ut. DÄ Àr det viktigt att schabraket passar Àven hÀstens storlek.

Men det Àr ju bara en annan mÀrkning. Precis som att klÀder finns i bÄde xs och 34. Same same, olika ord.
 
Det borde du absolut kunna ha. Jag har full i storlek pÄ min ponny som ligger nÄgonstans i grÀnslandet mellan C- och D-ponny och skvalpar. Hon har 16,5 tum i dressyrsadeln. Jag brukar dock kunna ha allround-full till dressyrsadeln, eller möjligen ponny-dressyr. Dressyr-full blir lite stort och allround-ponny Àr alldeles för litet. Hade massa ponnyschabrak kvar efter min andra ponny, som var jÀmnstor rent höjdmÀssigt men reds i 17 tum hoppsadel. Min nuvarande kan inte ha ett enda av dessa, hon ser ut som den tjocka musen i för trÄng T-shirt i Askungen. :o

Shettisen har helt enkelt fÄtt överta dessa, och de passar utmÀrkt till honom och hans 15 tums ponnysadel. Vet inte om de krympt eller om bÄda dessa Àr mycket bredare över ryggen Àn vad gamlan var sÄ de tar mycket mer tyg för det.
 
Det Àr en smaksak. Köper oftast full till vÄr d-ponny men vissa mÀrken passar cob bÀttre. Ett stort schabrak kan kÀnnas som de tar upp hela hÀsten oavsett sadel, precis som ett litet kan se fjuttigt ut pÄ en större hÀst. Om du av praktiska skÀl vil ha samma schabrak till tvÄ hÀstar sÄ gÄr det sÀkert alldeles utmÀrkt med full.
 

Liknande trÄdar

Utrustning Är det nĂ„gon hĂ€r som har hĂ€star som gĂ„r barfota och rids/trĂ€nas mer regelbundet? (AlltsĂ„ inte föl/unghĂ€star eller smĂ„ sĂ€llskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
940
Senast: Miingla
·
Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. TĂ€nker en del...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Ajda
·
L
GnÀgg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för hÀst om jag skulle ha en egen hÀst nÄngÄng i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Hur mycket protein och MJ behöver era hÀstar ponnysar? FörstÄr att det Àr extremt inviduellt men lite intresserad av att veta...
Svar
4
· Visningar
630
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Göra inlĂ€gg med mobilen
Tillbaka
Upp