Schabrak till bomlös

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Siren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 201
S

Siren

Hur är det nu, kan man ha ett vanligt schabrak till en bomlös sadel (inklusive padd såklart)?

Det är väl inte nödvändigt men har ett schabrak som skulle vara sååå snyggt på min häst ;) Dock har den en bomlös sadel.

Om det går, lägger man padden direkt på ryggen eller mellan schabrak och sadel?

Sv: Schabrak till bomlös

Vad har du för pad?

Har samma fundering som du. Har en bomlös med skitopad, men skulle vilja kunna använda mina vanliga schabrak - särskilt nu under sommaren då hästen svettas så mycket och gärna... :grin:

Är själv sugen på en Heather Moffetts interpad. Den har 1,2 cm tjocka Skito memoryfoam inlägg, och kan läggas över ett schabrak.

Vet dock inte hur bra det fungerar, men kanske vore ett alternativ?

Borde inte vara några problem. Jag har en idé om att jag ska börja använda sadelfilt över padden, under sadeln... Padden är ju så jäkla ful.

Borde inte vara några problem. Jag har en idé om att jag ska börja använda sadelfilt över padden, under sadeln... Padden är ju så jäkla ful.

Ditt problem är alltså det omvända, jämfört med mitt :grin:

Nu blir jag än mer nyfiken på vad det är för pad du har, och hur den ser ut?

jag gjorde så att jag köpte inlägg från torsion och klippte sönder ett schabrak och sydde en egen interpad med cutback så jag kan ha vanligt schabrak under :)

Detta är jag såå nyfiken på - har du foton att visa? :)

Moffatspadden har väl ingen kanal? isf ska du räkna bort den

Jag mailade faktiskt nyss en ÅF angående kanalen. Fick till svar att kanalen på HM interpad är ca 2,5 cm bred. Enligt ÅF ska en pad ha kanalens bredd i förhållande till tjocklek, i detta fall skito inlägg 1,5 cm tjocka.

Jag vete sjutton vad den heter, jag fick den till när jag köpte sadeln. Den är fullt funktionell men skitful :p

imag0083_136455778.jpg

Den är svart med tunn, gråblå passpoal. Inget fel på färgen men jag tycker att de bomlösa paddarna är fruktansvärt fula i formen. Det ser verkligen ut som en kameldrivarkudde när man har en padd som har samma form som sadeln, jag vill ha raka kanter överallt... Dessutom vill jag ha en pad som är - ja, gissa vilken färg... :p

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
546
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka